لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

جنتی: شکست‌خوردگان سیاسی کمر به قبضه مجلس و خبرگان بسته‌اند


احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هشدار داده که «شكست‌خوردگان ميدان سياست كمر بسته‌اند» تا مجلس و خبرگان را «قبضه كنند»، و از هیئت‌های اجرایی برای همراهی نکردن با شورای نگهبان انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر احمد جنتی، روز دوشنبه ۱۴ دی، در همایش امامان جمعه ایران گفت: «اگر مجلس خبرگان طبق نقشه‌های شکست‌خودکان سیاسی ایجاد شود که مبادا آن روز بیاید ... آنگاه همه چیز بهم می‌ریزد».

وی هشدار داد که «این افراد اگر اکثریت باشند، نفوذی‌های خود را می‌فرستند، وگرنه اقلیت قوی سر و زبان‌داری که مجلس را بهم بریزد، سرکار می‌آورند که نگذارند اکثریت کار کنند».

آقای جنتی ایجاد شورای رهبری را «یکی از توطئه‌های این افراد» خواند و گفت که آنان به دنبال «کاهش قدرت و اختیارات» و دوره‌ای کردن مقام رهبری هستند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز ۲۲ آذر، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا موضوع شورایی شدن رهبری و نظارت مجلس خبرگان رهبری بر رهبر جمهوری اسلامی را مطرح کرده بود.

این گفته‌ها واکنش شدید تعدادی از منصوبان آیت‌الله خامنه‌ای از جمله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه و علی سعیدی، نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران را به دنبال داشت و آنان ضمن حمله به حسن خمینی و اکبر هاشمی رفسنجانی، درباره ورود همفکران آقای هاشمی رفسنجانی به مجلس خبرگان رهبری هشدار داده‌اند.

در همین حال در روزهای گذشته موضوع شرکت یا عدم شرکت حسن خمینی در آزمون مجلس خبرگان رهبری که روز سه‌شنبه ۱۵دی، برگزار می‌شود، خبرساز شده است.

وب‌سایت انتخاب، روز جمعه به نقل از یکی از اعضای بیت آیت‌الله خمینی که نام او ذکر نشده، با اشاره به تأیید اجتهاد حسن خمینی «توسط مراجع صاحب نام» تلویحاً اعلام کرده بود که وی نیازی به شرکت در آزمون مجلس خبرگان رهبری ندارد.

با این حال سام سوادکوهی، عضو حقوقدان شورای نگهبان، روز دوشنبه خبر داد که حسن خمینی و محمود امجد، از روحانیون نزدیک به جنبش سبز، برای شرکت در این آزمون دعوت شده‌اند.

در همین حال به گزارش خبر آنلاین، نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، روز دوشنبه تأکید کرد که اگر دعوت‌شدگان به این آزمون در آن شرکت نکنند، رد صلاحیت خواهند شد.

«برخی از اصحاب فتنه در پست‌های قابل توجه حضور دارند»

دبیر شورای نگهبان در ادامه سخنان خود ضمن هشدار درباره تلاش معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ برای ورود به مجلس، گفت که «می‌خواهند همان کاری که در خیابان‌ها کردند، در مجلس بکنند».

وی اضافه کرد: «برخی از اصحاب فتنه در پست‌های قابل توجه حضور دارند و به فکر این هستند که در مجلس هم نفوذ کنند».

در ادبیات اصولگرایان و مقامات نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی به اعتراض‌های بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «فتنه» گفته می‌شود.

پیش از این نیز تعدادی از وابستگان به رهبر جمهوری اسلامی از جمله شماری از امامان جمعه، از وزارت کشور و شورای نگهبان خواسته‌اند که اصلاح‌طلبان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را در انتخابات پیش رو رد صلاحیت کنند.

در این زمینه نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، روز ششم دی، اعلام کرده بود که «هرگونه اظهارنظر و عملی» درباره اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، «ملاک عمل» این شورا در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات پیش رو است.

در مقابل، شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در اولین بیانیه خود از دستگاه‌های مسئول برگزاری انتخابات خواسته‌است که تنها بر اساس مستندات قانونی به بررسی صلاحیت‌ها نامزدهای این دو انتخابات بپردازند.

