لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۵

خامنه‌ای برابری زن و مرد را غربی و «غلط» خواند


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۳۰ فروردین‌ماه، ضمن «غلط» دانستن «برابری جنسی زن و مرد» چنین اظهار نظر کرد که مسئله زنان را جدا از خانواده نمی‌توان بررسی کرد.

به گزارش وب‌سایت رسمی آیت‌الله خامنه‌ای، او روز شنبه در دیدار با «صد‌ها نفر از زنان فرهیخته و نخبه» گفت که «برابری جنسی زن و مرد از جمله حرف‌های کاملا غلط غرب است» و «هرکس اگر مسئله زن را جدا از مسئله خانواده مورد بررسی قرار دهد، در فهم مسئله و تشخیص علاج آن، دچار اختلال می‌شود».

رهبر جمهوری اسلامی با انتقاد شدید از آن چه «نگاه غرب به زن» توصیف کرد گفت که «غربی‌ها به دلایل مختلف مسئله زن را بد فهمیده‌اند، اما‌‌ همان فهم غلط و تباه‌کننده را سکه رایج دنیا کرده‌اند و با هوچی‌گری، مجال حرف زدن به دیگران و مخالفان را نمی‌دهند».

آقای خامنه‌ای تاکید کرد که «باید از افکار غربی در مسائلی نظیر اشتغال و برابری جنسی کاملا فاصله بگیریم».

او با بیان این که «اشتغال از مسائل اصلی مربوط به زنان نیست گفت: «با کدام منطق باید زنان که خداوند آنها را از لحاظ جسمی و عاطفی برای منطقه ویژه‌ای از زندگی آفریده است، در عرصه‌هایی وارد کنیم که آنها را دچار رنج و سختی می‌کند؟»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین با دفاع از کاهش سهمیه زنان برای ورود به برخی از رشته‌های دانشگاهی، تفاوت در این مسئله را «ضد عدالت» ندانست و تاکید کرد که «نباید رشته‌های تحصیلی و مشاغلی که متناسب با طبیعت زنان نیست به آنان تحمیل شود».

آقای خامنه‌ای تصریح کرد: «این که زنان برخی مشاغل را برعهده نگیرند هیچ ننگ و نقصی نیست، بلکه آن چیزی غلط است که متناسب با طبیعت الهی زن نباشد.»

او خواستار «تکیه بر متون اسلامی» برای «دستیابی به راهبرد صحیح در مسئله زن» شد.

زنان در ایران از بر عهده گرفتن مشاغلی مانند قضاوت محروم‌اند و تاکنون حتی صلاحیت یک زن برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تایید نشده است.

همچنین در سال‌های اخیر، گزارش‌های متعددی از محدودیت یا ممنوعیت پذیرش زنان در رشته‌ها و مقاطع مختلف دانشگاهی منتشر شده است.

از جمله دو هفته پیش که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران اعلام کرد که به دنبال محدود ساختن سهمیه ورود زنان به رشته‌های پزشکی به علت پیشی گرفتن ۲۰ ساله آنها از مردان در ورود به این رشته‌هاست.

جز این‌ها، دیه زنان در ایران نصف مردان است، شهادت دو زن در دادگاه‌ با شهادت یک مرد برابر است و اگر مردی فرزندان خود را بکشد، با مجازات قصاص مواجه نمی‌شود، اما اگر زنی همین جرم را مرتکب شود می‌تواند به قصاص محکوم شود.

گزارش‌های متعدد سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر در سال‌های اخیر حاکی از آن است که زنان ایرانی که خواهان حقوق برابر با مردان و پیشرفت در جامعه هستند، با تبعیض‌های گسترده قانونی و فرهنگی مواجه‌اند.

سه روز پیش از آخرین سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی درباره زنان، صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، نیز با دفاع از کارنامه حکومت ایران در حوزه مسائل زنان، گفته بود که زنان در اسلام «جنس دوم» به حساب نمی‌آیند.

آقای آملی لاریجانی تاکید کرد که «در اسلام و جمهوری اسلامی اجحافی در حق زنان نشده است».
XS
SM
MD
LG