لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

پزشکان بدون مرز: دیگر هیچ امیدی به نشست بشردوستانه نداریم


اعتراض‌ اعضای «پزشکان بدون مرز» به حمله هوایی به بیمارستان‌های پزشکان بدون مرز از جمله در قندوز در ژنو
اعتراض‌ اعضای «پزشکان بدون مرز» به حمله هوایی به بیمارستان‌های پزشکان بدون مرز از جمله در قندوز در ژنو

یکی گروه اصلی بین‌المللی از پزشکانی که فعالیت‌های امدادی انجام می‌دهند، می‌گوید در «نشست جهانی انسان‌دوستانه» شرکت نمی‌کند و امیدی هم ندارد که از آن نتیجه خاصی حاصل شود.

این گروه که طی ماه‌های گذشته هدف حملاتی از افغانستان تا سوریه قرار گرفته و برخی از همکاران خود را از دست داده است، ۱۷ اردیبهشت‌ماه در بیانیه‌ای گفته است «دیگر هیچ امیدی نداریم که از نشست [انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد] نتیجه‌ای حاصل شود که راه‌حلی برای اقدام در مواقع ضروری باشد؛ به خصوص در مناطق جنگ‌زده و شرایط ناشی از اپیدمی بیماری‌ها».

سازمان پزشکان بدون مرز تا اندکی پیش، بخشی مهم از آماده‌سازی نشست انسان‌دوستانه پیش‌رو در ترکیه بود.

اکنون این سازمان می‌گوید نقض قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی، از جمله حمله به بیمارستان‌ها و غیرنظامیان، بدون آن‌که کاسته شود، ادامه دارد.

به گفته «پزشکان بدون مرز» تنها در سال گذشته میلادی ۷۵ مورد حمله به بیمارستان‌های این گروه امدارسان ثبت شده‌است.

به تازگی در حمله‌ای هوایی به بیمارستانی در نظارت این گروه در شهر حلب، ۲۷ غیرنظامی کشته شدند. آمریکا، حکومت سوریه را مسئول این حمله معرفی کرده‌است. دمشق حاضر به قبول این حمله نیست.

در حمله خود ایالات متحده به بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز افغانستان در سال گذشته ۴۲ نفر کشته شدند. آمریکا از این حمله ابراز تاسف کرده و برای ۱۶ نظامی آن کشور نیز احکامی انضباطی در این رابطه در نظر گرفته شده است.

«پزشکان بدون مرز» می‌گوید در نشست ملل متحد، تنها، به شرکت‌کنندگان فشار خواهد آمد تا تعهد خود را به «نیت‌های خوب» و «نه‌چندان مشخص» برای «حفظ نرم‌ها» و «فراهم کردن نیازها» نشان دهند.

سازمان ملل متحد در واکنش به این موضوع گفته از آن «سرخورده» شده‌است. به گفته این سازمان نشست پیش‌رو قرار است به بسیاری از مسائلی که برای «پزشکان بدون مرز» از اهمیت زیادی برخوردار است، بپردازد.

«نشست جهانی انسان‌دوستانه» در ۲۳ و ۲۴ ماه مه (کم‌تر از ۲۰ روز دیگر) در استانبول، با حضور ۶ هزار شرکت‌کننده، ده‌ها کشور عضو سازمان ملل، سازمان‌های فرادولتی و گروه‌های مدنی تشکیل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG