لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۵

آلمان: نامه سناتورهای جمهوریخواه روی مذاکرات ایران تاثیر می‌گذارد


جان کری وزیر خارجه آمریکا (راست) در کنفرانس خبری به همراه فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان
جان کری وزیر خارجه آمریکا (راست) در کنفرانس خبری به همراه فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان

فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه آلمان، روز پنجشنبه ۲۱ اسفند با انتقاد از نامه‌ای که ۴۷ سناتور جمهوریخواه آمريکايی به رهبران ايران نوشته‌اند، اين اقدام را غیر مفید خواند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، وزير خارجه آلمان که برای سفری رسمی به آمريکا رفته است، در واشينگتن گفت: «در حال حاضر در مراحل حساسی از مذاکرات هستيم و چنين نامه‌ای به مذاکرات کمکی نمی‌کند».

آلمان همراه با پنج کشور عضو شورای امنيت سازمان ملل - آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه و چين، موسوم به گروه ۱+۵ – از مذاکره کنندگان با ايران برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای است.

آقای اشتاين‌ماير گفت: «الان اين مسئله (گفت‌وگوهای اتمی با ايران) فقط بحث سياست داخلی آمريکا نيست و بر روی مذاکراتی که ما در ژنو داريم تاثير می‌گذارد».

وی افزود: «واضح است که بی‌اعتمادی (...) در طرف ایرانی در حال افزايش است و آنها نگران هستند که آيا ما در مذاکرات خود جدی هستيم».

وزير خارجه آلمان قرار است با سناتور «باب کورکر» رييس کميته روابط خارجی سنا (جمهوریخواه) و سناتور «باب منندز» ديدار کند.

والتر اشتاين‌ماير پيش از ضيافت شام با جان کری گفت: «مسیر دستيابی ايران به بمب اتمی را بايد از یک راه بدون ابهام، قابل‌ راستی‌آزمایی و شفاف متوقف کرد و آن را بست».

ديگر مقامات ديپلماتيک اروپايی هم به نامه نوشته‌ شده به رهبران ايران از سوی ۴۷ سناتور جمهوریخواه اعتراض کرده و آن را ناراضی کننده دانسته‌اند.

يک ديپلمات عالی‌رتبه در پاریس که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت اين نامه کار را برای مذاکره‌کنندگان آمريکايی که از طرف ما در حال گفت‌وگو با ایران هستند، سخت می‌کند.

يک سخنگوی وزارت خارجه بريتانيا هم از طرف‌های مذاکره خواسته که خويشتن‌داری پیشه کرده و به روند مذاکرات آسيب نرسانند. اين مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود گفته است مسائل زياد و بزرگی باقی است و بايد روی مذاکرات متمرکز بود.

۴۷ سناتور جمهوريخواه در نامه‌ای سرگشاده به رهبران ايران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای با دولت آمريکا، بدون نظر موافق کنگره، پس از رياست جمهوری اوباما، دوام نخواهد يافت.

اين نامه توسط «تام کاتن» سناتور تازه‌وارد ايالت آرکانزاس در سنای آمريکا تهیه شده بود.

آقای کاتن پس از انتشار اين نامه سرگشاده، نسخه‌ای از ترجمه فارسی آن را هم در شبکه اجتماعی توئيتر، به حساب کاربری آيت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ايران، حسن روحانی رييس جمهوری و محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران فرستاده بود.

در اين پيام توئيتری نوشته شده بود: «اگر احيانا به ترجمه فارسی اين نامه نيازمند بوديد».

در اين ميان حساب کاربری توئيتری محمد جواد ظريف به اين پيام سناتور کاتن پاسخ داده و واکنش رسمی سايت وزارت خارجه ايران ضميمه شده است. محمد جواد ظريف نوشته است: «اين هم پاسخ من، به زبان انگليسی».

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ايران هم به اين نامه واکنش نشان داده و گفته که دولت بعدی آمريکا نمی‌تواند تعهدات بين‌المللی اين کشور را نقض کند.

XS
SM
MD
LG