لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

آمریکا ۱۵ زندانی گوانتانامو را به امارات فرستاد


پایگاه دلتا، خلیج گوانتانامو
پایگاه دلتا، خلیج گوانتانامو

در ادامه تلاش کاخ سفید برای پایان دادن به کار بازداشتگاه گوانتانامو، و در اقدامی از نظر تعداد کم‌سابقه، ۱۵ زندانی به امارات متحده عربی انتقال داده شدند. سازمان عفو بین‌الملل از این اقدام واشینگتن استقبال کرده‌است.

|دریافت تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــــرام رادیو فردا|

با این حساب شمار زندانیانی که هنوز در خلیج گوانتانامو مانده‌اند به ۶۱ نفر می‌رسد. در پی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و آغاز جنگ در افغانستان، ۷۸۰ نفر در این بازداشتگاه نگه‌داری می‌شدند.

فعالیت این زندان با اعتراض‌های گسترده‌ای از سوی سازمان‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو بوده‌است، اعتراضاتی به نگه‌داری غیرقانونی افراد، نحوه نگه‌داری یا رفتارهای صورت‌گرفته. یکی از وعده‌های انتخاباتی باراک اوباما نیز بستن این بازداشتگاه بود.

خبرگزاری‌ فرانسه به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده، می‌گوید از کسانی که به تازگی آزاد شده‌اند، ۱۲ مرد از یمن و ۳ نفر دیگر افغانستانی هستند.

آمریکا به دلیل نبردهای داخلی یمن، به دنبال کشور سومی برای انتقال شهروندان آن می‌گشت.

پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده، در بیانیه‌ای در ۲۵ مرداد ماه، از امارات متحده عربی «به خاطر اقدام انسان‌دوستانه‌اش و تمایلش برای حمایت از تلاش‌های آمریکا در جهت تعطیلی» گوانتانامو، تشکر کرده‌است.

انتقال این افراد به کشور سوم، عملا به معنی «آزادی» آنها است، هرچند همچنان تحت مراقبت و برنامه‌های بازپروری خواهند بود.

سازمان عفو بین‌الملل، از منتقدان این بازداشتگاه، از اقدام ایالات متحده استقبال کرده و می‌گوید این کار «تلاشی چشم‌گیری برای انکار این ایده است، که بازداشتگاه گوانتانامو همچنان به کار ادامه خواهد داد».

به گفته رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، انتقال ۱۵ زندانی به صورت یک‌جا و همزمان، اقدامی بی‌سابقه در دولت اوباما به شمار می‌رود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش برای پایان دادن هرچه سریع‌تر به کار بازداشتگاه گوانتانامود بوده، اما او با مخالفت جمهوری‌خواهان که در کنگره ایالات متحده صاحب اکثریت هستند، و نیز گروهی از دمکرات‌ها مواجه شده است.

اوباما در اسفند ماه گذشته گفته بود، زندان گوانتانامو «یک‌بار و برای همیشه» باید تعطیل شود چرا که در تضاد با ارزش‌های آمریکایی‌ست و امنیت ملی آن کشور را نیز به خطر می‌اندازد.

XS
SM
MD
LG