لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

نماینده سازمان ملل در سوریه: زیر موشک چه مذاکره‌ای می‌شود کرد؟


استفان دی‌میستورا
استفان دی‌میستورا

نماینده سازمان ملل در امور سوریه می‌گوید طی روزهای گذشته در هر ۲۵ دقیقه یک شهروند سوری جان خود را در خشونت‌ها در این کشور از دست داده است. او خواستار «احیای» آتش‌بس، پیش از بازگشت به مذاکرات صلح در ماه آینده میلادی شده‌است.

استفان دی‌میستورا، هشتم اردیبهشت‌ماه، در پی دیدار شورای امنیت سازمان ملل، در جمع خبرنگاران پرسیده «چگونه می‌شود مذاکرات سودمندی (برای ایجاد صلح در سوریه) داشت، وقتی تنها خبری که می‌رسد، بمب‌باران و موشک‌باران است».

او می‌گوید طی دو روز گذشته، در هر ۲۵ دقیقه یک نفر کشته و در هر ۱۳ دقیقه یک نفر زخمی شده‌است.

دی‌میستورا از طرف دیگر تاکید کرده که پیشرفت‌هایی نیز در روند گفت‌وگوها رخ داده است. به گفته او با وجود اختلافات عمیق، اما همه طرف‌های مذاکره، یعنی نمایندگان دولت مرکزی دمشق و مخالفان بشار اسد، در مورد نیاز به تشکیل یک دولت انتقالی، که قادر خواهد بود قانون اساسی جدیدی را آماده کند، توافق دارند.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، خواستار بازگشت به مذاکرات در ماه آینده میلادی‌ست، اما می‌گوید پیش از این کار باید آتش‌بس احیا و استوار شود.

او به ویژه از واشینگتن و مسکو، قدرت‌های مخالف و حامی بشار اسد، خواسته‌است تا دخالت کرده و پیش از آغاز دوباره گفت‌وگوها، دیداری در سطح مقام‌های ارشد میان خود داشته باشند.

دی‌میستورا در بخشی دیگر از سخنان خود گفته است «درک روشنی وجود دارد که گذار سیاسی در سوریه به نظارت دولتی جدید، تکرار می‌کنم: دولتی جدید، قابل اعتماد و فراگیر، نیاز دارد».

با وجود آنکه دی‌میستورا از موافقت طرف‌ها در مورد ایجاد دولت انتقالی خبر داده، اما از سخن گفتن در مورد «آینده بشار اسد» خودداری کرده‌است؛ موضوعی که به عنوان حساس‌ترین بخش گفت‌وگوها دیده می‌شود.

مخالفان اسد می‌گویند او نباید هیچ نقشی در دولت احتمالی در آینده داشته باشد. مقام‌های دمشق، گفت‌وگو بر سر آینده رئیس دولت مرکزی را به طور کلی رد کرده‌اند.

نمایندگان اصلی «شورای عالی مذاکرات»، متشکل از مخالفان عمده بشار اسد، رسما با اعتراض به «نقض آتش‌بس» از سوی نیروهای اسد و متحدانش، ده روز پیش میز مذاکرات را در ژنو ترک کردند. با این همه گروهی از کارشناسان فنی شورای عالی همچنان به دیدارها با مقام‌های سازمان ملل متحد ادامه می‌دهد.

جنگ داخلی سوریه دست‌کم ۲۷۰ هزار کشته برجای گذاشته است. تخمین‌های تازه از کشته‌شدن نزدیک به نیم میلیون شهروند سوری طی ۵ سال گذشته حکایت دارند. دست‌کم نیمی از ساکنان آن کشور نیز آواره شده یا به کشورهای هم‌جوار و اروپا گریخته‌اند.

XS
SM
MD
LG