لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

خانواده ذکا: او لبنانی‌ است و ارتباطی با سازمان‌های اطلاعاتی ندارد


در پی اعلام خبر بازداشت نزار ذکا، شهروند لبنانی در ایران، خانواده‌اش هرگونه ارتباط او با سازمان‌های نظامی یا اطلاعاتی را رد کرده و وکیل او نیز می‌گوید او تنها از تابعیت لبنان برخوردار است و شهروند آمریکا نیست.

خبر بازداشت آقای ذکا، یک هفته پس از گزارش‌های اولیه در این مورد، از سوی رسانه‌های دولتی ایران تائید شده است..

خبرگزاری‌های مهر و تسنیم با بازنشر خبر رادیو و تلویزیون دولتی ایران، نوشته‌اند که برخی «عکس‌های منتشر شده، او را در لباس ارتش آمریکا در پایگاه نظامی ریورساید در آمریکا نشان می‌دهند».

او همچنین تبعه ایالات متحده و فردی در «ارتباط بسیار ویژه با جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا» توصیف شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۱۲ آبان ماه از قول نزدیکان این شهروند لبنانی گفته‌ است تصویر منتشر شده او را در مراسم فارغ‌التحصیلان آکادمی نشان می‌دهد.

جیم بنسون، مدیر آکادمی نظامی «ریورساید» نیز به این خبرگزاری گفته است تلویزیون دولتی ایران کس دیگری را در تصویر با آقای ذکا اشتباه گرفته است.

روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید نزار ذکا در جمع فارغ‌التحصیلان آکادمی ریورساید است. این موضوع در وب‌سایت این آکادمی نظامی نیز مطرح شده است. اما مشخص نیست آیا او هرگز فعالیت نظامی نیز داشته است یا نه.

خانواده آقای ذکا هرگونه ارتباط او با سازمان‌های نظامی یا اطلاعاتی را تکذیب کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، خانواده ذکا از طریق وکیلش گفته‌اند «از اتهام‌های غلطی که وارد شده در شگفت هستند».

وکیل نزار ذکا به شکبه تلویزیونی «ال‌بی‌سی» لبنان گفته است خانواده او، با وجود درخواست‌های مکرر، هیچ اطلاع رسمی در مورد بازداشتش دریافت نکرده‌اند.

او افزوده است که ذکا تنها از تابعیت کشور لبنان برخوردار است و هرگز با هیچ سازمان اطلاعاتی خارجی در ارتباط نبوده است.

خانواده‌اش نیز در بیانیه‌ای از مقام‌های بیروت خواسته‌اند تا «به طور جدی برای یافتن جزئیات و محل نگهداری آقای ذکا و بازگردان او به کشورش، لبنان، فعالیت کنند».

ایالات متحده می‌گوید از گزارش‌ها و خبرهای منتشرشده مطلع است.

الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در مورد او گفته است «صاحبان اقامت دائم در آمریکا، شهروند این کشور به شمار نمی‌روند و با گذرنامه ملی خود به آمریکا سفر می‌کنند». خانم ترودو افزوده است که «خدمات کنسولی در این رابطه باید از طریق کشور محل تابعیت افراد ارائه شود».

مقام‌های لبنان هنوز واکنشی به گزارش‌ها و خبرهای منتشرشده نشان نداده‌اند.

جیم بنسون، رئیس آکادمی نظامی ریورساید گفته است این مرکز هیچ ارتباطی با ارتش ایالات متحده ندارد؛ محل آموزش دوره راهنمایی و دبیرستان دانش‌آموزان پسر است و در آن نحوه تیراندازی نیز به کسی آموزش داده نمی‌شود.

در وب‌سایت این موسسه نیز آمده که نزار ذکا متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات است و مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود در علوم کامپیوتر را از دانشگاه تگزاس گرفته است.

XS
SM
MD
LG