لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

نامه سناتورها به اوباما: ایران حق غنی‌سازی ندارد


کاپیتول، مقر کنگره آمریکا
کاپیتول، مقر کنگره آمریکا
اکثریت قابل توجهی از نمایندگان سنای ایالات متحده روز چهارشنبه، ۲۸ اسفندماه، در نامه‌ای به باراک اوباما با اشاره به این که جمهوری اسلامی حق غنی‌سازی اتمی ندارد از او خواستند مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۸۳ تن از اعضای سنای آمریکا در نامه خود مصرانه از رئیس جمهور این کشور خواستند که در هر گونه توافق نهایی میان ایران و گروه ۵+۱ این نکته گنجانده شود که «در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی ایران حق ذاتی برای غنی‌سازی ندارد».

این نامه در روز دوم از دور جدید مذاکرات هسته‌ای در شهر وین میان نمایندگان ایران و نمایندگان گروه ۵+۱ منتشر شده است، در حالی که روز اول از این گفت‌وگوها به گفته عباس عراقچی «خوب و جدی» پیش رفت.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که نامه مذکور به ابتکار رابرت منندز٬ سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، و لیندزی گراهام٬ سناتور جمهوری‌خواه٬ تهیه شده و امضاکنندگان آن اظهار کرده‌اند که «هر نوع توافق نهایی٬ باید برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران را برچیند و مانع از از آن شود که ایران از خلال غنی‌سازی اورانیوم یا تولید پلوتونیوم٬ به بمب هسته‌ای دست یابد».

به گفته این سناتور‌ها، پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای٬ ان‌پی‌تی٬ «هیچ حق مسلمی» را در خصوص غنی‌سازی اورانیوم برای ایران به رسمیت نمی‌شناسد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره تاکید داشته است که به عنوان یکی از امضا‌کنندگان ان‌پی‌تی٬ حق دارد برای اهداف صلح‌آمیز٬ دست به غنی‌سازی اورانیوم بزند.

سناتورهای امضا‌کننده این نامه در عین حال خاطر‌نشان کرده‌اند که ایران حق ندارد در دوران توافق شش‌ماهه هسته‌ای تحریم‌ها را دور بزند. ایران و ۱+۵ سوم آذرماه به توافقی موقت دست‌ یافتند و این توافق ۳۰ دی‌ماه به اجرا درآمد.

این سناتورها با اشاره به برقرار بودن تحریم‌ها علیه ایران٬ تاکید کرده‌اند که در حالی که مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی با ایران هنوز جریان است٬ برخی شرکت‌ها و کشورها به بهبود موقعیت تجاری‌شان در تهران می‌اندیشند.

به دنبال توافق موقت هسته‌ای٬ تعدادی از شرکت‌های اروپایی تمایل خود را برای برقراری روابط تجاری با ایران ابراز کرده و برخی از آنها٬ از جمله چند شرکت‌های فرانسوی و اتریشی٬ نمایندگانی را نیز به ایران فرستادند.

با این‌ حال آمریکا تاکنون بارها تاکید کرده است که تحریم‌ها علیه ایران به قوت خود باقی است و هشدار داده است که ناقضان تحریم‌ها علیه ایران٬ مجازات خواهند شد.
XS
SM
MD
LG