لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

روزنامه‌ها در تسخیر «نادرگیت» و سخنرانی نادر قاضی‌پور


«نادرگیت» توصیف روزنامه شرق از «سخنان موهن نادر قاضی‌پور» و واکنش‌های «فراجناحی» به اظهارات این نماینده اصولگرای مجلس نهم و نماینده منتخب ارومیه در انتخابات مجلس دهم است.

شرق با اشاره به این که نادر قاضی‌پور در جریان یک سخنرانی انتخاباتی گفته بود: «مجلس جای روباه و... و زن‌ها نیست. ممکن است حضور زنان در مجلس باعث شود بلا سرشان بیاید و آبروی ما برود. شما شاید در زندگی‌تان سر مرغ و خروس را نبریده باشید، اما من مجبور شدم در جنگ سر ۲۰۰ نفر اسیر را ببرم» نوشته است: نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه «در ادبیاتی غیرقابل باور و موهن سخنانی را به کار برده است» و «بازتاب گسترده اظهارات سخیف این نماینده مجلس باعث شد قدرت‌الله علیخانی، نماینده دیگر مجلس که دستمایه شوخی‌های اهانت‌آمیز قاضی‌پور در همین سخنرانی قرار گرفته بود، اعلام کند از وی شکایت خواهد کرد»، همان‌طور که «زنان نیز در واکنشی جمعی درخواست کرده‌اند اعتبارنامه او برای مجلس دهم رد شود».

این روزنامه با اشاره به این که «بعد از این اتفاق، تلفن همراه قاضی‌پور از دسترس خارج شد» نوشته است که او بعد از مدتی در صفحه شخصی خودش ادعا کرد «بیدی نیست که از این بادها بلرزد»، و حتی کسی را که فیلم سخنرانی را منتشر کرده به «جاسوسی» متهم کرده است.

به نوشته این روزنامه، آسیه باکری، فرزند حمید باکری از فرماندهان دوران جنگ که خود اهل ارومیه است، در صفحه اینستاگرامش نوشته است: «آقای قاضی‌پور، متأسفم برای شما و مردم شهرم که شما را به عنوان نماینده‌شان انتخاب کردند. لطف کنید از این به بعد اسم پدر و عموی من را در سخنرانی‌هایتان نبرید. چون هرکس می‌خواهد از آنها تعریف کند از ادب‌شان می‌گوید و شما با این ادبیات‌تان لیاقت بردن اسم آنها را ندارید»، و آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز اظهارات نادر قاضی‌پور را «سخیف و تحقیرآمیز و گستاخانه» و توهین «به شعور ایرانیان، فارغ از نژاد و جنسیت و قومیت» توصیف کرده و گفته است: «توهین و تحقیر زنان و مردان ایران و نگاه غیرانسانی او از یک سو و سخنان سخیف او در ارتباط با آزار جنسی پرده از افکاری برمی‌دارد که حضور او را نه تنها در مجلس شورای اسلامی که باید در رأس امور باشد غیرممکن می‌کند، بلکه چنین فردی با چنین افکاری حضورش در جامعه نیز برای اطرافیان مخاطره‌آمیز است».

فاطمه رهبر، نماینده اصولگرای مجلس نهم، نیز به روزنامه شرق گفته است: «من صلاح نمی‌دانم دربارهٔ این حرف‌ها اظهارنظر کنم و ان‌شاءالله جواب ایشان را از طریق پیگیری از مراجع قانونی و قضائی خواهیم داد»، اما تأکید کرده است که «حرف‌های منتشرشده از قول نماینده ارومیه فقط توهین به خانم‌ها نیست و تمام مردم و نمایندگان آنها و شئونات اخلاقی را زیر سؤال برده» است.

این عضو فراکسیون زنان مجالس نهم گفته است: «ما در مجلس، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و کمیسیون اصل ۹۰ را داریم که از این دو طریق می‌توانیم موضوع را پیگیری کنیم» وعلاوه بر این «پاسخ ما به این حرف‌ها، پیگیری از مراجع قضائی خواهد بود».

