لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

آمریکا به روسیه هشدار داد به مذاکرات در مورد سوریه پایان می‌دهد


از راست لاوروف و کری
از راست لاوروف و کری

مقام‌های وزارت خارجه ایالات متحده می‌گویند واشینگتن به مسکو هشدار داده‌است، در صورت ادامه حملات و بمباران شدید حلب که با حمایت، یا مستقیما، توسط روسیه انجام می‌شوند، مذاکرات با آن کشور در مورد جنگ داخلی سوریه متوقف خواهد کرد.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، جان کری، وزیر خارجه آن کشور، در گفت‌وگویی تلفنی با سرگئی لاوروف، هم‌تای روس خود، روسیه را مسئول استفاده از بمب‌های بشکه‌ای و حملات در حلب دانسته‌است.

ایالات متحده هشدار داده که خود را آماده می‌کند در صورت ادامه حملات، به تعاملات و مذاکرات دوجانبه پایان دهد.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که با تمدید نشدن آتش‌بس یک‌هفته‌ای سوریه، نیروهای دولتی با حمایت روسیه و شبه‌نظامیان سازماندهی‌شده از سوی ایران، حملات شدیدی را به مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب آغاز کرده‌اند. این حملات در عین حال که با پیشروی‌های نیروهای دولتی در برخی مناطق همراه بوده، هشدارهای گسترده‌ای را در مورد بحران انسانی در آن کشور همراه داشته‌است. بمباران بیمارستان‌ها، موج فزاینده کشته‌شدن غیرنظامیان و نگرانی‌ها از پایان یافتن مایحتاج پزشکی، از جمله این هشدارها هستند.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید سخنان جان کری در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف، «تندترین هشداری» است، که آمریکا از زمان توافقات ماه سپتامبر، به روسیه می‌دهد. به گفته این روزنامه دولت باراک اوباما در عین حال مشخص نکرده در صورت پایان یافتن تلاش‌های دیپلماتیک دوجانبه، چه گام‌هایی بر می‌دارد.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال می‌گوید گفت‌وگوهایی داخلی در دولت ایالات متحده، در مورد ارسال جنگ‌افزارهای بیشتر برای گروهی از شورشیان، شکل گرفته‌است. وال‌استریت جورنال به نقل از مقام‌های دولتی می‌گوید مذاکرات داخلی، که از آن با عنوان «نقشه دوم» یاد شده، متمرکز بر ارسال سلاح، با کمک سی‌آی‌ای و شرکای منطقه‌ای آمریکا به گروهی از شورشیان است. این سلاح‌ها می‌توانند توپخانه ارتش سوریه و روسیه را از مناطقی دورتر هدف قرار دهند.

دولت آمریکا، در موارد مختلف، ارسال «دوش‌پرتاب‌های ضدهوایی» برای شورشیان را رد کرده است. اما وال‌استریت جورنال می‌گوید آن‌ها در حال سبک‌سنگین کردن گزینه دیگری هستند که شامل ارسال سلاح‌های ضدهوایی کم‌خطرتر و با قابلیت حمل‌ونقل کم‌تر، می‌شود.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از شماری از مقام‌های آمریکایی گفته بود شکست آتش‌بس سوریه، احتمال این‌که کشورهای عرب خلیج فارس دست به مسلح کردن شورشیان آن کشور به دوش‌پرتاب‌های ضدهوایی بزنند را افزایش داده‌است. دولت آمریکا مخالف ارسال این نوع از جنگ‌افزارها برای شورشیان سوری‌ست.

روسیه از طرف دیگر به این‌که دائما به عنوان جزئی از حملات در سوریه مورد اتهام قرار می‌گیرد، اعتراض کرده‌است. دفتر نمایندگی این کشور در سازمان ملل گفته است این موضوع به یک «رسم ناخوشایند» تبدیل شده که «گناه عمده حملات در سوریه علیه غیرنظامیان، بدون‌آنکه مورد تحقیق قرار گیرند، به گردن دمشق یا روسیه انداخته می‌شود».

گزارش‌ها حاکی‌ست که مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب تحت حملات شدید نیروهای دولتی و متحدان آن قرار دارد. خبرگزاری رویترز به تازگی گفته است احتمالا تنها ۳۰ پزشک در این مناطق باقی مانده‌اند و بنا بر گزارش‌ها مراکز درمانی بزرگ نیز همگی یا نابود شده‌اند یا از کار افتاده‌اند؛ در حالی‌که روزانه صدها نفر در حملات زخمی می‌شوند.

XS
SM
MD
LG