انتقاد از «بی در و پیکر» بودن ثبت‌نام‌ها

آقای جنتی در سخنان روز دوشنبه خود با انتقاد از ثبت‌نام ۸۰۰ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از جمله «افراد کت و شلواری» و زنان افزود: «من نمی‌دانم چرا اینقدر کارها بی در و پیکر است».

دبیر شورای نگهبان بدون ذکر نام، «برخی جناح‌ها» را متهم کرد که افراد خود را برای ثبت نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری «بسیج» کرده‌اند و «به دنبال نفوذ افرادشان» به این مجلس «با امید غفلت شورای نگهبان هستند».

وی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها «کوتاهی نمی‌کند»، افزود: «بعضی اوقات افرادی وجود دارند که از نظر قانونی نمی‌توانیم آنها را رد صلاحیت کنیم، اشخاص نفوذی، افراد قابل شناسایی نیستند. تا جایی که قانون به ما اجازه دهد، اقدام می‌کنیم».

آقای جنتی با اشاره به گزارش «یکی از مراجع استعلامی» درباره ۶۳ نفر از کاندیداهای «انتخابات» گفت که این افراد «برخی قمارباز، برخی مشروب‌خوار بوده و برخی مشکل اخلاقی داشتند».

مقامات وزارت کشور از افزایش تعداد کاندیداها انتخابات استقبال کرده‌اند، اما آقای جنتی پیش از این نیز از افزایش تعداد کاندیداها ابراز «تأسف» کرده و آن را «ابهام‌برانگیز» خوانده بود.

پیش از آن نیز محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، نیز با انتقاد از ثبت‌نام ۸۰۰ کاندیدا برای مجلس خبرگان، از جمله ثبت‌نام برخی از «زنان بدحجاب»، تأکید کرده بود که «اهداف دیگری پشت پرده این نام‌نویسی‌هاست».

این گفته ها واکنش برخی فعالین سیاسی را به دنبال داشت، از جمله احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس،روز دوشنبه هفتم دی اظهارات آقای جنتی را به «صلاح جایگاه» شورای نگهبان ندانسته و گفته بود که نباید با برخی اظهارات زمینه «سوء استفاده‌ها و سوءتعبیر‌ها را فراهم ساخت».

برخی هیئت‌های اجرایی با شورای نگهبان «همراهی» نمی‌کنند

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود هیئت‌هایی اجرایی را متهم کرد که «خیلی زود بررسی صلاحیت نامزدها را از سر خودشان باز می‌کنند و کسی که در اطلاعات، ناجا و قوه سابقه‌ای ندارد، اعلام می‌کنند سابقه ندارد و باید تأیید شود».

آقای جنتی با اشاره به «مشکل» شورای نگهبان با هیئت‌های اجرایی افزود: «وزیر کشور و برخی معاونانشان با ما همراه هستند، اما برخی هیئت‌های اجرایی با ما همراهی نکرده و همه چیز را به گردن شورای نگهبان می‌اندازند».

وی اضافه کرد: «شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها باید شهادت دهد که فرد مورد بررسی به ولایت فقیه و قانون اساسی اعتقاد دارد... در صورتی که امکان احراز صلاحیت نباشد می‌گوییم عدم احراز».

اعضای شورای نگهبان و از جمله سخنگوی آن همچنین بارها تأکید کرده‌اند که در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات، اصل بر برائت نیست.

این در حالی است که بر اساس اصل ۳۷ قانون اساسی ایران، «اصل، برائت‏ است‏ و هيچ كس‏ از نظر قانون‏ مجرم‏ شناخته‏ نمی‌‌شود، مگر اين‏ كه‏ جرم‏ او در دادگاه‏ صالح‏ ثابت‏ گردد».

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز چهارشنبه ۲۸ مرداد، گفته بود که شورای نگهبان «ناظر است، نه مجری» و افزوده بود: «کسی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا خیر، هیئت اجرایی است».

این سخنان واکنش شدید تعدادی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله فرماندهان سپاه پاسداران و امامان جمعه را به دنبال داشت.

XS
SM
MD
LG