شهربانو امانی، نماینده پیشین ارومیه در مجلس شورای اسلامی، نیز با اشاره به این که «عده‌ای در معرض تشویق‌ها نمی‌توانند خودشان را کنترل کنند و ثبات رفتاری ندارند و فکر می‌کنند با توهین، افترا، تهمت و به سخره گرفتن اخلاقیات می‌توانند رأی بگیرند» گفته است: «مردم ایران بالاخص مردم آن خطه روحشان جریحه‌دار شده» است.

لاله افتخاری نماینده اصولگرای فعلی مجلس نهم نیز در واکنش به اظهارات نادر قاضی‌پور از تصمیم جمعی فراکسیون قرآن و عترت برای «پاسخ‌گویی از مجاری قانونی» خبر داده و گفته است: «مطالب ایشان را بدون پاسخ نمی‌گذاریم و پاسخ مناسب را از راه مناسب تقدیم‌شان می‌کنیم.»

شهلا لاهیجی، ناشر و مترجم، نیز گفته است: «وقتی یک نماینده چنین به زن‌ها دشنام می دهد، نمی‌داند این دشنام به نوعی به خودش بازمی‌گردد. مرد وقتی به زنی دشنام می‌دهد به مادر، همسر و خواهرش و نیمی از جمعیت مملکت دشنام می‌دهد.»

به نوشته روزنامه شرق، شهلا لاهیجی همچنین گفته است: «مسئله فقط این ادبیات سخیف نیست، بلکه وقتی که از زنان سلب صلاحیت می‌شود هم یک دشنام است، در حقیقت وقتی از ۶۰۰ زن سلب صلاحیت می‌شود، باعث می‌شود چنین مسئله‌ای ادامه‌دار شود.»

مینو اصلانی، رئیس بسیج زنان، نیز با اظهار تأسف از «انتشار سخنان نادر قاضی‌پور»، به روزنامه شرق گفته است: «من فکر می‌کنم نباید به این سخنان پرداخت و باعث انتشار بیشتر آن شد، چرا که این سخنان شایسته هیچ انسانی نیست، چه برسد به یک نماینده مجلس. این ادبیات به قدری سخیف است که نمی‌دانم چه باید گفت.»

سوسن صفاوردی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی، هم با اظهار «تعجب و غیرقابل باور خواندن» اظهارات نادر قاضی‌پور گفته است: «کسی به جز انسان‌های لعین به زنان توهین نمی‌کند» و «مطلقاً آن را نمی‌شود به ملت غیور و بافرهنگ ارومیه منتسب کرد»، ضمن این که «بجاست که نظام ما برای این که از این صحبت‌ها تبری بجوید، عکس‌العمل مناسبی به این فرد نشان دهد تا کسی به خودش اجازه ندهد هر از چند گاهی با این سخنان افکار عمومی را متشنج کند.»

وی اظهارات نادر قاضی‌پور در انتسابش به رهبر جمهوری اسلامی را رد کرده و گفته است: نادر قاضی‌پور «امنیت روانی جامعه را با صحبت‌های بی‌پایه و اساسش برهم زده و نشانه فرهنگ قشری و کوچه‌بازاری اوست و منتسب به هیچ رهبر و مکتب و هیچ سیره‌ای نیست».

سوسن صفارودی که همسر محمدعلی رامین از چهره‌های نزدیک به اصولگرایان است دربارهٔ بخش دیگری از اظهارات نادر قاضی‌پور دربارهٔ «سر بریدن» سربازان اسیرعراقی هم گفته است: «ما سال‌ها پرچمی را در دست داشتیم که بیانگر نکات اخلاقی در جبهه‌های جنگ ما بود. ما وقتی اسرای عراقی را داشتیم با پیروی از سیره ائمه و امیرمؤمنان برخورد تعریف شده‌ای با آنها داشتیم»، اما نادر قاضی‌پور «کل این تاریخ را زیر سؤال برد».

