لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

ستاد کلینتون خواستار گزارش اف‌بی‌آی در مورد رابطه «روسیه و ستاد ترامپ» شد


در این تصویر از ۳۱ تیر ماه؛ آقای ترامپ همراه پل منافورت، مدیر پیشین ستادش (وسط تصویر) و نیز دخترش ایوانکا در جریان کارزار انتخاباتی
در این تصویر از ۳۱ تیر ماه؛ آقای ترامپ همراه پل منافورت، مدیر پیشین ستادش (وسط تصویر) و نیز دخترش ایوانکا در جریان کارزار انتخاباتی

رهبر دمکرات‌ها در سنای آمریکا و نیز مدیر ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد انتخاباتی این حزب، از پلیس فدرال آمریکا خواسته‌اند، نتیجه تحقیقات خود در مورد رابطه احتمالی میان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه را در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

گزارش شماری از رسانه‌های ایالات متحده حاکی‌ست که درخواست علنی شدن گزارش، مربوط به تحقیقاتی می‌شود که پلیس فدرال، در پی کناره‌گیری «پل منافورت»، مدیر پیشین کارزار آقای ترامپ انجام داده‌است.

منافورت در پایان مرداد ماه، پس از انتشار اسنادی در ارتباط با کمک او به ویکتور یانوکوویچ، از متحدان عمده روسیه در اوکراین، و دریافت ۱۲ میلیون دلار از حزب او، از سمت خود به عنوان مدیر ستاد ترامپ کناره‌گیری کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید اف‌بی‌آی در ماه‌های اخیر پرونده‌ای باز کرد که هدف از آن تحقیقات در مورد اتهام‌های مطرح‌شده و رابطه احتمالی میان دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، و یا نزدیکان او با فرد، افراد یا موسسات روسی، بود. اما یک منبع مطلع به این خبرگزاری گفته‌است هیچ مدرک کافی که بر پایه آن لزوم افزایش تحقیقات مطرح شود، پیدا نشد. اف‌بی‌آی به‌شکل علنی و عمومی در مورد این موضوع سخنی به میان نیاورده‌است.

روزنامه نیویوک‌تایمز نیز گفته اف‌بی‌آی در مورد این موضوع تحقیقاتی انجام داده، اما هیچ رابطه مستقیمی بین ترامپ و دولت روسیه به دست‌ نیاورده‌است.

شبکه خبری فاکس به نقل از یک مقام پلیس ایالات متحده می‌گوید منافورت و سه نفر دیگر از اعضای ستاد ترامپ هدف تحقیقات قرار گرفته بودند.

خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، نام منابع اطلاعاتی خود را فاش نکرده‌اند.

درخواست ستاد و چهره‌های دمکرات برای علنی‌شدن تحقیقات انجام شده، پس از آن است که اف‌بی‌آی، در نامه‌ای به کنگره ایالات متحده گفت مشغول انجام تحقیقات در مورد ایمیل‌های تازه‌ای از سوی هیلاری کلینتون است. این تحقیقات همچنان در مورد استفاده خانم کلینتون از سرور شخصی برای فرستادن برخی ایمیل‌‌هایش در زمان وزارت خارجه، و نیز احتمال وجود اسناد یا پیام‌های طبقه‌بندی‌شده در میان آن‌ها است.

در حالی که اف‌بی‌آی پیشتر گفته بود تحقیقات در مورد سرور شخصی کلینتون، به تشخیص وجود جرم منتهی نشده، و اکنون نیز هیچ اتهامی به نامزد حزب دمکرات وارد نکرده، اما مطرح‌شدن دوباره تحقیقات تازه، به کارزار انتخاباتی ترامپ جان تازه‌ای بخشیده‌است. در عین حال نظرسنجی‌ها حاکی از کم‌شدن فاصله نامزد جمهوری‌خواهان و رقیب دمکرات او است.

«نتیجه را فاش کنید»

هری رید، رهبر اعضای دمکرات سنای آمریکا، در نامه‌ای به رئیس اف‌بی‌آی، جیمز کومی، گفته او اطلاعات مهمی در مورد رابطه احتمالی ستاد ترامپ و روسیه دارد: «مردم حق دارند از این اطلاعات باخبر شوند. من ماه‌ها پیش در نامه‌ای از شما خواسته بودم این اطلاعات را به‌طور علنی منتشر کنید».

رابی موک، مدیر ستاد کلینتون، نیز اندکی بعد درخواست مشابهی را مطرح کرد و پرسید «آیا [جیمز] کومی، به درخواست‌ها… پاسخ داده و در مورد تحقیقات ترامپ-روسیه سخنی خواهد گفت؟».

او سپس در توئیتر خود خواستار در نظر گرفتن «استانداردهای یکسان» شده‌است. اتهامی که این روزها دمکرات‌ها علیه رئیس پلیس فدرال آمریکا مطرح کرده و می‌گویند او به سود ترامپ، استانداردهایی دوگانه را در روند انتخابات در پیش گرفته‌است.

پل منافورت، خود به این موضوع واکنش نشان داده و می‌گوید این‌ها همه برای منحرف کردن افکار عمومی از توجه ایجاد‌شده به نامه جیمز کومی در ارتباط با ایمیل‌های تازه کلینتون است.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، بارها از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ستایش کرده، اما تاکید کرده او را اساسا نمی‌شناسد.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هشتم نوامبر برگزار می‌شود و ۴۵مین رئیس‌جمهوری نیز کار خود را از ژانویه سال آینده آغاز خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG