لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

روحانی: دستگاه فاسدی که نمی‌خواهم نام ببرم نمی‌گذارد کشور رشد کند


رئیس‌جمهوری ایران، «توسعه پایدار» را تنها در سایه مبارزه با فساد ممکن دانست
رئیس‌جمهوری ایران، «توسعه پایدار» را تنها در سایه مبارزه با فساد ممکن دانست

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، روز سه‌شنبه در سخنانی گفت:‌ «وقتی می‌خواهید تولید کنید، یک دستگاه فاسدی که نمی‌خواهم نام ببرم که چگونه می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند. باید جلوی این فسادها را بگیریم.»

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای روحانی که در مراسم افتتاح همزمان ۱۳۸ طرح عمرانی در سراسر ایران در روز سه‌شنبه، ۲۰ بهمن ۹۴، سخنرانی می‌کرد، به نام این «دستگاه» یا جزئیات بیشتری از سازوکارها و نحوه عملکرد این دستگاه اشاره‌ای نکرد.

گفتگوی الهه روانشاد با مهدی مهدوی آزاد در مورد سخنان روحانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:49 0:00
لینک مستقیم

رئیس‌ جمهوری ایران روز سه‌شنبه همچنین «فساد و رانت» را از جمله مشکلات پیش‌ روی اقتصاد ایران نامید و ادامه داد: «هدف دولت فاصله گرفتن قدم‌به‌قدم از اقتصاد نفتی، جلوگیری از رانت‌خواری و فساد و واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی است.»

به گفته حسن روحانی، «توسعه پایدار»، تنها در سایه مبارزه با فساد و رانت، ممکن است.

رئیس دولت یازدهم تأکید کرد که «انحصار را باید کنار بگذاریم و رقابت واقعی ایجاد کنیم.»

رئیس‌ جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان روز سه‌شنبه خود به انتقادها و ایرادگیری‌های دستگاه‌های نظارتی اشاره کرد و گفت: «هرچه بخواهید، دستگاه نظارتی داریم که نشسته‌اند و فقط ایراد می‌گیرند و هر کاری کنید، می‌گویند این‌ طرف آن کج بود و یا آن‌ طرفش ایراد داشت.»

او در عین‌ حال اصل وجود دستگاه‌های نظارتی را برای کشور لازم دانست، اما آن را مشروط به عمل کردن این دستگاه‌ها در چارچوب قانون دانست تا به گفته رئیس‌ جمهوری ایران «بگذارند کشور پیشرفت کند و به پیشرفت کشور کمک کنند».

به گفته حسن روحانی، میزان پیشرفت مصوبات استانی دولت یازدهم، ۵۱ درصد بوده و ۷۰ درصد از بودجه‌های عمرانی در سال جاری تاکنون اختصاص‌ یافته است.

کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی، حضور نهادها و دستگاه‌های امنیتی، نظامی و انتظامی در اقتصاد ایران را از جمله مشکلات جدی بر سر راه توسعه اقتصادی، حضور بخش خصوصی واقعی و جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری توصیف می‌کنند.

سابقه انتقاد از این دستگاه‌ها و نهادها در دولت‌های پیشین نیز وجود داشته است، از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهوری پیشین ایران، نیز در جمع مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تیرماه سال ۱۳۹۰، در انتقاد از واردات بدون ضابطه کالا از معابر غیرقانونی از اصطلاح «برادران قاچاقچی خودمان» استفاده کرد که به گفته او هر جا را که خواسته‌اند سوراخ کرده‌اند و از آنجا کالا به کشور وارد می‌کنند.

همان‌ زمان صاحب‌نظران و کارشناسان در گمانه‌زنی‌هایشان، اشاره محمود احمدی‌نژاد را به عملکرد اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت دادند، اما محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، آن سخنان را «موضوع انحرافی» خواند.

حسن روحانی نیز سال گذشته در سخنان مشابهی از تجمیع قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی در یک نهاد گلایه و انتقاد کرده و گفته بود:‌ «اگر اطلاعات، تفنگ، پول، روزنامه، خبرگزاری و دیگر مظاهر قدرت در یک نهاد جمع شود، ابوذر و سلمان هم باشد، فاسد می‌شود.»

با این‌ حال روشن نشد که منظور حسن روحانی از این سخنان، کدام دستگاه، نهاد یا سازمان بوده است.

XS
SM
MD
LG