لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

گزارش سالانه آمریکا: ایران حامی مهم تروریسم دولتی در جهان است


وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در باره تروریسم جهانی می‌گوید که حملات وابستگان به گروه القاعده در خاورمیانه و آفریقا در حال افزایش است که این تهدیدی برای آمریکا و متحدانش است.

در این گزارش همچنین ایران به عنوان حامی مهم تروریسم دولتی معرفی شده است و اینکه در برابر درخواست‌ها برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود مقاومت می‌کند.

گزارش وزارت امور خارجه آمریکا پیرامون وضعیت تروریسم در سال ۲۰۱۳ که روز چهارشنبه، دهم اردیبهشت، منتشر شد درباره گروه القاعده تصریح می‌کند: از بین رفتن هسته مرکزی رهبری القاعده در پاکستان و افغانستان روند تمرکز زدایی از این شبکه را «شدت» بخشیده است. در نتیجه این وضعیت، وابسته‌های تهاجمی‌تر و مستقل‌تری در این شبکه ظهور کرده‌اند که بویژه در یمن، سوریه، عراق، شمال آفریقا و سومالی فعال هستند.

این گزارش می‌افزاید: «حتی ایمن الظواهری، رهبر القاعده، که پس از کشته شدن اسامه بن لادن مسوولیت این گروه را بر عهده گرفت، برای حفظ نفوذ خود با مشکل روبرو بوده است».

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید: «تهدیدات تروریستی در سال ۲۰۱۳ به سرعت افزایش پیدا کرد و شمار گروه‌های تروریستی در سراسر جهان بیشتر شده است- از جمله وابسته‌های گروه القاعده و سایر سازمان‌های تروریستی- که این وضعیت، تهدیدی برای ایالات متحده، متحدان ما و منافع‌مان است».

وزارت امور خارجه آمریکا درباره ایران می‌گوید که تهران بر حمایت از گروه‌های تروریستی پافشاری می‌کند، حضور خود را در آفریقا تقویت کرده و تلاش کرده است تا برای جدایی‌طلبان یمن و بحرین سلاح قاچاق کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنگ داخلی در سوریه زمینه مساعدی برای جذب هزاران جنگجوی خارجی فراهم کرده است که علیه رژیم بشار اسد می‌جنگند. این جنگجویان با استفاده از هرج و مرج و فقدان حکومت مرکزی و همچنین دریافت منابع مالی از گروه‌های تروریستی کشورهای سنی حاشیه خلیج فارس، در حال فعالیت در سوریه هستند.

با این حال، بشار اسد برای مقابله با این گروه‌ها از نیروهای شیعه بویژه گروه حزب‌الله لبنان که مورد حمایت مالی و لجستیکی ایران قرار دارند یاری گرفته است.

در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا به این نکته اشاره شده است که بسیاری از دولت‌ها، «نگرانی شدیدی دارند که افراد دارای عقبه افراطی‌گری و تجربه جنگی به کشورهای خود بازگشته یا در هر جای دیگری از جهان، خود را متعهد به اقدامات تروریستی بدانند».

این گزارش می‌افزاید: وضعیت یاد شده موجب افزایش «نگرانی درباره ایجاد نسل جدیدی از تروریست‌های جهانی شده است که شبیه ورود افراطیون خشونت طلب به افغانستان در دهه ۱۹۸۰ است».

گزارش وزارت خارجه آمریکا همچنین به افزایش خشونت با منشاء «انگیزه‌های فرقه‌ای» در سال ۲۰۱۳ اشاره کرده که به گفته آن «روندی نگران کننده» پیدا کرده است.

در این گزارش به کاهش حملات راکتی به اسرائیل توسط گروه حماس از نوار غزه و صحرای سینا نیز اشاره شده که پایین‌ترین میزان ظرف بیش از یک دهه گذشته است.

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که در سال ۲۰۱۲ تنها ۷۴ راکت به سوی اسرائیل شلیک شد که به گفته مقام‌های اسرائیلی تنها ۳۶ عدد آن‌ها به جنوب این کشور اصابت کرد. این رقم در حالی است که سال قبل از آن میزان راکت پراکنی به سمت اسرائیل، دو هزار و ۵۵۷ مورد بوده است.
XS
SM
MD
LG