لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

رویارویی در شورای شهر بر سر افشاگر «فساد» در شهرداری تهران


درخواست یک رئیس کمیسیون در شورای شهر تهران از رئیس قوه قضاییه مبنی بر رسیدگی به پرونده «معماری نیوز» به عنوان موضوعی مطبوعاتی، نه امنیتی، واکنش شماری از اعضای این شورا را به دنبال داشت.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، روز سه‌شنبه، ششم مهرماه، از رئیس قوه قضاییه ایران خواست تا پرونده مدیر وب‌سایت «معماری نیوز» را از موضوع امنیتی خارج کرده و به عنوان یک موضوع مطبوعاتی به آن رسیدگی کند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

وی در جلسه روز سه‌شنبه شورای شهر خطاب به صادق آملی لاریجانی گفت: «قطعاً تدبیر و درایت جنابعالی می‌تواند این پرونده را به مسیر طبیعی رسیدگی وارد کرده و شائبه نفوذ صاحبان زر، زور و تزویر در پرونده را مرتفع کند.»

در همین زمینه، به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عبدالحسین مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز پیشنهاد کرد که محمدباقر قالیباف شکایت خود را از «معماری نیوز» پس بگیرد.

اما رضا تقی‌پور، دیگر عضو شورای شهر تهران، با انتقاد از این اظهارات، برخی از اعضای شورای شهر تهران را به دخالت در حیطه اختیارات قوه قضاییه متهم کرده و گفت: «بعید نیست که فردا روزی اعضای شورا از قوه قضاییه بخواهند که قاتلان و ... را نیز آزاد کند.»

«معماری نیوز» وب‌سایتی خبری- تحلیلی در حوزه شهرسازی و عمران است که پس از افشای خبر واگذاری املاک به قیمت پایین و با تخفیف چشمگیر از سوی شهرداری تهران، به دستور مقام‌های قضایی در تاریخ ۱۰ شهریور فیلتر شد.

یاشار سلطانی، مدیر مسئول «معماری نیوز»، نیز روز ۲۷ شهریورماه در پی احضار به دادسرای رسانه و عدم توانایی در ارائه وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ابوالفضل قناعتی و مرتضی طلایی از دیگر اعضای شورای شهر تهران نیز از سخنان رحمت‌الله حافظی انتقاد کردند و مرتضی طلایی که ریاست جلسه شورا را برعهده داشت، در این باره گفت: «افراد حقیقی به دلیل اتهاماتی که این سایت (معماری نیوز) به آنها داشته از آن شکایت کرده‌اند.»

ابوالفضل قناعتی نیز که نامش در میان اسامی منتشرشده از سوی «معماری نیوز» در مورد دریافت املاک بدون ضابطه بود، گفت: «اسامی برخی از اعضای شورا به ناحق برده شده است.»

در مقابل احمد مسجدجامعی، عضو دیگر شورای شهر تهران، نیز قوه قضاییه ایران را به «برخوردی دوگانه» با موضوع واگذاری املاک شهرداری تهران متهم کرده و روز ۱۲ شهریور در این باره گفته بود، سایت‌هایی که «به بهانه فیش‌های حقوقی اتهامات سنگینی را متوجه دولت کردند» فیلتر نشدند و فیلتر شدن وب‌سایت معماری‌نیوز در نظر افکار عمومی «برخورد دوگانه با یک مشکل تعبیر خواهد شد».

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، اما با رد «برخورد دوگانه» این نهاد در موضوعات «حقوق‌های نجومی و پرونده شهرداری تهران» گفته است که «ضدانقلاب خارجی با سوار شدن بر این موج مدام می‌خواهد القا کند که همه در جمهوری اسلامی فاسد و دزد هستند».

در همین حال صادق کاشانی، وکیل مدافع یاشار سلطانی، مدیرمسئول «معماری نیوز» اعلام کرده است که موکلش سه شاکی دارد.

بر این اساس، اولین شکایت مربوط به انتشار خبر عروسی دختر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در پارک لویزان بوده است.

وب‌سایت معماری‌نیوز خبر داده بود که به دلیل برگزاری مراسم عروسی دختر شهردار تهران در پارک جنگلی لویزان در روز ۱۸ تیر، از چند روز قبل، از ورود مردم به این پارک جلوگیری شده بود.

شهرداری تهران این گزارش را تکذیب می‌کند.

وکیل مدیرمسئول معماری‌نیوز همچنین اعلام کرد که از موکلش، به دلیل انتشار خبر انتصاب فرزند مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، به سمت معاون شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد شکایت شده است.

«معماری نیوز» اعلام کرده بود که در سال ۹۴ یک ماه پیش از بررسی پرونده حسابرسی شرکت نوسازی عباس‌آباد در صحن علنی شورای شهر تهران، مقام‌های ارشد شهرداری، محمدحسین چمران فرزند مهدی چمران را به عنوان معاون معماری و شهرسازی این شرکت منصوب کرده‌اند.

مهدی چمران ارتباط انتصاب فرزندش در این سمت و جلوگیری از بررسی پرونده حسابرسی شرکت نوسازی عباس‌آباد را رد کرده است.

به گفته وکیل آقای سلطانی، انتشار گزارش‌ها درباره واگذاری املاک شهرداری تهران، سومین شکایت مطرح شده از یاشار سلطانی مدیر مسئول «معماری‌نیوز» بوده است.

گزارشگران بدون مرز و کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، طی روزهای گذشته با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه خواستار آزادی یاشار سلطانی مدیر مسئول «معماری نیوز» شدند.

این دو نهاد مدافع آزادی بیان، طی سال‌های گذشته بارها نسبت به عملکرد مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در بازداشت فعالان رسانه‌ای، «سرکوب مطبوعات» و فیلترینگ انتقادهایی را مطرح کرده‌اند.

به گفته گزارشگران بدون مرز ایران با دست‌کم ۳۰ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران است.

XS
SM
MD
LG