لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

ناتو نیروی واکنش سریع علیه روسیه در اروپای شرقی تشکیل می‌دهد


رهبران ناتو
رهبران ناتو

رهبران کشورهای عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو)، تصميم گرفته‌اند تا يک نيروی ويژه و واکنش سريع به نام «سرنيزه» با هدف مقابله با روسيه در اروپای شرقی تشکيل دهند.

به گزارش آسوشيتدپرس، آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل ناتو، جمعه ۱۴ شهريور، در آخرين روز نشست رهبران اين سازمان در ولز، خبر تشکيل نيروی «سرنيزه» را اعلام کرد.

به گفته آقای راسموسن، مقر فرماندهی اين نيروی جديد در اروپای شرقی خواهد بود و می‌تواند در صورت حمله نظامی به سرعت وارد عمل و سازماندهی شود.

دبيرکل ناتو اعلام کرده که اين نيروی واکنش سريع از ده‌ها هزار سرباز ويژه، هواپيما و کشتی‌های جنگی، تانک و ديگر واحدهای مکانيزه تشکيل می‌شود.

بسياری از اين تجهيزات هم‌اکنون در کشورهای حوزه بالتيک و شرق اروپا مستقرند و تجهيزات و نيروهای ديگر نيز از پيش در منطقه ذخيره می‌شوند.

دبيرکل ناتو گفته است که تشکيل اين نيروی ويژه، «پيغامی صريح را به هر مهاجم بالقوه‌ای» ارسال می‌کند: «اگر به يک متحد ما حمله کنيد با همه ما مواجه خواهيد شد.»

سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو)، اتحادی نظامی و امنيتی است که ۲۸ عضو دارد.

ايالات متحده آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، ترکيه، کانادا، دانمارک، ايتاليا، هلند، لهستان، جمهوری چک، يونا و پرتغال، بعضی از اعضای ناتو هستند.

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا نيز گفته است که تشکيل نيروی واکنش سريع ناتو در اروپای شرقی، نشانه‌ای به روسيه خواهد بود تا از تکرار آنچه در اوکراين می‌گذرد، در آينده خودداری کند.

آقای اوباما که در آخرين روز اجلاس ناتو در ولز با خبرنگاران صحبت می‌کرد، با اشاره به تفاهم‌نامه آتش‌بس ميان شورشيان مسلح طرفدار روسيه و دولت اوکراين، گفته است که «آمريکا و متحدانش از حاکميت، استقلال و تماميت ارضی اوکراين، قاطعانه حمايت می‌کنند.»

رئيس جمهوری ايالات متحده گفته است: «با احترام به توافق‌نامه آتش‌بس، اگرچه بديهی است که ما اميدواريم اما بر پايه تجربيات گذشته، ما بدبينيم که جدايی‌طلبان به آن عمل کنند و روسيه نيز از نقض تماميت ارضی و حاکميت اوکراين دست بردارد.»

ناتو اعلام کرده که روسيه علاوه بر حمايت تجهيزاتی، نظامی و مالی از شورشيان مسلح شرق اوکراين، با ارسال سربازان و تانک‌های خود به داخل اوکراين، رسما به اين کشور حمله نظامی کرده است.

روسيه در ابتدای سال جاری، شبه جزيره کريمه را نيز از اوکراين جدا و به خاک خود ملحق کرده بود.

اروپا و آمريکا نگران‌اند که دخالت‌های روسيه در اوکراين به ديگر نقاط اروپا نيز تسری يابد.

اين در حالی است که مسکو با رد اين مسائل، می‌گويد اين آمريکاست که به دنبال دخالت و گسترش نفوذ خود در کشورهای نزديک و هم‌مرز با روسيه و اعضای پيشين اتحاد جماهير شوروی است.

راديو صدای روسيه نيز بيانيه وزارت امور خارجه اين کشور را منتشر کرده که در آن تاکيد شده «ناتو از بحران اوکراين برای اجرای طرح‌های جنگی خود» در اين کشور استفاده می‌کند.

در اين بيانيه آمده است که «با اجرای برنامه‌های ناتو، قوای نظامی اين سازمان در نزديکی مرزهای روسيه مستقر خواهد شد و روسيه نيز دست به اقدامات متقابل خواهد زد.»

XS
SM
MD
LG