لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

بایدن: فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مثل شاهین تحت نظر داریم


جو بایدن، معاون اول رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن، معاون اول رئیس جمهور آمریکا

جو بایدن، معاون اول رئیس جمهور آمریکا می‌گوید ایالات متحده برای اطمینان از انطباق فعالیت‌های هسته‌ای ایران با تعهدات این کشور در توافقنامه هسته‌ای با غرب، همچون «شاهین» جمهوری اسلامی را تحت نظر دارد.

به گزارش روز دوشنبه (دوم فروردین ماه) خبرگزاری فرانسه، آقای بایدن این اظهارات را در نشست سالیانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) بیان کرده‌است.

بایدن افزوده بدنبال اجرای برجام، تهران در مقایسه با سال‌های گذشته از دست‌یابی به سلاح هسته‌ای بسیار دور شده‌است.

وی همچنین گفته بر اساس توافقنامه ایران و غرب، جمهوری اسلامی هرگز اجازه ساخت سلاح هسته‌ای را نخواهد یافت.

بایدن که در اظهارات خود چند بار واژه «هرگز» را تکرار کرده، همچنین به تهران هشدار داده در صورت تخطی از تعهدات خود با عکس‌العمل آمریکا مواجه خواهد شد.

اشاره وی به برخی از مواد توافقنامه هسته‌ای میان ایران و غرب است که در صورت نقض تعهدات از سوی جمهوری اسلامی، شرایط اِعمال دوباره تحریم‌ها علیه تهران را فراهم می‌کند.

سخنان معاون باراک اوباما اندکی پس از سخنان نوروزی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که آمریکا را به نقض تعهدات خود در توافقنامه هسته‌ای متهم کرد، بیان شده‌است.

آقای خامنه‌ای گفته تحریم‌ها را «روی کاغذ برداشته‌اند اما از طرق دیگر جوری عمل می‌کنند که اثر رفع تحریم‌ها به وجود نیاید و مطلقاً تأثیر نکند.»

به گفته وی آمریکایی‌ها «بر روی کاغذ» تعهد کردند اما «از راه‌های متعدد جلوی مقاصد جمهوری اسلامی را گرفتند.»

جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده قصد تولید جنگ‌افزار اتمی را ندارد و فعالیت‌های هسته‌ای در حوزه‌های صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

بر اساس توافقنامه برجام، ایران تعهد کرده فعالیت‌های هسته‌ای خود را به ازای برداشتن تحریم‌های بین‌المللی به شدت کاهش دهد.

XS
SM
MD
LG