لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

قصد مقامات فلسطینی برای پیوستن به دیوان بین‌المللی کیفری


محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین
محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین

پس از آن که قطعنامه پایان اشغال مناطق فلسطینی در سازمان ملل رای نیاورد، مقام‌های فلسطینی اعلام کردند که قصد دارند «بلافاصله» به عضویت دیوان بین‌المللی کیفری درآیند.

چند تن از مقام‌های ارشد فلسطینی روز چهارشنبه، دهم دی، به خبرگزاری فرانسه گفتند که فلسطینی‌ها با عضویت در این دیوان بین‌المللی می‌توانند علیه مقام‌های اسرائیل درخصوص «جرم و جنایت جنگی» در مناطق اشغالی درخواست پیگرد قانونی بدهند.

دیوان بین‌المللی کیفری، مستقر در لاهه هلند، می‌تواند افرادی را که از تاریخ اول ژوئیه ۲۰۰۲ به بعد متهم به نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، و جنایت جنگی شده‌اند تحت پیگرد قضایی قرار دهد.

مقام‌های ارشد فلسطینی اعلام کردند که محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان، قرار است بعدازظهر چهارشنبه اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری را امضا کند.

بنا بر این گزارش، آقای عباس همچنین قصد دارد در همین روز ۱۵ کنوانسیون دیگر بین‌المللی را امضا کند.

در واکنش به خبر قصد محمود عباس برای پیوستن به دیوان یادشده، امانوئل ناهشون، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، به خبرگزاری فرانسه گفت که با این اقدام، «فلسطینی‌ها باعث می‌شوند خودشان توسط این دیوان مورد قضاوت قرار بگیرند، قضاوتی که ماهیت تروریسم فلسطینی و جنایات جنگی که به نام مقامات فلسطینی انجام شده را نشان خواهد داد.»

قطعنامه پیشنهادی برای دستیابی به توافق صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیل و پایان دادن به اشغال مناطق فلسطینی تا سال ۲۰۱۷، روز سه‌شنبه، نهم دی، در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رأی گذاشته شد، اما نتوانست آرا لازم را کسب کند.

ارائه این قطعنامه نتیجه سه ماه تلاش فلسطینی‌ها برای جلب حمایت کشورهای مختلف جهت تعیین یک جدول زمانی برای پایان دادن به اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیل بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنبش حماس روز چهارشنبه در واکنش به این خبر، آن را «شکستی جدید» برای محمود عباس توصیف کرده و به انتقاد شدید از او پرداخت.

فوزی برهوم، سخنگوی حماس، به این خبرگزاری گفت: «این یک تصمیم یک‌طرفه از سوی ابومازن [محمود عباس] بود، فردی که روند تصمیم‌گیری برای فلسطینی‌ها را به نفع خود به گروگان گرفته است.»

چین، فرانسه و روسیه کشورهایی بودند که روز سه‌شنبه، نهم دی‌ماه، به این قطعنامه رای مثبت دادند. پنج کشور دیگر نیز از آن حمایت کردند که در مجموع ۸ رای «آری»، به دست‌کم ۹ رای «آری» لازم، برای تصویب آن در میان ۱۵ عضو نرسید.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در واکنش به این خبر آن را «مایه تأسف» دانست.

این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «رد این قطعنامه به‌ویژه از این نظر نگران‌کننده است که در میانه وخیم‌تر شدن جدی روند صلح خاورمیانه و افزایش مخالفت‌ها بین طرفین اتفاق می‌افتد.»

این بیانیه تأکید کرد که «طرف‌های درگیر در این روند نباید اجازه بدهند که وضعیت بدتر از این شود.»

از طرف دیگر فرانسه، کشور دیگری که از قطع‌نامه حمایت کرده‌ بود، بر نیاز به انجام «کنشی فوری» تاکید کرده و از سازمان ملل خواسته است نقش بیشتری در مذاکرات صلح فلسطینی‌ها و اسرائیل ایفا کند.

در رأی‌گیری روز سه‌شنبه ایالات متحده و استرالیا با قطعنامه پیشنهادی مخالفت کردند و پنج کشور دیگر از جمله بریتانیا رأی ممتنع دادند.

XS
SM
MD
LG