لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

ابهام درباره دستگیرشدگان وزارت ورزش


وزارت ورزش و جوانان با صدور اطلاعيه‌ای از بازداشت تعدادی مسئول ورزشی خبر داده و علت اين اقدام را «سالم‌سازی محيط ورزش برای تحقق منويات رهبری و سياست‌های دولت در مبارزه با فساد» عنوان کرده است.

به گزارش ۲۸ دی ماه خبرگزاری فارس، رضا حسنی‌خو، مديرکل دفتر مرکزی حراست وزارت ورزش درباره افراد بازداشتی گفته يک نفرشان از حوزه ستادی وزارتخانه هستند و دو نفر ديگر خارج از مجموعه مديريتی ورزش ولی مرتبط با آن هستند.

او تاکيد کرده است: «طبق دستور وزير در مقابله با ناهنجاری‌های وزارت ورزش، تحقيقات جامعی صورت پذيرفت و با همکاری نهادهای نظارتی و همراهی مقام قضايی، سه نفر از متخلفان بازداشت شدند.»

اين مقام امنيتی در وزارت ورزش يادآور شده صرفا برخی اتهامات نسبت به اين افراد مطرح است و چه بسا در خصوص تمامی اتهامات، قرار منع تعقيب صادر شود.

خبررسانی به شکل پرسش و پاسخ

نکته جالب در نحوه اطلاع رسانی وزارت ورزش اين است که رضا حسنی‌خو مدير حراست اين وزارتخانه، توضيح درباره بازداشت‌ها را به صورت پرسش و پاسخ در اختيار سايت وزارت ورزش قرار داده.

پرسيده شده با توجه به تاکيد مسئولان نظام و قوانين موجود، دلايل بروز فساد را چه می‌دانيد؟ در پاسخ آمده: عدم شفافيت سيستم‌ مالی فدراسيون‌ها، انتصاب افراد غير متخصص، رعايت نشدن شرايط احراز صلاحيت‌های اخلاقی و چند دليل ديگر.

چه اقداماتی برای مقابله با فساد در ورزش انجام شده؟ رضا حسنی‌خو از تشکيل ستاد مبارزه با فساد در وزارت ورزش، پيگيری شعبه تخصصی برای رسيدگی به جرايم، تدوين آيين‌نامه‌ها، نظام‌مند کردن نحوه ورود حاميان مالی، نظارت در مزايده‌ها و مناقصات و رسيدگی به شکايات از طريق تشکيل پرونده‌های قضايی خبر داده است.

اين خبر اما برای اغلب هواداران ورزش که پيگير مسائل اين حوزه هستند، شبيه اخباری است که در گذشته نيز پيرامون مبارزه با فساد مطرح شده است. از افشای زد و بندها در باشگاه‌های دولتی گرفته تا مبارزه با فساد داوری در فدراسيون فوتبال و محروم شدن موقت برخی عوامل.

گفتنی است هيچوقت وعده «پيگيری کامل و ريشه‌يابی فساد» در مجموعه ورزش ايران به نتيجه نرسيده است. حتی در مقاطع زمانی مختلف، کميسيون اصل ۹۰ يا فراکسيون ورزش مجلس شورای اسلامی نيز وعده داده‌اند که «به زودی» شبکه فساد مالی در ورزش را معرفی خواهند کرد.

با اين حال، حاصل وعده‌ها چيزی نبوده مگر حضور مکرر آنها در برنامه‌های تلويزيونی و ارائه سر نخ‌هايی مبهم از متخلفانی که هيچوقت نه به نهادهای نظامی متصل هستند، نه ارتباطی با سران حکومت يا آقازاده‌ها دارند.

اين بار هم نامی از دستگيرشدگان در ميان نيست. حتی نصرالله سجادی، معاون وزير ورزش آنها را نمی‌شناسد و گفته است در اين زمينه اجازه اظهار نظر ندارم، از جزئيات بازداشتی‌های اخير هم بی خبرم.

نصرالله سجادی پس از برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسيون اسکی در خصوص بازداشت‌ها به خبرنگاران گفت: «اين افراد را نهادهای مسئول می‌توانند معرفی کنند و ما اجازه انتشار اسامی را نداريم. عزم وزارت بر اين است که با فساد مبارزه کند تا محيط ورزش را از آلودگی پاک کنيم.»

بنا بر اعلام حراست وزارت ورزش نيز اطلاعات در اختيار دستگاه قضايی است و مديران وزارتخانه «حسب وظيفه قانونی و شرعی و در جهت تحقق منويات مقام ولايت و تاکيدات رييس جمهور» با هرگونه تخلف بدون کمترين ملاحظه‌ای به صورت جدی برخورد خواهند کرد.

وعده‌ای که اين وزارتخانه پيش از اين درباره تخلفات مالی در باشگاه پرسپوليس داده بود. وزارت ورزش مديرعامل پرسپوليس را برکنار کرد و گزينه خود را به قدرت رساند اما حميدرضا سياسی مديرعامل خود همين وزارتخانه نيز راهی زندان شده و بدون اطلاع رسانی درباره دلايل بازداشت، همچنان در اوين به سر می‌برد.

XS
SM
MD
LG