روزنامه آفتاب یزد در تیتر یک خود با عنوان «انتقام از رای مردم با حربه توهین» نوشته است: «پس از حمله تلخ برخی اصولگرایان به مردم تهران و شهر طلاق نامیدن پایتخت این بار یکی از نمایندگان این جریان به زنان کشور توهین کرد.»

این روزنامه همزمان خبر داده است که حمیده زرآبادی، نماینده منتحب قزوین، در نامه‌ای اعتراض‌آمیز به نادر قاضی‌پور نوشته است: «در اولین فرصت ضمن اعلام عذرخواهی از زنان ارجمند کشورمان، اندیشه و افکار خود را نیز با واقعیت‌های جامعه امروز منطبق کنید.»

روزنامه آفتاب یزد همچنین در سرمقاله شماره شنبه خود بررسی اظهارات نادر قاضی‌پور را «اولین آزمون مجلس جدید» توصیف کرده و خواهان رد اعتبارنامه وی در مجلس دهم شده است.

روزنامه قانون نخستین روزنامه‌ای که اظهارات نادر قاضی‌پور را در شماره چهارشنبه خود منتشر کرده بود، در شماره شنبه طی یادداشتی تأکید کرده است که «بررسی اعتبارنامه قاضی‌پور باید به‌ محلی برای ابراز انزجار عمومی ‌از این نوع تفکر مبدل شود».

داوود حشمتی، روزنامه‌نگار، با اشاره به بخش سیاسی اظهارات این نماینده اصولگرا نوشته است: «مملکت را ملک مطلق خود تصور کردن، نتیجه‌اش همین می‌شود که برای حفظ ملکی که پشت‌قباله خودشان می‌پندارند، دست به هر کاری بزنند که کوچک‌ترینش اهانت به مردم است.»

اغلب روزنامه‌های نزدیک به اصولگرایان اشاره‌ای به اظهارات نادر قاضی‌پور نکرده‌اند، اما روزنامه سیاست روز در سرمقاله پانردهم اسفندماه خود در این باره نوشته است: «خوب است مسئولان امر درخصوص چنین رفتار و گفتاری برخوردی جدی و قانونی داشته باشند تا حداقل سایر دوستان مکنونات قلبی خود را در درون نگه ‌دارند و در جمعی حتی خصوصی دُرفشانی نکنند.»

مهدی رجبی در سرمقاله روزنامه سیاست روز، افشای اظهارات توهین‌آمیز نادر قاضی‌پور را مورد نکوهش قرار داده و نوشته است: «رسانه افشاکننده، به احتمال قریب به یقین قصد خیر و صواب نداشته است و این رفتار تنها به خاطر وفاداری به جناح مورد علاقه و تخریب طرف مقابل بوده است»، اما این همه «شاید لازم باشد برای برخی مسئولان و نخبگان سیاسی که بر صندلی مسئولیت تکیه زده‌اند کلاس ادبیات برگزار کرد. مسئولانی که یادشان می‌رود مسئول هستند و حق ندارند با هر ادبیاتی سخن بگویند. خواه نماینده مجلس باشند یا مسئولان قوه مجریه و وزرای محترم.»

«آمدند تا برجام را زمین بزنند» تیتر گفت‌وگوی سارا معصومی خبرنگار روزنامه اعتماد با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است. علی‌اکبر صالحی ضمن بیان روایت جلسه تأیید برجام در مجلس، بار دیگر به اظهارات تهدیدآمیز روح‌الله حسینیان اشاره کرده و گفته است: در جلسه نوزدهم مهرماه مجلس «آقای حسینیان قصد عصبانی کردن ما را داشت و حتی گفت: والله من شماها را در سیمان دفن خواهم کرد» و چند نماینده دیگر هم تیم مذاکره‌کننده را به «خیانت» متهم کردند. علی‌اکبر صالحی همچنین گفته است: «رهبری به آقای حجازی پیام داده بود که آقای صالحی باید شرعاً، عرفا و عقلا مسئولیت فنی این توافق را بپذیرد.»

روزنامه شهروند ضمن انتشار خبر درگذشت عباس واعظ طبسی از او به عنوان «روحانی اصولگرایی» یاد کرده است که «رابطه دوستانه‌اش را با روحانیون نزدیک به جریان اصلاح‌طلب حفظ کرد.»

