لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

حسن روحانی: اگر آمریکا در اجرای برجام حسن‌نیت داشت در موضوعات دیگر مذاکره می‌کردیم


رییس جمهوری ایران می‌گوید توافق اتمی وین در برخی زمینه‌ها مانند فروش نفت و نقل و انتقال پول به خوبی اجرا شده است.
رییس جمهوری ایران می‌گوید توافق اتمی وین در برخی زمینه‌ها مانند فروش نفت و نقل و انتقال پول به خوبی اجرا شده است.

رییس جمهوری ایران سه‌شنبه شب ۱۲ مرداد آمریکا را متهم کرد که به تعهدات خود در توافق اتمی وین «به صورت دقیق» پایبند نبوده است و گفت اگر این کشور در اجرای این توافق «حسن نیت» داشت، ممکن بود که ایران در موضوعات دیگر هم مذاکره می‌کرد.

حسن روحانی در گفت‌وگوی زنده با رادیو و تلویزیون ایران، اسرائیل، مجلس نمایندگان آمریکا و بدون ذکر نام، برخی از کشورهای منطقه را متهم کرد که در مسیر اجرای توافق اتمی وین «سنگ‌اندازی» می‌کنند.

وی با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفت که اگر آمریکایی‌ها با «حسن نیت» توافق اتمی وین را اجرا می‌کردند و جلوی «کندکاری‌ها» را می‌گرفتند، «چه بسا با آنها در یک موضوع دیگر هم مذاکره می‌کردیم که می‌توانست به نفع آنها و همچنین منطقه باشد».

آقای روحانی همچنین اعلام کرد که توافق اتمی وین در برخی زمینه‌ها مانند فروش نفت و نقل و انتقال پول به خوبی اجرا شده و در برخی موارد مانند همکاری بانک‌های بزرگ و نقل و انتقال ذخایر ایران «مشکلاتی وجود دارد».

وی تاکید کرد که توافق اتمی وین فضای خوبی را «برای کشور به وجود آورده است» اما طرف خارجی در اجرای آن «اهمال‌هایی داشته است».

رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۱ مرداد ضمن اعتراض به برداشته نشدن «یکباره» تحریم‌ها علیه ایران، توافق اتمی وین را «یک تجربه بی‌نتیجه» از مذاکره با آمریکا خواند و تاکید کرد که «مشکلات و چالش‌های منطقه‌ای» دو کشور با مذاکره قابل حل نیست.

مقامات ایرانی بار‌ها اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها علیه ایران روی کاغذ برداشته شده اما آمریکا و کشورهای اروپایی باید تلاش «بیشتری» کنند تا «فضای روانی موجود به ویژه در زمینه تعاملات بانکی» برطرف شود.

در عین حال مقامات وزارت خارجه ایران اعلام کرده‌اند که به جز نگرانی‌های بانک‌های اروپایی از تحریم‌ها، «ضعف در انضباط مالی» بانک‌های ایرانی در همکاری نکردن بانک‌های اروپایی با آنان «بی‌تأثیر نبوده» که بانک مرکزی برای رفع این مشکل «تلاش می‌کند».

مقام‌های آمریکایی نیز با رد ادعای ایران می‌گویند که حتی «فراتر از تعهدات» خود در توافق هسته‌ای عمل کرده‌اند.

در عین حال، استیون مال، هماهنگ کننده ارشد وزارت خارجه آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای، گفته است تنها شش ماه از اجرای برجام گذشته و زمان می‌برد تا تاثیرات آن بر زندگی مردم ظاهر شود.

انتقاد از «جناحی» شدن موضوع فیش‌های حقوقی

رییس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنانش ضمن انتقاد از «جناحی» شدن موضوع حقوق‌های «نامتعارف» اعلام کرد که تنها حدود یک درصد از مدیران دولت حقوق «غیر متعارف» دریافت کرده‌اند و این حقوق‌ها نیز در بخش‌های خصوصی- دولتی، مشهور به «خصولتی» پرداخت شده است.

