لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۵

عسگر اولادی: شاهد قاچاق ۱۵ میلیارد دلاری هستیم


اسدالله عسگر اولادی،عضو بازرگانی ایران
اسدالله عسگر اولادی،عضو بازرگانی ایران

اسدالله عسگر اولادی،عضو بازرگانی ایران، در مورد قاچاق کالا در ایران گفته است: «در کنار تجارت خارجی، قاچاق حدود ۱۵ میلیاردی در بحث واردات و صادرات را شاهد هستیم که از دید همه وزارتخانه‌ها خارج است.»

عضو اتاق بازرگانی ایران روز سه‌شنبه افزود: «از رئیس جمهور تقاضا دارم به همه نهادها اعلام شود که برای تجارت خارجی کشور از یک مسیر حرکت کنند... در پسابرجام نیز توفیقاتی ۶۰ تا ۷۰ درصدی پیدا کردیم و در مسیر پیشرفت قرار داریم.»

پیش از این قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت های این ستاد در بخش مرزها و مبادی متمرکز است، گفته بود: «۹۹ درصد توان ما در کشف قاچاق کالا در قسمت مبادی و مرزها بوده است و تنها یک درصد توان‌مان را برای مبارزه در سطح عرضه گذاشته‌ایم. در شش ماه نخست امسال ۷۰۰۰ میلیارد تومان مجموع کشفیات قاچاق بوده است که تنها ۷۰ میلیارد آن مربوط به سطح عرضه می‌شود که نشان دهنده همین امر است.»

مقامات جمهوری اسلامی بارها در مورد قاچاق میلیاردی در ایران و عدم توانایی دولت و نهادهای حکومتی برای مقابله با آن سخن گفته‌اند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، اخیرا با بیان این که در بخش اقتصاد مقاومتی گلوگاهی داریم و آن قاچاق است گفت: «قاچاق در کشور ما مثل خوره اقتصاد مقاومتی را از بین می‌برد. الان حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال قاچاق وارد کشور می‌شود که با این مقدار اقتصاد مقاومتی صورت نمی‌گیرد.»

مجید محمدی، جامعه شناس و از تحلیلگران رادیو فردا در مورد قاچاق سازماندهی شده در ایران می‌گوید «یک رئیس مجلس (مهدی کروبی) و یک رئیس دولت (محمود احمدی‌نژاد) به صراحت از اسکله‌های غیرقانونی سپاه برای قاچاق کالا به کشور سخن گفته‌اند و این سخنان هیچ تأثیری در توقف فعالیت‌های اقتصادی سپاه در واردات و صادرات قاچاق نداشته است.»

اصطلاح «اقتصاد مقاومتی» را علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در شهریورماه ۱۳۸۹ در دیداری با کارفرمایان ایرانی مطرح کرد و از آنها خواست از ظرفیت‌های چنین اقتصادی برای مقابله با «نظام سلطه»، به گفته ایشان، استفاده کنند.

علی لاریجانی ادامه داد: «هیچ کارخانه‌ای نمی‌تواند با آن رقابت کند. این که امروز دچار مشکلات در کشور هستیم یک مقدار زیادی از آن مربوط به قاچاق است و تنوع آن هم زیاد شده است.»

مجید محمدی، جامعه شناس و از تحلیلگران رادیو فردا در مورد قاچاق سازماندهی‌شده در ایران می‌گوید: «یک رئیس مجلس (مهدی کروبی) و یک رئیس دولت (محمود احمدی‌نژاد) به صراحت از اسکله‌های غیرقانونی سپاه برای قاچاق کالا به کشور سخن گفته‌اند و این سخنان هیچ تأثیری در توقف فعالیت‌های اقتصادی سپاه در واردات و صادرات قاچاق نداشته است.»

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم در این مورد گفته بود: «وقتی می‌خواهید تولید کنید، یک دستگاه فاسدی هم که نمی‌خواهم نام ببرم که چگونه می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند. باید جلوی فساد گرفته شود و باید شرایط سیستم گمرکی ما بهتر شود.»

XS
SM
MD
LG