لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

جزایری، از بزرگ‌ترین محکومان فساد اقتصادی در ایران، آزاد شد


شهرام جزایری، یکی از بدنام‌ترین متهمان فساد اقتصادی در ایران، که در زمان دستگیری‌اش ۲۹ سال داشت، پس از سپری کردن حکم ۱۱ سال زندان خود روز جمعه، ۱۱ مهرماه، از زندان آزاد شد.

یک مقام قضایی که از او نامی برده نشده به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که آقای جزایری پس از «تحمل دوران محکومیت خود» صبح روز جمعه از زندان اوین آزاد شده است.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل شهرام جزایری، روز ۲۹ شهریور گفته بود که آقای جزایری «تنها محکوم مالی» در ایران به شمار می‌رود که «به طور کامل رد مال» کرده و تمام بدهی‌های خود را پرداخته است.

شهرام جزايری در آبان‌ماه سال ۱۳۸۰ به دلیل اتهاماتی چون «اخلال در نظام اقتصادی ايران، اخلال در نظام صادراتی، پرداخت رشوه، جعل اسناد و حيف و ميل اموال دولتی» دستگير و به ۲۷ سال زندان محکوم شد.

وی در مراحل بعدی دادگاه در نهایت در تاریخ شش خرداد سال ۸۷ به ۱۱ یازده سال حبس تعزیری، رد مبلغ نزدیک به ۵۰ میلیون دلار آمریکا به بانک ملی ایران و صندوق ضمانت صادرات، پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر این مبلغ و محرومیت از فعالیت‌ بازرگانی در بخش صادرات و واردات و محرومیت از اخذ هر گونه تسهیلات بانکی اعم از ریالی و ارزی به مدت ده سال محکوم شد.

پرونده شهرام جزايری یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های فساد اقتصادی در ایران است. وی در جریان دادگاه خود از پرداخت مبالغ هنگفتی به تعدادی از سیاستمداران شاخص جمهوری اسلامی نظیر مهدی کروبی، رئيس مجلس ششم، هادی خامنه‌ای، برادر رهبر جمهوری اسلامی، و برخی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مديران مطبوعات خبر داد.

وی همچنین گفته بود که مبلغ هنگفتی نیز به دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای ارسال کرده، اما دفتر رهبر ایران «حاضرنشده که پول وی را قبول کند».

طرح نام مهدی کروبی و تعدادی از شخصیت‌های سیاسی نزدیک به جریان اصلاح‌طلب در دادگاه آقای جزایری، واکنش شدید مهدی کروبی، رئیس مجلس ششم، را به دنبال داشت و وی در نطقی شدیداللحن در جلسه علنی مجلس گفت که نگران جان شهرام جزایری است.

موضوع شهرام جزایری در جریان مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز مطرح شد و محمود احمدی‌نژاد از مهدی کروبی درباره پرداخت سیصد میلیون پول از سوی شهرام جزایری به وی سوال کرد.

آقای کروبی در پاسخ گفت که برای دریافت کمک مالی از سوی آیت‌الله خمینی، بنیانگذار و اولین رهبر جمهوری اسلامی، اجازه داشته است.

وی گفت که شهرام جزایری ۳۰۰ میلیون تومان به او داده و در مقابل هم چیزی نخواسته است.

نام فرزندان برخی از مقامات قضایی ایران نظیر قربانعلی دری نجف‌آبادی، وزیر اطلاعات و دادستان کل سابق ایران، و مرتضی مقتدايی، دادستان سابق کل کشور، نیز در جریان دادگاه آقای جزایری مطرح شد، اما این افراد در دادگاه او محاکمه نشدند.

شهرام جزايری در اسفند سال ۸۵ هنگامی که برای ارزيابی دارايی، املاک و مستغلاتش از زندان بيرون آمده بود، گريخت و متواری شد، اما پس از مدتی، به گفته مقامات جمهوری اسلامی، در یک کشور عربی دستگیر و به ایران بازگردانده شد.

XS
SM
MD
LG