لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

نامه ظریف به بان: بارها پیام دادیم آماده گفت‌وگو با عربستانیم


در ادامه تنش‌ها میان ریاض و تهران، وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل، گفته از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، بارها برای ریاض پیام‌های آشکار و پنهان فرستاده شده که ایران آماده گفت‌وگو است.

او می‌گوید عربستان باید بین ثبات در منطقه و یا نفرت‌پراکنی فرقه‌ای یکی را انتخاب کند.

محمد جواد ظریف در نامه‌ای که به بان گی‌مون نوشته می‌گوید از وقتی دولت حسن روحانی سر کار آمده، هم او و هم رئیس‌جمهوری ایران، پیام‌هایی آشکار و پنهان برای عربستان فرستاده‌اند که تهران «آماده شرکت در تعاملاتی‌ست که به ثبات منطقه می‌انجامد و با خشونت افراطی که عامل بی‌ثباتی‌ست مقابله می‌کند».

وزیر خارجه ایران، در ادامه، حکومت سعودی را متهم به ضدیت با توافق هسته‌ای میان تهران و شش قدرت جهانی، حمایت از افراطیونی که «اقدامات تروریستی» انجام داده‌اند و دامن زدن به «جنگی بی‌فایده» در یمن کرده است.

این اتهام‌ها در حالی‌ست که ایران خود به حمایت از گروه‌های مسلح در کشورهایی مانند سوریه یا لبنان متهم است. برخی سران کشورهای عربی نیز بارها تهران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه از جمله از طریق حمایت از حوثی‌ها در یمن، متهم کرده‌اند.

آقای ظریف در نامه‌ای که به دبیر کل سازمان ملل نوشته، می‌گوید عربستان باید دست به «انتخابی حیاتی»، بین ثبات در منطقه یا ادامه حمایت از گروه‌های افراطی بزند.

او گفته تهران «هیچ تمایلی و منفعتی در تنش‌ها در همسایگی خود ندارد».

حکومت عربستان در پی قطع رابطه خود با ایران، به تازگی گفته است چهار شهروند ایرانی را به اتهام «جاسوسی» و «تروریسم» محاکمه خواهد کرد.

اتهام‌ «تروریسم» همان چیزی بود که به اعدام ده‌ها شهروند سعودی در ۱۲ دی ماه انجامید؛ از جمله اعدام‌شدگان نمر باقر نمر، روحانی سرشناس شیعه بود.

اعدام او تهدیدهای تند مقام‌های سپاه پاسدران ایران را همراه داشت و ساعاتی بعد نیز آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت «دست انتقام الهی گریبان مقام‌های سعودی را خواهد گرفت».

از اعدام شیخ نمر چیزی نگذشت، که گروهی از افراد که مقام‌های انتظامی می‌گویند «خودسر» هستند، به کنسولگری عربستان در مشهد حمله کرده و بخشی از سفارت عربستان در تهران را آتش زدند. ریاض و گروهی از هم‌پیمانانش روابط خود را با تهران قطع کردند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان را محکوم کرده است. دیگر مقام‌های دولتی نیز گفته‌اند به دنبال مسببان این حمله هستند.

وزیر خارجه ایران در نامه خود به دبیر کل سازمان ملل به مواردی دیگر نیز اشاره کرده است؛ او از سخنرانی‌های روحانیون حکومتی سعودی علیه شیعیان، ضربه زدن به اقتصاد ایران یا حمله به سفارت‌خانه ایران در یمن انتقاد کرده است.

گروهی از روحانیون شیعه ایرانی خود متهم به بیان سخنان تند علیه بارومندان سنی هستند و اتهام‌های مشابهی نیز علیه حکومت ایران زده شده است. عربستان حمله به سفارت‌خانه ایران در یمن را رد کرده است.

آقای ظریف در عین حال گفته با وجود همه «تحریکات» اما ایران از «مقابله به مثل» یا حتی کاهش روابط دیپماتیک با ریاض خودداری کرده است.

روابط ایران و عربستان، هم پیش از انقلاب بهمن ۵۷ و هم پس از آن بارها با تنش‌هایی روبه‌رو شده و در برخی موارد نیز برای سال‌های قطع شده است. در حال حاضر هم در بسیاری از بحران‌های منطقه‌ای، ریاض و تهران، در دو جبهه مخالف یکدیگر قرار دارند؛ جنگ داخلی سوریه با صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره، از جمله مهم‌ترین آنهاست. مقام‌های غربی خواستار کاهش تنش‌ها میان دو کشور شده‌اند و برخی کشورها مانند عراق یا روسیه نیز گفته‌اند حاضر به میانجی‌گری میان تهران و ریاض هستند.

XS
SM
MD
LG