لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

معاون قوه قضائیه: اعدام قاچاقچیان مواد مخدر بازدارنده نبوده است


محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه
محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه می‌گوید اعدام «قاچاقچیان مواد مخدر» در ایران «بازدارنده نبوده» است.

محمدباقر الفت روز شنبه ششم شهریور، در گفت‌وگو با خبرگزاری «تسنیم» این مطلب را بیان کرده و گفت که این موضوع به صورت مکتوب به اطلاع رئیس قوه قضائیه نیز رسیده است.

اظهارات وی در قوه قضائیه جمهوری اسلامی که همواره یکی از مهم‌ترین نهادهای حامی مجازات اعدام در ایران بوده، غیرمعمول به حساب می‌آید.

آقای الفت افزود که با وجود برخورد «پرتعداد و مطابق قانون، متأسفانه حجم مواد مخدر ورودی، تنوع موادمخدر و جمعیت درگیر آن، افزایش پیدا کرده است.»

این مقام مسئول گفت که اعدام قاچاقچیان مواد مخدر «ضربه‌ای اساسی» به بدنه قاچاقچیان و قاچاق موادمخدر نمی‌زند، چرا که «قاچاقچیان اصلی، درگیر عملیات انتقال محموله‌های مواد مخدر» نیستند.

«ناکارآمدی مجازات اعدام» در پرونده‌های مواد مخدر، در گفت‌وگو با سعید پیوندی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:29 0:00
لینک مستقیم

آن‌طور که این مقام دستگاه قضایی می‌گوید، قاچاقچیان اصلی مواد مخدر «معمولاً با هزینه کمی مواد مخدر را در اختیار افرادی که بضاعت مالی کافی ندارند، قرار می‌دهند.»

الفت در بخش دیگری از سخنان خود «مجازات‌های طویل‌المدت همراه با کار سخت برای محکومان» مواد مخدر را «تأثیرگذارتر» از اعدام دانسته است.

به گفته وی «جاهایی مثل معادن بزرگ و حوزه راه‌سازی، تالاب‌ها و بیابان‌ها، فرصت‌های زیادی برای کار سخت این‌گونه محکومان هستند.»

محمدباقر الفت اضافه کرده که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نتیجه «تحقیقات و مطالعات» خود در این زمینه را در اختیار رئیس قوه قضائیه گذاشته است.

این اظهارات اندکی پیش از اجرای حکم اعدام ۱۲ زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر در صبح شنبه در زندان مرکزی کرج بیان شده است.

اعدام این افراد در حالی صورت گرفت که احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان مل، روز جمعه خواستار توقف اجرای حکم اعدام این ۱۲ نفر شده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حدود یک‌هزار زندانی در سال ۲۰۱۵ در ایران اعدام شده‌اند که اتهام بیشتر آنها مربوط به مواد مخدر بوده است. سرانه اعدام در جمهوری اسلامی با احتساب جمعیت این کشور، یکی از بیشترین تعدادها در میان سایر کشورهای جهان است.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران در سال ۲۰۱۵ اعلام کرده بود که ۹۰ درصد اعدام‌ها در ایران مرتبط با جرایم مواد مخدر است.

به گفته لاریجانی، مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، میزان جرائم مرتبط با این حوزه را کاهش نداده و باید در سیاست اعدام این افراد تجدیدنظر شود.

جمهوری اسلامی اعلام کرده که در سال ۲۰۱۲ ، ۳۳۸ تن تریاک را کشف و ضبط کرده که این میزان حدود ۷۲ درصد کشفیات این ماده افیونی در کل جهان است.

با این حال ایران بسیاری از نیروهای نظامی و امنیتی خود را در مناطق مرزی مشترک با افغانستان و پاکستان در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر از دست داده است.

سازمان ملل متحد در عین انتقاد از سرانه اعدام‌ها در ایران، همواره از مبارزه این کشور با قاچاقچیان مواد مخدر تقدیر کرده است.

XS
SM
MD
LG