لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

اوباما: نابودی داعش حتمی‌ست؛ خطر حملات جسته‌وگریخته وجود دارد


رئیس‌جمهوری آمریکا با ابراز رضایت از پیشرفت‌های ائتلاف به رهبری واشینگتن علیه «حکومت اسلامی» و تاکید بر اینکه «به طور حتم این گروه نابود خواهد شد»، تاکید کرده که خطر حملات جسته‌وگریخته‌ی داعش «خطری واقعی‌ است».

باراک اوباما ۱۴ مرداد ماه، پیش از عزیمت برای تعطیلات تابستانی با خبرنگاران گفت‌وگو کرده‌است.

|دریافت تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــــرام رادیو فردا|

آقای اوباما به پیشروی‌ها علیه این گروه در مناطقی که ائتلاف درگیر نبرد با آنها است، اشاره کرده و می‌گوید حملات هوایی نشان می‌دهد که افراطیون در جنگ‌های متعارف شکست خواهند خورد. اما آنها نشان داده‌اند که قادر هستند دست به حملات کوچک‌تری بزنند که جامعه را به هراس می‌اندازد.

ائتلافی به رهبری ایالات متحده طی دو سال گذشته، حملاتی هوایی را در عراق و سوریه علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» انجام داده‌است. آمریکا مواضع و نیروهای داعش در مناطقی دیگر از جمله در لیبی را نیز هدف قرار داده‌است. از سوی دیگر طی این زمان، کشورهای غرب آسیا، اروپا و ایالات متحده هدف حملات، انفجارها و تیراندازی‌هایی قرار گرفته‌اند که برخی از آن‌ها از نظر گستردگی و شمار قربانیان غیرنظامی، بی‌سابقه به شمار می‌روند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود می‌گوید مهاجمان توانسته‌اند «توجهی که در پی آن بودند، به سمت خود جلب کنند». او افزوده است «احتمال وقوع حمله توسط یک گرگ تنها (مهاجمی موثر از افکار افراطی که به تنهایی دست به حمله بزند) یا گروهی کوچک، که به کشته‌شدن مردم بیانجامد، خطری واقعی‌ست».

اوباما تاکید کرده‌است که ایالات متحده باید اقدامات بهتری را برای مختل کردن فعالیت این گروه، که قادر به انجام حملات خود بسیار دورتر از پایگاه‌های اصلی‌اش هست، انجام دهد.

او در عین حال از ایجاد هراس ناشی از حملات تروریستی در جامعه هشدار داده و می‌گوید «وقتی جوامع دچار ترس می‌شوند، واکنش‌هایی نشان می‌دهند که می‌تواند به پایه‌هایی که جامعه ما بر آن استوار است، ضربه بزند».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید برای آنکه بتوانیم افراطیون را شکست بدهیم، نباید این نبردها را در این چارچوب قرار داد که جنگی بین تمدن اسلام و تمدن غرب در گرفته‌است؛ «چنین چیزی دقیقا به سود داعش است» و «ما را ضعیف‌تر می‌کند».

او در این کنفرانس خبری گفته ساختن تصویری، که جنگ تمدن‌ها میان اسلام و غرب در گرفته، تنها به سود گروه‌هایی مانند «حکومت اسلامی» است: «دقیقا به نفع داعش است، و به سود تفسیر منحرفی که آن‌ها از اسلام ارائه می‌کنند. چنین چیزی ما را ضعیف‌تر کرده و بیشتر در معرض خطر تهدید می‌دهد».

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال تاکید کرده هنوز برای عقب‌راندن حکومت اسلامی از رقه و موصل در سوریه و عراق، زمان نیاز است، اما می‌گوید این گروه، با حمایت هوایی ائتلاف از نبردهای زمینی، تصرفات بیشتری را از دست خواهد داد: «حتی رهبران داعش می‌دانند که همچنان [تصرفات بیشتری را] از دست خواهند داد».

اوباما پیش از رفتن به تعطیلات تابستانی، همراه همسر و دو دخترش، به وزارت دفاع آمریکا رفته بود تا از طرف مشاوران امنیت ملی، در جریان تازه‌ترین تحولات مربوط به نبردها علیه داعش در عراق و سوریه و نیز در لیبی قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG