لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

در فهرست «فوربس» پوتین قدرتمندترین فرد جهان شد


مجله فوربس، فهرست قدرتمندترين افراد جهان در سال ۲۰۱۳ را منتشر کرده که در صدر اين فهرست ولادمیر پوتین، رهبر روسیه قرار دارد. علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی بالاتر از بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در جایگاه بیست و سوم قرار دارد.

ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه در صدر اين فهرست است، پس از او باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، و شی جين‌پينگ، رييس جمهوری چين، در مقام های دوم و سوم قرار دارند. مقام چهارم در اختيار پاپ فرانسيس، رهبر کاتوليک‌های جهان، است و مقام پنجم به آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان رسيده است.

فوربس می‌نويسد ولاديمير پوتين با قدرت فزاينده‌ای که برسرتاسر روسيه حکفرما کرده ديگر شايد تنها یک رهبر سياسی نباشد و توصيف ديکتاتور به او نزديک‌تر به نظر برسد.

از سوی دیگر باراک اوباما با تعطيلی دولت و مشکلاتی که دولتش با مجلس نمايندگان دارد در جايگاه پايين‌تری قرار گرفته است.

به نوشته فوربس، مسائلی از جمله شنودهای مکالمات و رصد ایميل‌ها به وسیله آژانس امنيت ملی آمريکا و مسئله سوريه، ديگر مسائلی است که حوزه قدرت رييس جمهوری آمريکا را با چالش روبه‌رو کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، در این فهرست در مقام ۲۳ قرار گرفته و سه رتبه پايين تر از وی در مقام ۲۶، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل قرار داد.

مارک زاکربرگ، رييس و از بنيانگذاران شبکه اجتماعی فيس بوک، در يک مقام پس از رهبر جمهوری اسلامی ايران در جايگاه ۲۴ قرار دارد.

در اين فهرست شخصيت‌های غيرسياسی و در برخی موارد با حرفه و تخصص عجيب هم قرار گرفته‌اند. خواکين گوزمان لوريا که قاچاقچی مواد مخدر است، در مقام ۶۷ اين فهرست آمده است. يوزف بلاتر، رييس فدراسيون جهانی فوتبال، فيفا، در مقام ۶۹ قرار دارد.

مايکل بلومبرگ، شهردار نيويورک هم در مقام ۲۹ آمده و جان بينر رييس مجلس نمايندگان آمريکا، هم در رتبه ۶۶ فوربز معرفی شده است.

سرگئی برين و لری پيج، از بنيانگذاران شرکت گوگل هر دو مقام هفدهم را به خود اختصاص داده‌اند. تيم کوک، ريس شرکت اپل هم مقام نوزدهم را در اختيار دارند و در ميان اين دو و در جايگاه هيجدهم، فرانسوا اولاند، رييس جمهوری فرانسه، قرار دارد.

بيشتر شخصيت های اين فهرست، مقام‌های سياسی و سرمايه‌گذاران اقتصادی هستند. بيل گيتس از بنياد بيل و مليندا گيتس در مقام ششم آمده و بن برنانکی، رييس بانک مرکزی آمريکا، پس از او در مقام هفتم قرار دارد.

عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان در مقام هشتم قرار دارد، ديويد کامرون نخست وزير بريتانيا در مقام يازدهم و بان گی‌مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، در مقام ۳۲ آمده است.

به نوشته فوربس، اين فهرست با «خرد جمعی» ادیتورهای این مجله، و پس از بررسی صدها کاندیدا، ۷۲ نفر را براساس نفوذ و منابع مالی که در اختیار دارند، انتخاب کرده اند؛ یک نفر برای هر ۱۰۰ ميليون باشنده کره زمين.

پيشتر، مجله آمريکايی فارين پاليسی، فهرستی از ۵۰۰ تن از قدرتمندترين شخصيت‌های جهان منتشر کرده بود که نام پنج شخصيت ايرانی يعنی علی خامنه‌ای، حيدر مصلحی، رستم قاسمی، محمدعلی جعفری و محسن فخری‌زاده مهابادی در آن آمده بود.
XS
SM
MD
LG