لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

امیر حکمتی «از ایران شکایت کرده‌است»


امیر حکمتی، پس از آزادی در میشیگان آمریکا
امیر حکمتی، پس از آزادی در میشیگان آمریکا

نشریه «پولیتیکو» به نقل از بیانیه‌ای از وکیل امیر حکمتی، تفنگدار پیشین ارتش آمریکا که در ایران زندانی بود، می‌گوید آنها از مقام‌های ایرانی به دلیل «شکنجه» او زمانی که در حبس بود، شکایت کرده‌اند.

امیر حکمتی بیش از چهار سال به اتهام «جاسوسی» در ایران در زندان بود. او زمانی بازداشت شده بود که به گفته خانواده‌اش برای دیدار با مادربزرگش به ایران سفر کرده بود. ایالات متحده همان زمان اتهام جاسوسی را رد کرده بود.

آقای حکمتی در جریان تبادل زندانی میان ایران و آمریکا، آزاد شد و به آمریکا بازگشت.

پولیتیکو می‌گوید شکایت مطرح شده در دادگاهی در واشینگتن خواستار اقدامات جبرانی، اقتصادی و نیز تنبیهی است. البته ایران و ایالات متحده با هم رابطه دیپلماتیک ندارند و تقریبا نامحتمل است که تهران، حکم دادگاهی را در آمریکا بپذیرد.

در شکایت آقای حکمتی، «رفتار نفرت‌انگیز» ایران بر خلاف «قانون مصونیت حاکمیت خارجی» آمریکا عنوان شده و در نتیجه اجازه شکایت از جمهوری اسلامی را فراهم می‌کند.

اسکات گیلبرت، وکیل امیر حکمتی می‌گوید او «مورد ضرب و شتم قرار گرفته، جلوی خوابیدنش گرفته شده، به زور به او دارو داده شده و تحت آزار روحی قرار گرفته است».

پیش‌تر زمانی که آقای حکمتی در زندان بود گزارش‌هایی از انتقال او به بیمارستان برای مداوا منتشر شده بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز در دی ماه سال گذشته گفته بود او «برای معاینه و درمان غده‌هایی در صورت و ناحیه گردنش از زندان اوین به بیمارستانی در تهران منتقل شده است».

آقای حکمتی در زندان، در اعتراض به بازبینی نشدن پرونده‌اش اعتصاب غذا نیز کرده بود.

امیر حکمتی بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ عضو تفنگداران دریایی آمریکا بوده و به عنوان پیاده‌نظام و مترجم در آن خدمت کرده‌است.

او پس از آزادی، همراه جیسون رضائیان، روزنامه‌نگار و سعید عابدینی، کشیش، که آنها نیز شهروندان ایرانی‌آمریکایی زندانی در ایران بودند، در زمستان گذشته ایران را ترک کرده و از طریق سوئیس به آمریکا بازگشت.

XS
SM
MD
LG