لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

قوه قضاییه ایران دستکم هفت نفر را به اتهام‌ دست زدن به اقدام‌های تروریستی اعدام کرد


قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که شماری از زندانیان استان کردستان روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد به اتهام‌های تروریستی اعدام شده‌اند. سازمان‌های حقوق بشری از اعدام بین هفت تا ۱۰ نفر در این روز خبر داده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران در اسلو، پایتخت نروژ، در پاسخ به رادیو فردا گزارش‌ها درباره اعدام شهرام احمدی، خالد ملکی، مختار رحیمی، بهمن رحیمی، کاوه ویسی،‌ آرش شریفی و کاوه شریفی را تایید کرد.

اتهام این افراد مواردی چون «محاربه با خدا، وابستگی به گروه‌های مسلح، درگیری مسلحانه با نیروی انتظامی» اعلام شده است، اتهامی که اکثر این افراد آنها را رد کرده بودند.

آن‌گونه که خبرگزاری «میزان» گزارش داده است، قوه قضائیه ایران اکثر این افراد را به عضویت در گروه اسلامگرای «توحید و جهاد» متهم کرده و مدعی است که این افراد و گروه مذکور «در عملیات‌های بمبگذاری، ترور و سرقت دست داشته‌اند».

دادگستری استان کردستان هم روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای بدون ذکر تعداد افراد اعدام شده، گفته که برخی از اعضای یک گروه «تروریستی تکفیری» اعدام شده‌اند.

لینک مستقیم

دادگستری کردستان این افراد را متهم کرده که در «ترور» تعدادی از روحانیون اهل سنت از جمله «ماموستا شیخ الاسلام و ماموستا برهان عالی» و «برخی از شهروندان از جمله خلیفه فرهادی اهل قروه و هدایت حسن خانی اهل ایلام» دست داشته‌اند.

این اطلاعیه اعدام شدگان را به قتل «تعدادی از محیط بانان شهرستان سنندج» و مواردی چون «تهیه سلاح‌های متعدد جنگی و ساخت بیش از ۵۰ بمب آماده انفجار، بمبگذاری در نقاط مختلف شهرستان سنندج، انجام چندین فقره سرقت مسلحانه از طلا فروشی‌های شهرهای قروه، زنجان و همدان، توزیع مواد غذایی مسموم برای ترور برخی از شهروندان کردستانی، حمله به مراکز انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی» متهم کرده است.

کاوه شریفی که از جمله افراد متهم به ترور برهان عالی امام جمعه مسجد قبای سنندج بود، در ویدئویی که پیش از این از او منتشر شده، این اتهام را رد کرده بود.

اتهام برخی از این زندانیان از جمله کاوه ویسی که از روحانیون اهل سنت بوده است نیز «ارتباط با گروه‌های سلفی» اعلام شده بود.

تعدادی از این زندانیان از جمله شهرام احمدی پیش از این اعلام کرده بودند که در زمان بازجویی بارها شکنجه شده‌اند.

شهرم احمدی ششم اردبیهشت ۸۸ و همزمان با سفر آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به سنندج بازداشت شده بود.

سایت «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» پیش از این خبر داده بود که بهرام احمدی برادر کوچکتر آقای احمدی نیز در مهرماه ۸۸ بازداشت و به همراه اصغر رحیمی که همراه با شهرام احمدی بازداشت شده بود،در سال ۹۱ اعدام شده بودند.

برخی سایت‌ها خبر داده بودند که دیشب گارد ویژه زندان رجایی شهر «۳۶ تن از زندانیان سنی مذهب محکوم‌ به اعدام را به مکانی نامعلوم منتقل کرده بود».

به گفته تارنگار حقوق بشر در ایران، ﻃﺎﻟﺐ ﻣﻠﮑﯽ، ﻭﺭﯾﺎ ﻗﺎﺩﺭﯼ ﻓﺮﺩ، ﮐﯿﻮﺍﻥ ﻣﻮﻣﻨﯽ ﻓﺮﺩ، ﺑﺮﺯﺍﻥ ﻧﺼﺮﺍﻟﻠﻪ ﺯﺍﺩﻩ، ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮﻣﺎﺷﺘﯽ، ﭘﻮﺭﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪﯼ، ﺍﺣﻤﺪ ﻧﺼﯿﺮﯼ، ﺍﺩﺭﯾﺲ ﻧﻌﻤﺘﯽ، ﻓﺮﺯﺍﺩ ﻫﻨﺮﺟﻮ، ﺳﯿﺪ ﺷﺎﻫﻮ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﯾﺎﻭﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﺑﻬﻤﻦ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﻏﺮﯾﺒﯽ، ﻓﺮﺷﯿﺪ ﻧﺎﺻﺮﯼ، ﻣﺤﻤﺪﮐﯿﻮﺍﻥ ﮐﺮﯾﻤﯽ، ﺍﻣﺠﺪ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﭘﯿﻮﻧﺪ، ﻋﻠﯽ ﻣﺠﺎﻫﺪﯼ، ﺣﮑﻤﺖ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﻋﻤﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻬﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﻣﺤﻤﻮﺩﯼ، عبدالرحمان سنگانی و جمال سید موسوی، از جمله دیگر زندانیان اهل سنت زندان رجایی شهر هستند که حکم اعدام‌شان به دایره اجرای احکام رفته است.

XS
SM
MD
LG