لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

مقام آمریکایی: روسیه به شورشیان مورد حمایت ما در سوریه حمله کرده


تصویری آرشیوی از سوخو ۳۵ روسیه در سوریه
تصویری آرشیوی از سوخو ۳۵ روسیه در سوریه

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد امور دفاعی آمریکا می‌گوید نیروی هوایی روسیه، ۲۷ خرداد ماه گروهی از شورشیان درگیر با «حکومت اسلامی» را در جنوب سوریه هدق قرار داده‌است. در میان این گروه‌ها، نیروهای مسلح مورد حمایت آمریکا در جنگ علیه «داعش» نیز حضور داشتند.

نام این مقام وزارت دفاع آمریکا فاش نشده است. او در عین حال گفته واشینگتن در این مورد با مقام‌های مسکو گفت‌وگو خواهد کرد.

این مقام وزارت دفاع «شدیدا» از این اقدام روسیه انتقاد کرده و گفته است در زمان انجام این حمله هیچ نیروی زمینی روس یا سوری در محل نبودند. گفته‌هایی که احتمال وقوع حمله هوایی برای حمایت از نیروهای زمینی را رد می‌کند.

مسکو از مهم‌ترین حامیان حکومت مرکزی سوریه به رهبری بشار اسد است و طی ماه‌های گذشته حملاتی را علیه مخالفان اسد در سوریه انجام داده‌است. در حال که برخی از این حملات علیه گروه‌های شناخته‌شده از سوی سازمان ملل با عنوان «گروه‌های تروریستی»، یعنی «حکومت اسلامی» و جبهه‌النصره بوده، اما بسیاری از حملات نیز علیه مخالفان مشهور به «میانه‌رو» انجام شده‌است.

مقام ارشد امور دفاعی آمریکا به رویترز گفته اقدام اخیر روسیه، پرسش‌هایی جدی را در مورد نیات و اهداف آن کشور در سوریه مطرح می‌کند.

ایالات متحده و روسیه در راس گروهی بین‌المللی هستند که در تلاش برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه و ایجاد گذار سیاسی در آن کشور است. تلاش‌هایی که تا کنون فرجامی نداشته‌است.

رویترز به نقل از مقام دفاعی آمریکا می‌گوید، واشینگتن در مورد حمله اخیر از مقام‌های روس توضیح خواهد خواست و پی‌گیر خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که این موضوع دیگر اتفاق نخواهد افتاد.

آمریکا از مخالفان حکومت اسد و خواستار کناره‌گیری او از قدرت است.

ارتباطات نظامی میان آمریکا و روسیه محدود به مکالماتی‌ست که جلوی برخوردهای اتفاقی جنگنده‌های دو طرف را می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG