لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

شواهدی از کشته شدن گروگان آمریکایی در حمله هوایی «وجود ندارد»


تصویرهایی از دختر جوان را خانواده‌اش در اختیار رسانه‌ها گذاشته‌اند
تصویرهایی از دختر جوان را خانواده‌اش در اختیار رسانه‌ها گذاشته‌اند

گروه «حکومت اسلامی» (داعش) می‌گوید یک دختر ۲۶ ساله آمریکایی که به گروگان گرفته شده است در حملات هوایی اردن به مواضع آن گروه در سوریه کشته شده است؛ مقام‌های آمریکایی می‌گویند شواهدی وجود ندارد که چنین ادعایی را تائید کند.

این دختر امدادگر جوان کایلا جین مولر نام دارد و تا کنون، به دلیل حفظ امنیتش، نام و هویت او به طور عمومی منتشر نشده بود.

پایگاه نظارتی «سایت» که فعالیت‌های گروه‌های تروریستی را رصد می‌کند، ۱۷ بهمن ماه از قول گروه حکومت اسلامی در توئیتری منسوب به آنها، نوشته بود که «حمله هوایی اشتباه اردن به کشته شدن گروگان زن آمریکایی انجامیده است». این پست افزوده است که هیچ یک از اعضای گروه آسیب ندیده‌اند.

اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند شواهدی از این ادعا در دست نیست؛ برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، به خبرنگاران گفته است که کاخ سفید «عمیقا نگران» گزارش‌های منتشر شده است اما هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

پیش از این باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در گفت‌وگویی با شبکه «ان‌بی‌سی» گفته بود برای پیدا کردن این دختر گروگان تمام آنچه لازم است انجام و با تمام اعضای ائتلاف همکاری می‌شود.

خانم مولر در پایان ماه اوت سال گذشته میلادی در شهر حلب سوریه گروگان گرفته شده بود. بنا به گفته‌های منتشر شده از سوی خانواده‌اش او پس از آنکه بیمارستانی متعلق به گروه «پزشکان بدون مرز» را ترک می‌کرد، ربوده شد.

خانواده این دختر از رسانه‌ها نیز خواسته‌اند تا اطلاعات درباره او را با احتیاط منتشر کرده و برای حفظ امنیتش، فرضیه‌سازی‌های خود را از وضعیت او محدود کنند.

گفته‌های خانواده مولر از طریق سناتور جان مک‌کین منتشر شده است

ادعای منتشر شده از سوی گروه حکومت اسلامی بر اینترنت، در مورد کشته شدنش هیچ تصویری را در بر نگرفته است.

این گروه طی ماه‌های گذشته چندین شهروند اروپایی، آمریکایی و آسیایی را کشته است. دو شهروند ژاپنی و یک خلبان اردنی که زنده آتش‌زده شد، از جمله تازه‌ترین قربانیان افراط‌گرایان هستند.

پس از انتشار فیلمی از آتش‌زدن خلبان اردنی، اردن گفت حملات هوایی خود را علیه آنها افزایش می‌دهد.

تلویزیون آن کشور، ۱۷ بهمن ماه از حملات هوایی برای دومین روز به مواضع گروه «حکومت اسلامی» خبر داد. دیده بان حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است نیز در گزارش تازه‌ای گفته است در حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا در روز جمعه، در اطراف شهر رقه در سوریه، دستکم ۳۰ نفر از نیروهای این گروه اسلام‌گرا کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG