لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

هیلاری کلینتون؛ نامزد دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری


هیلاری رادهم کلینتون متولد ۱۹۴۷ در ایالت ایلینوی است. او نخستین زنی است که از سوی یک حزب عمده آمریکا برای کسب مقام ریاست جمهوری نامزد شده است. خانم کلینتون همسر بیل کلینتون رئیس‌جمهور اسبق آمریکاست و از این رو بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ میلادی به عنوان بانوی اول آمریکا شناخته می‌شد.

او در سال ۲۰۰۰ با شرکت در رقابت‌های سنا در ایالت نیویورک به عنوان یکی از دو سناتور این ایالت برگزیده شد، و بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ عهده‌دار این سمت بود.

خانم کلینتون در سال ۲۰۰۷ در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای نامزدی ریاست جمهوری تلاش کرد، اما در نهایت رقابت را به باراک اوباما واگذار کرد.

پس از انتخاب آقای اوباما به ریاست جمهوری، هیلاری کلینتون او را در سمت وزیر خارجه همراهی کرد، و گرچه در دوره دوم ریاست جمهوری آقای اوباما این سمت را به سناتور جان کری واگذار کرد، اما همچنان بر اساس سنت ایالات متحده او با عنوان «خانم وزیر» مورد خطاب قرار می‌گیرد.

در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری ۲۰۱۶، رقیب اصلی خانم کلینتون سناتور برنی سندرز بود، اما در نهایت، مجمع عمومی حزب دموکرات در مرداد امسال خانم کلینتون را به عنوان نامزد این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری برگزید.

خانم کلینتون، سناتور جیم کین از ویرجینیا را به عنوان معاون خود برگزیده است.

در راه رسیدن به کرسی ریاست جمهوری آمریکا، خانم کلینتون با چند چالش عمده روبه‌روست؛ ۱) جنجال مربوط به استفاده از ایمیل شخصی برای مکاتبات دولتی در دوران وزارت و ذخیره این ایمیل‌ها روی سرور شخصی که در نهایت در به حذف بیش از ۳۳ هزار ایمیل پیش از رسیدگی مقام‌های دولتی به این موضوع انجامید، ۲) نقش خانم کلینتون در حمله به لیبی و تبعات آن از جمله حمله مرگبار به کنسولگری آمریکا در بنغازی در سال ۲۰۱۲، که از جمله به کشته شدن سفیر وقت آمریکا در لیبی انجامید. ۳) فعالیت‌های بنیاد خیریه کلینتون و امکان همپوشانی این فعالیت‌ها با مأموریت او در وزارت خارجه، و نیز ۴) جنجال‌های جنسی مرتبط با بیل کلینتون در سال‌های تصدی فرمانداری آرکانزاس و ریاست جمهوری.

او از سوی رقیب جمهوری‌خواهش دونالد ترامپ نه فقط به عنوان نماینده دموکرات‌ها که به عنوان نماینده ساختار حاکمیتی معرفی می‌شود و آقای ترامپ او را حتی در بخشی از نقاط ضعف ساختار حکومتی که در دوران تصدی جمهوری‌خواهان روی داده، مسئول می‌شناسد.

XS
SM
MD
LG