وی تاکید کرد حقوق‌های «غیر متعارف» که ثابت شود در دریافت آن تخلف شده به دولت بازگردانده می‌شود و اگر مشخص شود که افراد تخلف‌های دیگری هم داشته‌اند به قوه قضائیه معرفی می‌شوند.

آقای روحانی نقش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در موضوع فیش‌های حقوقی را «بسیار برجسته» خواند.

وی اضافه کرد: «در ابتدای این دولت برخی‌ها معتقد بودند که باید با این شبکه‌ها برخورد کرد و آنها را بست در حالی که در همه نظرسنجی‌های مربوط به فضای مجازی، بیش از ۶۰ درصد مردم از فضای مجازی برای تفریح، طنز و سرگرمی استفاده می‌کنند و ۲۰ الی ۳۰ درصد برای اطلاعات علمی و اخبار».

دستگاه مسئول تامین «امنیت» نباید «وارد اقتصاد شود»

رییس جمهوری ایران همچنین تاکید کرد که «دسترسی مردم به اطلاعات و برخورد همه جانبه و غیر جناحی، لازمه مبارزه با فساد است».

آقای روحانی واگذاری فعالیت‌های اقتصادی به مردم را از جمله راه‌های مبارزه با فساد ذکر کرد و افزود که قوانین مربوط به اصل ۴۴ قانون اساسی ایران که هدف آن واگذاری بخشی از فعالیت‌های دولت به بخش خصوصی بوده «بد اجرا شده است».

وی همچنین گفت: «دستگاه‌هایی که باید امنیت کشور را حفظ کنند و مسئولیت اصلی را بر عهده داشته باشند، نباید وارد بخش اقتصاد شوند؛ باید اقتصاد به مردم واگذار شود و مردم هم مالیات خود را پرداخت کنند».

«بیش از سه میلیارد دلار سرمایه گذاری در ایران»

رییس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که «بیش از سه میلیارد دلار سرمایه گذاری در ایران قطعی شده است».

آقای روحانی در پاسخ به انتقادها مبنی بر اینکه کاهش تورم به قیمت افزایش رکود بوده است،گفت: «سال ۹۳ ما یک بار توانستیم از رکود عبور کرده و به رشد سه درصد برسیم، اما در ادامه راه قیمت نفت کاهش پیدا کرد و سال ۹۴ با مشکلاتی رو به رو شدیم».

وی ابراز امیدواری کرد که ایران درسال ۹۵ به رشد اقتصادی پنج درصد برسد.

رییس جمهوری ایران اظهار داشت: «طی یک سال اخیر ۲۵۰ نفر از تحصیلکرده‌های ایرانی بالای دکتری و دکتری که در دیگر کشورها تحصیل می‌کردند به ایران بازگشتند».

آقای روحانی از ابتدای آغاز به کار دولتش تاکنون نسبت به بازگشت جوانان دانشجو یا فارغ‌التحصیل خارج از کشور به ایران بارها ابراز امیدواری کرده است.

وی در تیر ماه نیز گفته بود: «طی ماه‌های گذشته ۲۰۰ نخبه که حدود ۵۰ نفر آنان در ۱۰ دانشگاه برتر دنیا تحصیل کرده‌اند، به کشور بازگشته‌اند که این به معنای آن است که امید بار دیگر در کشور شکوفه زده است.»

سخنان آقای روحانی درحالی بیان می‌شود که در سال‌های گذشته برخی از متخصصان ایرانی از جمله امید کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه آستین تگزاس، و حمید بابایی، دانشجوی مقطع دکترا دانشگاه لی‌یژ بلژیک، پس از بازگشت به ایران زندانی شده‌اند.

در ماه‌های گذشته نیز بازداشت هما هودفر استاد دانشگاه کنکوردیای کانادا و نازنین زاغری‌شهروند ایرانی – بریتانیایی نمونه‌های دیگری از برخورد با ایرانیان مقیم خارج از کشور محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG