لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

خالد مشعل در دیدار با نماینده ایران: حماس خود را وارد جبهه‌بندی‌ها نمی‌کند


خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس
خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس
دیداری که حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران، چهارشنبه هفته گذشته با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در دوحه، پایتخت قطر، انجام داد درحالی که هدف نزدیک‌تر کردن مناسبات ایران و حماس را دنبال می‌کرد، به اختلاف‌های تازه‌ای منجر شده‌است.

امیرنشین قطر با هدف کاستن از سردی سه سال گذشته در روابط حماس و ایران، دیدار میان عبداللهیان با مشعل را در روز سی و یکم اردیبهشت در دوحه ترتیب داده بود اما در پی این ملاقات، حتی امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده شاخه هوافضای سپاه پاسداران ایران، حماس را به حمایت از بشار اسد در سوریه و «لزوم همبستگی در جبهه مقاومت» فراخواند.

به گزارش خبرگزاری «فارس»، امیرعلی حاجی‌زاده پنجم خرداد گفت «سوریه بدلیل حمایت از مقاومت در لبنان و فلسطین در معرض جنگ جهانی قرار گرفت و لذا باید ثابت کنیم که به یکدیگر وفادار هستیم...».

این فرمانده ارشد سپاه پاسداران در گفت‌وگو با شبکه «العالم»، با بیان تلویحی ناخشنودی از موضع‌گیری حماس در مورد سوریه، گفت «هرگونه اختلاف و چنددستگی به نفع رژیم صهیونیستی است؛ پیروزی‌های مقاومت در نتیجه انسجام و هماهنگی بود و نباید این مسئله را از بین برد... و گروه‌های مقاومت فلسطینی باید اتحاد خود را حفظ کرده و در کنار سوریه بایستند».

به گزارش «ایسنا»، امیرعبداللهیان یکشنبه چهارم خرداد در حاشیه نشست «ایران و مدیریت بحران‌های خاورمیانه» در تهران گفت «حرف‌هایی از آقای مشعل شنیدیم که برخی از ابهامات در باره اختلاف دیدگاه‌ها در باره سوریه را برطرف می‌کرد و ایشان به صراحت اعلام کردند که از تلاش‌های سوریه و شخص بشار اسد تشکر می‌کند».

امیر عبداللهیان در همین حال به «ایسنا» گفت «تصور می‌کنم در روزهای آینده شاهد مواضع دقیق آقای مشعل راجع به تحولات سوریه خواهیم بود».

اما حماس دوشنبه پنجم خرداد در بیانیه‌ای نوشت «با توجه به اخبار مختلفی که پیرامون فحوای دیدار اخیر امیرعبداللهیان با مشعل منتشر شده‌است، تصریح می‌شود که مشعل مجددا بر نگاه حماس و موضع آن در قبال اوضاع منطقه تاکید کرد و اظهار داشت که این جنبش خود را وارد جبهه‌بندی‌ها نمی‌کند».

حماس در بیانیه پنجم خرداد خود، در حمایت از «مردم» سوریه، نوشت «حل بحران‌های سیاسی جاری در برخی کشورهای عربی، از طریق راهکار سیاسی مورد رضایت ملت‌ها و تامین‌کننده خواسته‌های آنها در رسیدن به آزادی، عدالت، دموکراسی و زندگی آبرومندانه مورد تاکید حماس است».

در ادامه بیانیه توضیحی حماس آمده بود «ضمن تشکر از همه کسانی که از مقاومت پشتیبانی کرده‌اند، ما برای ملت‌های شیفته آزادی... آرزوی خیر و برکت می‌کنیم».

حسین امیرعبداللهیان که برای شرکت در نشست «کمیته مشترک سیاسی ایران و قطر» به دوحه رفته بود، نخستین مقام جمهوری اسلامی ایران بود که پس از آغاز جنگ داخلی سوریه، با بلندپایه‌ترین مقام حماس دیدار می‌کرد.

رسانه‌های ایران و منابع رسانه‌ای حماس گزارش کرده بودند که خالد مشعل در این دیدار از «یاری‌رسانی‌های ایران در کمک به مقاومت فلسطین» قدردانی کرد و آن را «مایه افتخار» نامید و گفت «مقاومت فلسطین آن را فراموش نخواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری «مهر»، مشعل همچنین تصریح کرد «توانمندی‌های حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی در زمینه مقاومت باعث افتخار است و این مسئله با حمایت‌های ایران بوجود آمده‌است».

اما رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران این سخنان را نیز به مشعل در این دیدار نسبت دادند که ظاهرا گفته‌است، فلسطینی‌ها «حمایت‌های بشار اسد و ملت سوریه از فلسطین را نیز هرگز فراموش نخواهند کرد».

خبرگزاری «فارس» نیز همان روز نوشته بود، مشعل در ملاقات با امیرعبداللهیان، نقش ایران را در موضوع سوریه «سازنده» نامید.

ایران، به عنوان یکی از حامیان مهم حکومت بشار اسد، سال گذشته حماس را به «بازنگری» در مواضع خود در قبال سوریه فرا خواند و گرم شدن دوباره روابط فیمابین را به تغییر مواضع سران حماس مشروط کرد.

پس از حدود دو سال و نیم قطع ارتباط‌های حماس و ایران، سال گذشته زمانی که مادر سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران درگذشت، حماس هیاتی را به ریاست محمد نصر به ایران فرستاد اما مسئولان حماس بعدا گفتند، جمهوری اسلامی ایران با قراردادن شرط‌هایی، عملا امکان نداد که خالد مشعل به ایران برود.

خالد مشعل و معاون وی، موسی ابومرزوق، گفته بودند که آنها از حمایت‌های ایران قدردانی می‌کنند اما مجری منویات ایران نیستند و حماس به عنوان یک جنبش فلسطینی، از امکانات بسیاری از کشورها، برای تحقق آرمان‌های فلسطینی‌ها استفاده می‌کند.

در این میان، اسماعیل هنیه، نخست وزیر حماس، نیز که رسانه‌های ایران پیشتر از سفر او برای روز یکشنبه گذشته جهت حضور در همایش اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در تهران خبر داده بودند، سخنرانی خود را برای این کنفرانس، از طریق ویدئو کنفرانس انجام داد.

هنیه در سال‌های اخیر از معارضین سوری حمایت کرد و برای نابودی حکومت بشار اسد در مسجد اصلی شهر غزه نماز گزارد.

ادامه سردی روابط ایران و حماس و بروز مشکلات تازه میان آنها در حالی است که حماس و فتح از ماه گذشته در مسیر آشتی و تشکیل دولت وحدت ملی گام‌های بلندی برداشته‌اند.

انتظار می‌رود که دولت حماس، پس از هفت سال حاکمیت بلامنازع بر نوار غزه، بزودی کناره‌گیری کند.

حماس تا حد زیادی برای عملی کردن آشتی با فتح نرمش نشان داده و موافقت کرده تا محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی در تعیین دولت وحدت ملی، حرف اول را بزند و نخست‌وزیری این دولت نیز در دست جنبش فتح بماند.

دولت جدید فلسطینی اداره امور کرانه باختری و نوار غزه را در دست خواهد داشت. همه شواهد نشان می‌دهد که دکتر رامی حمدالله، نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی، صدارت دولت وحدت ملی را نیز برعهده خواهد داشت.

وزارت خارجه ایران از آشتی فتح و حماس استقبال کرده بود.
XS
SM
MD
LG