این روزنامه دربارهٔ آینده شرکت‌ها و موسسات وابسته به آستان قدس رضوی پس از عباس واعظ طبسی نیز نوشته است: «جایگاهی که او برای بیش از سه دهه با تمام پیچیدگی‌های ساختاری و سیاسی بر آن مدیریت کرد، اینک جایگاهی رفیع به لحاظ اقتصادی و معنوی است و میراث‌دارانش باید در کمال دقت و احتیاط از آن پاسداری کنند.»

روزنامه کیهان خبر درگذشت عباس واعظ طبسی را در یکی از ستون‌های صفحه یک خود به همراه عکسی از او در کنار رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرده و نوشته است: در پی درگذشت «واعظ طبسی سه روز عزای عمومی در استان خراسان رضوی اعلام شد».

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، هم عکس یک خود را به واعظ طبسی و خبر درگذشت تولیت آستان قدس رضوی اختصاص داده است.

روزنامه اعتماد خبر درگذشت عباس واعظ طبسی را در تیتر یک خود با عنوان «سوگ واعظ» منتشر کرده است و شرق ضمن چاپ عکسی از واعظ طبسی در صفحه یک در گزارشی با تیتر «آستان قدس بدون تولیت» به معافیت مالیاتی این آستان از زمان انقلاب تاکنون، ثروت ۷۷۰ میلیون دلاری آن اشاره کرده و از قول معاون املاک و اراضی آستان قدس نوشته است: «این نهاد در ۱۴ استان موقوفه و در ۲۰ شهرستان دفتر معاونت املاک دارد، ۳۰۰ هزار مستأجر دارد و روزانه ۱۲۰ اعتبارنامه برای بهره‌برداری از املاک صادر می‌کند.»

روزنامه شهروند در گزارشی از «جولان لباس‌های ایرانی با نام‌های خارجی» و نیز «گرانی پوشاک کودکان» در بازار نوروزی خبر داده و نوشته است: «در روزهای پایانی سال، خرید یک دست لباس بچه حداقل ۴۰۰ هزار تومان برای پدر و مادرها آب می‌خورد.»

روزنامه جهان صنعت تیتر یک خود را به گزارشی دربارهٔ «بی‌پولی در شب عید» اختصاص داده و نوشته است: «گشت و گذاری در بازار تهران به خوبی این را نمایانگر می‌کند که بازار شلوغ شده است اما خریدها از سوی مردم همچنان با احتیاط صورت می‌گیرد. بیشتر افراد با وسواس زیاد، حجره‌ها و غرفه‌های بازار را بالا و پایین می‌کنند تا بلکه جنسی با کیفیت اما با قیمت مناسب پیدا کنند؛ دیگر بازار، آن بازار سابق نیست.»

روزنامه وقایع اتفاقیه گزارشی دارد دربارهٔ «درآمد میلیونی مراکز ناباروری از مردان خوش‌تیپ و باهوش»، از «مبالغ باورنکردنی اهدای اسپرم» خبر داده است.

خبرنگار این روزنامه در گزارش خود از قول مشاور یک «کلینیک‌های لوکس ناباروری» در تهران نوشته است که برای خرید اسپرم «یا یک نفر را خودتون معرفی کنید که با آزمایش‌های ما بهتون می‌گیم که اسپرم ایشون سالم هست یا نه که این هزینه‌اش ۳۵ میلیون تومان می‌شود ولی اگر مایل بودید ما کسانی را اینجا داریم که هم از لحاظ خوش‌تیپی هم از لحاظ جسمی در شرایط ایده‌آلی قرار دارند» و قیمت اسپرم این افراد «از ۲۵میلیون هست تا ۷۰ میلیون».

روزنامه جوان از قول حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت نوشته است: «خجالت می‌کشیم در مجامع بین‌المللی اعلام کنیم سالانه ۱۷ هزار ایرانی در تصادفات کشته می‌شوند.»

XS
SM
MD
LG