لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

عبدالله نوری به روحانی: مردم با امید رهایی از این وضعیت شما را برگزیدند


عبدالله نوری وزیر کشور در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی.
عبدالله نوری وزیر کشور در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی.
عبدالله نوری، از چهره‌های اصلاح‌طلب، در دیدار با خانواده مهدی کروبی، از رهبران معترضان ۸۸، خطاب به حسن روحانی، رییس جمهوری، گفت وی «فراموش نکند» که بدنه اجتماعی حامی او اغلب کسانی بودند که «با امید رهایی از این وضعیت» به وی رای دادند.

وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، و «سحام نیوز» روز سه‌شنبه هفتم آبان گزارش دادند که عبدالله نوری هفته گذشته و در آستانه هزارمین روز حصر رهبران «جنبش سبز» با خانواده مهدی کروبی دیدار داشته است.

بنا بر این گزارش، آقای نوری در این دیدار گفته‌است که حسن روحانی و دولت او «فراموش نکنند که پایگاه رای و بدنه اجتماعی حامی‌شان اغلب کسانی بودند که از بی قانونی و تضییع حقوق شهروندی و تنگ‌نظری‌ها به ستوه آمدند و با امید رهایی از این وضعیت راهی متفاوت را برگزیدند.»

وی افزوده‌است: «معتقد هستم یکی از خواست‌های اکثریت مردم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، تغییر فضای امنیتی و احیای حقوق شهروندی و مدنی تک تک شهروندان از دولت تدبیر و امید بوده و هست.»

عبدالله نوری وزیر کشور در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی و مدیر روزنامه توقیف‌شده «خرداد» است.

آقای نوری در ادامه سخنانش در دیدار با خانواده کروبی افزوده‌است: «تمرکز دولت و جناب آقای روحانی بر مسائل بین‌المللی و اقتصادی که شاید به گونه‌ای با یکدیگر مرتبط هم هستند، مسئولین را از وضعیت سیاست داخلی و آزادی‌های سیاسی و حقوق شهروندی غافل نکند.»

وی افزوده است: «تاکید آقای روحانی بر حقوقدان بودن‌شان و مجری قانون اساسی بودن، مسئولیت سنگینی را بر عهده شخص رییس جمهوری و دولت می‌گذارد و باید تلاش‌شان این باشد که راه را بر بی قانونی‌ها ببندند و فضای امنیتی آمیخته به تخریب و توهین و تهمت را برچینند.»

به گزارش کلمه، در ابتدای این دیدار فاطمه کروبی و حسین کروبی نسبت به وضعیت سلامتی مهدی کروبی «به ویژه بالا بودن غلظت خون وی، بسیار ابراز نگرانی کرده و فراهم شدن شرایطی برای انجام معاینات دقیق پزشکی و رسیدگی بیشتر و جدی‌تر به وضعیت سلامتی مهدی کروبی را خواستار شدند.»

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، در نامه تازه‌ای به حسن روحانی که روز شنبه، ۲۷ مهر منتشر شد ضمن اشاره به «آسیب شدید» وضع جسمی مهدی کروبی، از قول او به رییس جمهور پیام داده است که استبداد در ایران «نهادینه شده» و «صدای مردم به جایی نمی‌رسد».

مهدی کروبی از دوشنبه دوم اسفند ۱۳۸۹ توسط ماموران امنيتی در حبس قرار گرفت و از آن هنگام تاکنون در ساختمان‌های امنيتی ويژه نگهداری می‌شود و ارتباطش با جهان بيرون قطع شده است. خانم کروبی نيز ابتدا با همسرش در حبس قرار داشت، اما پس از مدتی ظاهرا به دلايل پزشکی آزاد شد.

دیگر رهبر مخالفان، میرحسین موسوی و همسر او زهرا رهنورد نیز از ۲۵ بهمن ۸۹ در حصر خانگی به‌سرمی‌برند. دو هفته دیگر، حصر این سه نفر وارد هزارمین روز خود خواهد شد.
XS
SM
MD
LG