لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

ادامه واکنش به احتمال تحریم جدید: تاکید بر «تفاوت» برجام و آزمایش موشکی


عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران

مقامات ایران با تاکید بر تداوم آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی، این آزمایش‌ها را متفاوت از بحث توافق هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های جهانی دانستند.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، شامگاه پنج‌شنبه، ۱۰ دی، در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی ایران اظهار داشت: «میان بحث برجام و آزمایش موشکی تفاوت آشکاری وجود دارد و به هیچ وجه آزمایش موشکی نقض برجام نیست.»

این اظهارات به دنبال نامه اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به وزیر دفاع خود عنوان شد که دستور داده بود تا «برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد».

آقای عراقچی نیز با اشاره به این نامه می‌گوید که تاکید حسن روحانی بر این بود که «موضوع برنامه دفاعی ایران قابل مذاکره نیست و اگر آمریکا دست به تحریم بزند پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران پیشبرد هرچه سریع‌تر برنامه موشکی و گسترش آن خواهد بود».

به‌ تازگی روزنامه آمریکایی وال‌ استریت جورنال گزارش داد که آمریکا در حال تهیه تحریم‌های تازه‌ای علیه افراد و شرکت‌هایی در ایران، هنگ‌کنگ و امارات متحده عربی، به خاطر «نقش» آنها در «توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک» ایران است.

این گزارش می‌گوید که فهرست جدید تحریم‌های آمریکا دست‌کم شامل پنج مقام رسمی ایران در وزارت دفاع و سازمان‌های تابعه آن می‌شود.

پس از انتشار این گزارش بود که حسن روحانی به وزیر دفاع خود دستور داد تا برنامه تولید موشک ایران با شتاب بیشتری دنبال شود.

این در حالی است که گزارش بعدی وال‌استریت جورنال حکایت از آن دارد که تحریم‌های جدید مورد نظر آمریکا به تاخیر افتاده است، اگرچه به نوشته این روزنامه، دولت آمریکا همچنان در مقابله با برنامه موشکی ایران مصمم است.

اما مقامات نظامی ایران نیز در این میان اظهار نظرهایی داشته‌اند که همگی آنها تاکیدی است بر ادامه برنامه موشکی جمهوری اسلامی.

از جمله مسعود جزایری، سخنگوی نیروهای مسلح ایران، روز پنج‌شنبه عنوان کرد که «گسترش توان دفاعی و موشکی تحت تدابیر فرمانده کل قوا با جدیت ادامه دارد و جمهوری اسلامی ایران حتی یک روز از ارتقاء توان موشکی خود غافل نبوده است».

وزیر دفاع ایران نیز برنامه موشکی ایران را برنامه‌ای دفاعی خوانده و تاکید کرد که «حق دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها مورد مذاکره نیست، بلکه جزء خطوط قرمز است».

XS
SM
MD
LG