لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۶

«عذرخواهی و ابراز شرمندگی» سعید مرتضوی بابت وقایع کهریزک


سعید مرتضوی، دادستان پیشین عمومی و انقلاب تهران، بابت وقایع سال ۱۳۸۸ در زندان کهریزک، ابراز «شرمندگی» و «پوزش» کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای مرتضوی در نامه‌ای که یکشنبه ۲۱ شهریور آن را در اختیار شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران گذاشت، گفته است که «هیچ عمدی» در وقایع کهریزک نداشته اما «به عنوان دادستان وقت تهران در پیشگاه خداوند و وجدان خود از وقوع این حادثه هولناک»، ابراز «شرمندگی» کرده است.

دادستان پیشین عمومی و انقلاب تهران، افزوده که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی «انتظار به‌ حق» داشت که «مهار اغتشاش و خنثی‌ نمودن فتنه حتی در آن شرایط اضطراری بدون ایراد خسارت و هرگونه لطمه‌ای به شهروندان عزیر انجام شود» و بر این مبنا نوشته است: «به عنوان دادستان وقت عمیقا ابراز تاسف و اعتذار می‌نمایم و از مقام شهیدان مظلوم این حادثه جوادی‌فر، روح‌الامینی و کامرانی طلب پوزش نموده و علو درجات آنها را از خداوند بزرگ مسئلت می‌نمایم».

بازداشتگاه کهریزک در واقع سوله‌ای در اطراف تهران است که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از بازداشتگاه‌های نهادهای انتظامی و امنیتی ایران برای مجرمان و متهمان استفاده می‌شد.

سعید مرتضوی که در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دادستان عمومی و انقلاب تهران بود، ده‌ها نفر از بازداشتی‌های آن اعتراضات را به کهریزک فرستاد.

این بازداشت‌شدگان در کهریزک مورد شکنجه‌ و آزار و اذیت قرار گرفتند و دست کم سه نفر از آنها به نام محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر و محمد کامرانی کشته شدند.

آقای مرتضوی در ابتدا شکنجه یا بدرفتاری با بازداشتی‌های کهریزک را رد می‌کرد اما به دنبال تشکیل دادگاه در این خصوص، او، علی‌اکبر حیدری‌فر و حسن زارع دهنوی (معروف به قاضی حداد) به انفصال دائم از خدمات قضایی و پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شدند.

سعید مرتضوی در عین حال از اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الامینی و گزارش خلاف در پرونده کهریزک تبرئه شده بود.

با وجود این، دادستان پیشین عمومی و انقلاب تهران در نامه اخیر خود نوشته است که «به سهم خود از محضر مقدس امام زمان، که صاحب اصلی انقلاب می‌باشند، روح بلند و ملکوتی امام راحل و شهیدان، رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی و ملت بزرگوار و خانواده‌های این عزیزان، صمیمانه پوزش طلبیده و ابراز تاسف و تاثر و اعتذار دارم و امیدورام این اعتذار و دلجویی بتواند مرهمی بر این زخم و التیامی بر این داغ باشد».

سعید مرتضوی در پایان نامه خود ابراز امیدواری کرده تا «تلخی این حادثه و هزینه‌های عظیم این خسارت معنوی همچنان در حافظه مسئولان مربوطه باقی مانده و من‌بعد شاهد تکرار اینگونه وقایع تلخ در کشور عزیزمان ایران اسلامی نباشیم».

XS
SM
MD
LG