لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

تظاهرات روز کارگر در استانبول به ناآرامی کشیده شد


ناآرامی‌ها در منطقه بشیکتاش استانبول
ناآرامی‌ها در منطقه بشیکتاش استانبول

تظاهرات گروه‌های کارگری و چپ در مرکز شهر استانبول به ناآرامی کشیده شد. پلیس برای متفرق کردن صد‌ها نفر از شرکت کنندگان در یک راهپیمایی بزرگ به مناسبت روز کارگر در اطراف میدان تقسیم در مرکز شهر از گاز اشک آور و خودرو آب پاش استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تظاهرات ۱۱ اردیبهشت ماه بزرگ‌ترین ناآرامی استانبول از زمان اعتراض‌های دو سال پیش بوده است. هزاران نفر از اعضای نیروهای ضد شورش پلیس خیابان‌های منتهی به میدان تقسیم را مسدود کردند.

هم اینک درگیری پلیس با تظاهرکنندگان به شکل تعقیب و گریزهای خیابانی در محله بشیکتاش ادامه دارد. به نوشته سایت روزنامه «حریت» یکی از تظاهرکنندگان در بشیکتاش به ضرب چاقو زخمی شده است. گفته می‌شود ضارب از کارکنان یک پارکینگ محلی بوده است.

روزنامه «حریت» همچنین از بازداشت دست کم ۱۳۶ نفر در استانبول خبر داده است. اکثر این افراد در اطراف محل اصلی تظاهرات، یعنی میدان تقسیم، دستگیر شده‌اند.

پلیس پس از آن به راهپیمایان یورش برد که تعدادی از میان جمع حاضر بطری و سنگ به سمت نیروهای پلیس پرتاب کردند و مواد آتش بازی و ترقه آتش زدند. جو امروز استانبول در سایه راهپیمایی فوق بسیار سنگین بود. شبکه حمل و نقل شهری به حالت نیمه تعطیل در آمده و بالگردهای پلیس بر فراز خیابان‌های شهر پرواز می‌کردند.

در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه، هم ده‌ها هزار نفر برای برگزاری روز کارگر دور هم گرد آمدند، با این وجود – بر خلاف استانبول – مراسم پایتخت با شادی و پایکوبی همراه بود و حادثه خاصی پیش نیامد. با این حال، روزنامه حریت نوشته که در دیگر نقاط ترکیه – از جمله در استان‌های «زونگولدک» و «کُنیا» هم آئین‌های روز کارگر بیشتر به شکل جشن برگزار شده است.

منتقدان می‌گویند جو امنیتی امروز در استانبول راستای سیاست‌های سختگیرانه دولت رجب طیب اردوغان، در آستانه انتخابات ماه ژوئن شکل گرفته است. محمود تانال، یک سیاستمدار مخالف دولت، در همین باره به رویترز گفت: «مردم می‌خواهند بتوانند مشکلاتشان را ابراز کنند، اما دولت نمی‌خواهد این مشکلات پیش از انتخابات به گوش کسی برسد.»

دولت پیش‌تر اعلام کرده بود که میدان تقسیم تنها برای کسانی باز خواهد بود که قصد دارند به شکلی مسالمت آمیز راهپیمایی کنند و به دنبال «تظاهرات غیرقانونی» نیستند. آقای اردوغان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که «امید من آن است که مراسم اول ماه مه در جوی شاد و بدون هر عمل تحریک آمیز برگزار شود.»

رئیس جمهوری ترکیه انتظار دارد در انتخابات ماه ژوئن مجلس با اختلاف فاحش پیروز میدان شود. در صورتی که انتظار آقای اردوغان برآورده شود وی خواهد توانست در اقدام بعدی با تغییر قانون اساسی کشور اختیارات ریاست جمهوری و قدرت خود را بیش از پیش افزایش دهد.

تصویر امروز خیابان استقلال در استانبول شاید تا حدی بیانگر اوضاع کنونی سیاسی حاکم بر ترکیه باشد. این خیابان که معمولاً پرازدحام است شبیه محله‌ای متروک شده که موانع پلیس در جای جای آن به چشم می‌خورد و بالای سر، بالگردهایی را می‌شود دید که برای شناسایی «خرابکاران» در رفت و آمد هستند.

XS
SM
MD
LG