لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

عراقچی: به‌روز نبودن بانک‌های ایرانی دلیل برخی مشکلات بانکی موجود است


معاون وزیر خارجه ایران می‌گوید، مشکلات بانک‌ها و بیمه‌های ایران برای همکاری‌های اقتصادی با کشورهای خارجی «حل شده» و در این باره «بن بست وجود ندارد»، اما مشکلاتی وجود دارد که بخشی از آنها مربوط به کشورهای خارجی و بخشی نیز به دلیل «به‌روز» نبودن بانک‌های ایران است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس عراقچی، روز شنبه ۲۴ مهر، در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت که توافق اتمی وین «به‌خوبی» در حال اجراست و «مشکلات در حوزه بیمه‌ها و مراودات اقتصادی حل شده است».

آقای عراقچی اضافه کرد: «در حوزه پولی و بانکی هم بن‌بست وجود ندارد بلکه با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که بخشی از آن به بیرون بر می‌گردد و بخشی هم به آمادگی و به روز شدن بانک‌های داخلی مربوط می‌شود».

او در عین حال گفت که جمهوری اسلامی از طرف غربی انتظار دارد، مطابق توافق اتمی وین «شرایط کاملاً مساعدی را فراهم کند».

آقای عراقچی ۲۶ اردیبهشت امسال اعلام کرده‌ بود که به جز نگرانی‌های بانک‌های اروپایی از تحریم‌ها، «ضعف در انضباط مالی» بانک‌های ایرانی در همکاری نکردن بانک‌های اروپایی با آنان «بی‌تأثیر نبوده» که بانک مرکزی برای رفع این مشکل «تلاش می‌کند».

وزیر خارجه آمریکا و همتایان او از بریتانیا، آلمان، فرانسه به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ۳۰ اردیبهشت‌ در بیانیه‌ای از بانک‌ها و بازرگانان خواسته بودند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری قانونی در ایران چشم‌پوشی نکنند.

این کشورها همچنین اعلام آمادگی کرده‌اند که تردیدها در این مورد را رفع کنند.

با وجود این بیانیه، مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که تحریم‌ها علیه ایران روی کاغذ برداشته شده اما کشورهای اروپایی باید تلاش «بیشتری» کنند تا «فضای روانی موجود به ویژه در زمینه تعاملات بانکی» برطرف شود.

در همین حال ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران، روز شنبه اعلام کرد که پس از توافق اتمی وین، روابط «نسبتاً مناسبی» بین بانک‌های ایرانی و بانک‌های خارجی برقرار شده و همین میزان ارتباطات بانکی مشکلات تجارت خارجی ایران را «تا حدودی حل می‌کند».

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای سیف درعین حال گفت که نمی‌توان این شرایط را «به عنوان عادی‌سازی روابط بانکی تلقی کرد» و «شرایط موجود نسبت به انتظاراتی که قبل از برجام وجود داشت، رضایت‌بخش نیست».

او همچنین آمریکا را متهم کرد که تعهدات خود در توافق اتمی وین را «به صورت کامل» اجرا نکرده و بانک‌های غربی به دلیل ترس از برخورد آمریکا در همکاری با ایران تردید دارند.

مقام‌های دولت آمریکا در واکنش به انتقادهای ایران گفته‌اند که همه تعهدات خود را طبق برجام انجام داده‌اند و برخی از تحریم‌های فعلی مربوط به تحریم‌های اولیه و غیرمرتبط با توافق هسته‌ای است.

انتخابات آمریکا نیز در شرایط اجرای برجام «بی‌تاثیر نیست»

عباس عراقچی، در سخنان روز شنبه خود همچنین گفت که تحریم‌های اولیه، تحریم‌های علیه ایران در ارتباط با حقوق بشر و تروریسم و اجرا نشدن مقررات گروه ویژه اقدام مالی، مانع نفع بردن ایران از اجرای توافق اتمی وین می‌شود.

او تأکید کرد که انتخابات آمریکا نیز در شرایط اجرای برجام «بی‌تأثیر نیست» و «بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در شرایط برزخی» هستند.

سخنان آقای عراقچی در حالی بیان شده که پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، بارها سخنان دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را «تبلیغات انتخاباتی» دانسته و گفته بود که نباید ادعاهایی را که در دوران تبلیغات انتخاباتی آمریکا مطرح می‌شود، جدی گرفت.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفته است که اولویت اصلی‌اش لغو توافق اتمی با ایران است.

در مقابل آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد، گفته بود که اگر آمریکایی‌ها «برجام را پاره کنند، ما آن را آتش می‌زنیم».

معاون وزیر خارجه ایران در سخنان روز شنبه خود همچنین گفت که شرط‌های رهبر جمهوری اسلامی درباره اجرای توافق اتمی وین «مو به مو عملیاتی شده و پیگیری شده است».

به گفته عراقچی، اسناد مکتوب درباره اجرایی شدن شروط رهبر جمهوری اسلامی به شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داده شده است.

او در عین حال گفت که تحریم‌های جدید آمریکا، خلاف شرط‌های تعیین شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی است.

آقای عراقچی پیش از این نیز گفته بود که تحریم‌های جدید آمریکا، خلاف شرط‌های رهبر جمهوری اسلامی است اما نقض توافق اتمی وین نیست.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر ایران و عضو هیئت نظارت بر برجام، روز دوشنبه، ۲۱ تیر، گفته بود که «برخی شروط ۹گانه» رهبر جمهوری اسلامی «در اجرای برجام عملی نشد».

آیت‌الله علی خامنه ای روز ۲۹ مهر ۹۴ ضمن تأیید توافق اتمی وین شرط‌هایی را برای اجرای این توافق اعلام کرده بود، و از جمله تهدید کرده بود که «در سراسر دوره هشت ساله» وضع هر گونه تحریم «در هر سطح و به هر بهانه‌ای» از جمله «تروریسم و حقوق بشر» توسط کشورهای طرف مذاکره ایران «نقض» توافق اتمی وین «محسوب خواهد شد».

XS
SM
MD
LG