لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

رقابت‌های درون‌حزبی آمریکا؛ پیروزی سندرز در ویرجینیای غربی


از راست: سندرز، ترامپ و کلینتون
از راست: سندرز، ترامپ و کلینتون

برنی سندرز در رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌ها در ایالت ویرجینیای غربی، ۲۱ اردیبهشت‌ماه، از هیلاری کلینتون پیشی گرفته؛ دونالد ترامپ، تنها نامزد باقی‌مانده حزب جمهوری‌خواه نیز در همان ایالت و نیز در ایالت نبراسکا پیروز شده‌است.

ترامپ البته در حال حاضر «نامزد احتمالی» حزب جمهوری‌خواه به شمار می‌رود و دو رقیب دیگر او، یعنی تد کروز و جان کیسیک از رقابت کناره گرفته‌اند.

حزب جمهوری‌خواه با وجود کناره‌گیری کروز و کیسیک به رای‌گیری برنامه‌ریزی‌شده از «دلگیت‌ها» در نبراسکا و ویرجینیای غربی ادامه داده‌است.

کروز پیشتر گفته بود در صورتی‌که رای‌دهندگان نبراسکا به او توجه کنند، ممکن است بازگشت به رقابت‌ها را در نظر بگیرد. او البته در مصاحبه‌ خود با گلن بک، ۲۱ اردیبهشت تاکید کرده‌است دلیل کناره‌گرفتنش از گردونه این بود که راهی به سوی پیروزی در تصور نمی‌گنجید.

در ایالت ویرجینیای غربی پیروزی‌ها از آن سندرز و ترامپ بوده‌است.

البته رویترز می‌گوید با وجود پیروزی در این ایالت، همچنان امید ِ به مراتب بیشتری به پیروزی نهایی هیلاری کلینتون در رقابت‌ها در حزب دمکرات وجود دارد.

اما نکته دیگری که رسانه‌های ایالات متحده به آن توجه کرده‌اند، پیروزی سندرز در ایالتی با خاستگاه کارگری‌ست؛ جایی‌که معادن فراوانی وجود دارد و در عین حال مشهور است که رای‌دهندگان آن «مستقل» هستند.

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید رقابت در ویرجینیای غربی، می‌توانست فرصتی را در اختیار کلینتون بگذارد تا تلاش کند با «طبقه‌ کارگر» آمریکا رابطه‌ای دوباره برقرار کند، هر چند از قبل از آغاز رای‌گیری احتمال زیادی وجود داشت که سندرز پیروز خواهد شد.

به گزارش رویترز بسیاری از کارگران، از جمله معدنچیان آمریکایی، از گفته‌های خانم کلینتون در ماه مارس، در مورد لزوم تعطیلی معادن ذغال‌سنگ دل خوشی ندارند. در نتیجه این احتمال وجود دارد که آنها در رقابت احتمالی نهایی میان او و ترامپ، جانب ترامپ را بگیرند.

برنی سندرز طی روزهای گذشته در جمع هواداران خود بارها تاکید کرده که رقیب واقعی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده برای دونالد ترامپ، کسی که بتواند او را قطعا شکست دهد، اوست و نه هیلاری کلینتون.

نشریه آتلانتیک، نتایج یک نظرسنجی را از «پابلیک پالیسی پولینگ» منتشر کرده که نشان می‌دهد، اگر انتخابات ریاست‌جمهوری همین الان برگزار می‌شد، در ویرجینیای غربی، ترامپ با نتیجه ۵۷ به ۳۰ درصد بر کلینتون غلبه می‌کرد. اگر رقابت بین او و سندرز انجام می‌شد، باز او هم با نتیجه ۵۶ به ۳۵ پیروز میدان بود.

XS
SM
MD
LG