لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

عضو هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان: اختلاسی به آن مفهوم رخ نداده


مرتضی حاجی
مرتضی حاجی

مرتضی حاجی، وزیر پیشین آموزش و پرورش ایران و عضو هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان، روز پنج‌شنبه، ششم آبان‌ماه، با اشاره به موضوع اختلاس در این صندوق اعلام کرد که نیروهای این صندوق پاک هستند و اختلاسی «به آن مفهوم رخ نداده» است.

وی رقم هشت هزار میلیارد تومان اعلام شده در پرونده اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان را مربوط به پرداخت چند مورد تسهیلات بانکی بزرگ و صدور چند ضمانت‌نامه دانست و با بیان این که این صندوق دارای مؤسسات و شرکت‌های وابسته است، گفت: «۴۵ درصد از سهام بانک سرمایه متعلق به صندوق ذخیره است و شخصی با نام ریخته‌گران هم ۳۷ درصد سهام آن را دارد.»

مرتضی حاجی افزود: «افراد دستگیرشده به جز آقای غندالی (مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان) هیچ کدام سمتی در صندوق ذخیره فرهنگیان نداشتند و از بیرون مجموعه هستند.»

وی اتهام برخی افراد را قیمت‌گذاری‌های «غیردقیق» و اتهام برخی دیگر را «اعمال نفوذ» در این باره اعلام کرد.

عضو هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان تأکید کرد که این هشت هزار میلیارد تومان به پرداخت چند مورد تسهیلات بانکی و صدور چند ضمانت‌نامه مربوط می‌شود.

وی چهار هزار از رقم هشت هزار میلیارد تومان را مربوط به تسهیلاتی دانست که توسط برخی افراد از بانک سرمایه دریافت شده و به موقع بازپرداخت نشده است و از ادامه تلاش‌ها برای وصول آنها خبر داد.

به گفته مرتضی حاجی، بخش دوم این پرونده نیز به صدور چند ضمانت‌نامه بانکی به ارزش ۴۴۰ میلیارد تومان مربوط می‌شود که برای افراد یا شرکت‌هایی صادر شده که سرمایه کافی نداشته‌اند و پیگیری‌ها برای شناسایی «عوامل پشت پرده» این ماجرا ادامه دارد.

وی با بیان این که نظارت بر امور بانکی بر عهده بانک مرکزی است، بانک مرکزی را در این باره پاسخگو دانست.

مرتضی حاجی در ادامه تأکید کرد که اختلاسی به آن مفهوم رخ نداده و تسهیلات پرداخت شده از محل منابع بانک بوده است، نه از پول موجود در صندوق ذخیره فرهنگیان.

همزمان روزنامه شرق نیز در شماره روز شنبه هشتم آبان‌ماه خود در گزارشی از قول محمدعلی نجفی، مشاور رئیس جمهور، که تایید گفته‌های آقای حاجی است نوشت: «هشت هزار میلیارد تومانی که مطرح می‌شود، عمدتاً مربوط به وام‌هایی است که پرداخت شده و برای آن وثیقه‌های مطمئن اخذ نشده است و این گونه نیست که این پول را آقای غندالی خورده باشد.»

وی با بیان این که همه مشکلات در دولت فعلی رخ نداده تأکید کرد که باید اسامی دریافت‌کنندگان وام‌های کلان اعلام شود.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا،‌ روز چهارم شهریور از بازداشت شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، همراه با همسر و پسرش خبر داده و اتهام این افراد را برداشت مبالغی زیاد از صندوق ذخیره با تهیه اسناد جعلی عنوان کرده بود.

اما همزمان شهاب‌الدین غندالی این اتهام را رد کرده و گفت که «برخی افراد بر اساس دشمنی، اخباری کذب برای تشویش شرایط در فضای مجازی منتشر می‌کنند.»

با این حال خبر بازداشت افرادی به اتهام تخلف مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان به تازگی توسط قوه قضاییه ایران تأیید شده است.

اما محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور روز ششم آبان‌ماه در این باره گفت: «تا زمانی که تخلف در دادگاه محرز نشده جزئیات آن را اعلام نمی‌کند.»

از سوی دیگر، حسین مقصودی سخنگوی کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی اول آبان‌ماه اعلام کرد فهرستی ۱۴ نفره از متهمان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان موجود است که تاکنون نام هفت تن از آنان افشا شده و پیش‌بینی کرد که بازداشت‌های مربوط به این پرونده ادامه خواهد داشت.

موضوع اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان، واکنش‌های بسیاری را در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشت و یکی از دلایل امضای طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش توسط ۴۵ نماینده مجلس بود.

اما در پی تغییر سه وزیر دولت حسن روحانی، موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش منتفی شد.

صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از ۸۰۰ هزار عضو وابسته به وزارت آموزش و پرورش دارد و از سپرده‌های ماهانه فرهنگیان به آنان سود سالانه پرداخت می‌کند.

بانک «سرمایه» از زیرمجموعه‌های این صندوق محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG