لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

هشدار سازمان ملل درباره وقوع فاجعه انسانی بی سابقه در حلب


حلب (عکس از آرشیو)
حلب (عکس از آرشیو)

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به وقوع «فاجعه انسانی» بی‌سابقه در حلب در شمال سوریه هشدار داده و از روسیه و آمریکا خواسته است تا هرچه زودتربر سرآتش بس در حلب و دیگر نقاط توافق کنند.

به گزارش رویترز، شهر حلب که به دو قسمت تحت کنترل نیروهای دولتی و شبه نظامیان تقسیم شده است، طی هفته های اخیر شاهد نبردهای سنگین دو طرف بوده است. در این درگیری صد‌ها نفرکشته شده اند و تعداد زیادی از غیرنظامیان بدون آب و برق و نیازهای اولیه در محاصره گرفتار شده اند.

بان گی مون در گزارش ماهانه خود به شورای امنیت که رویترز روز سه شنبه به نسخه‌ای از آن دست یافته، گفته است: ما در آستانه خطر یک فاجعه انسانی در حلب هستیم که در جنگ پنج ساله سوریه بی‌سابقه است.

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرده است: نبرد برای تصرف منابع و قلمر باعث شده است که مناطق مسکونی بی‌محابا هدف حملات قرار گیرند از جمله با بمب‌ها حاوی مواد آتشزا و ناپالم که منجر به کشته شدن غیرنظامیان و دهها کودک شده است.

بان گی مون تصریح کرده است:طرف‌های درگیر تعهد خود برای محافظت از غیرنظامیان را نادیده می گیرند.

دبیرکل سازمان ملل متحد باردیگر خواستار آتش بس ۴۸ ساعته در حلب شده است تا نیروهای امدادی بتوانند کمک‌های بشردوستانه را به غیرنظامیان برسانند.

بان گی مون همچنین از روسیه و آمریکا خواسته تا در خصوص آتش بس در حلب و دیگر نقاط سوریه توافق کنند.

در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه می گوید، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور و جان کری، همتای آمریکایی او روز سه شنبه در خصوص آتش بس در سوریه مذاکره کرده اند.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه نیز روز سه شنبه خبر داده است که بمب‌افکن‌های دورپرواز توپولوف و بمب‌افکن‌های سوخو این کشور با پرواز از پایگاه نیروی هوایی ایران در همدان اهدافی را در حلب، ادلب و دیرالزور بمباران کرده اند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران،این خبر را تایید کرده و در عین حال گفته که همکاری تهران و مسکو «راهبردی» است.

XS
SM
MD
LG