لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

اف‌بی‌آی اعلام کرد در پرونده تازه ایمیل‌های کلینتون جرمی نیافته‌است


هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون

پلیس فدرال آمریکا می‌گوید در پی بررسی پرونده ایمیل‌های اخیر هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات، که طی روزهای گذشته «بدون توقف» ادامه داشته، عمل مجرمانه‌ای پیدا نکرده و تحقیقات در این مورد به پایان رسیده‌است.

جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا، در نامه‌ای تازه به کنگره آن کشور گفته است ماموران اف‌بی‌آی از آخرین باری که او به کنگره نامه نوشته بود (هفتم آبان ماه)، بی‌وقفه مشغول انجام تحقیقات در مورد انبوهی از ایمیلی‌های ردوبدشده‌ی هیلاری کلینتون بودند.

پرونده تازه ایمیل‌های هیلاری کلینتون

رییس پلیس فدرال آمریکا، هفتم آبان اعلام کرد پرونده بحث‌انگیز مربوط به ماجرای ایمیل‌های هیلاری کلینتون و استفاده او از سِروِر شخصی دوباره بررسی می‌شود. جیمز کومی در نامه‌ای خطاب به اعضای کنگره گفت: «اف‌بی‌آی ای‌میل‌های دیگری یافته که در ارتباط با تحقیقات پیشین است». او افزود: «در حال حاضر نمی‌تواند در باره اهمیت محتوای این ای‌میل‌ها اظهارنظر کند و روشن نیست که تکمیل بررسی آن‌ها چه مدت زمان خواهد برد». اف‌بی‌آی کلینتون را در تحقیقات پیشین، از انجام عمل مجرمانه مبرا دانسته بود >>> بیشتر بخوانید

آقای کومی در هفتم آبان ماه، در نامه خود گفته بود پرونده جنجالیِ ای‌میل‌های خانم کلینتون و استفاده او از سِروِر شخصی دوباره گشوده و بررسی می‌شود. اشاره به ایمیل‌های تازه‌ای، در تحقیقاتی غیرمرتبط با پرونده خانم کلینتون بود؛ تحقیقات به کامپیوتر قدیمی آنتونی وینر، نماینده پیشین کنگره آمریکا، و همسر پیشین هما عابدین، از مشاوران ارشد هیلاری کلینتون مربوط می‌شد.

اکنون آقای کومی می‌گوید «در تمام روند [تحقیقات] ما تمام پیام‌هایی که از طرف هیلاری کلینتون و برای هیلاری کلینتون، وقتی او وزیر خارجه بود، فرستاده شده بود، را مرور کردیم». او افزوده است «ما نتیجه‌گیری اعلام‌شده خود در ماه ژوئیه را تغییر ندادیم».

در ماه ژوئیه، تحقیقات اولیه در مورد همین پرونده و اتهام‌های مربوط به استفاده از سرور شخصی در زمان وزارت کلینتون -دوره نخست ریاست‌جمهوری باراک اوباما- پایان یافت. رئیس اف‌بی‌آی، آن زمان اعلام کرد، کلینتون و مشاورانش «به‌شدت بی‌احتیاط» بودند و ممکن است دشمنان ایالات متحده به ایمیل‌های او دسترسی پیدا کرده باشند، اما در این پرونده «هیچ اعلام جرمی اقتضا نمی‌کند».

موضوع استفاده از سرور شخصی و پرونده ایمیل‌های کلینتون، بر کارزار انتخاباتی او تاثیر گذاشته بود. نامه آقای کومی در هفتم آبان‌ماه و تحقیقات تازه نیز جنجالی تازه ایجاد کرد. برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد، این نامه بر اقبال عمومی رای‌دهندگان به کلینتون، به ویژه در ایالت‌هایی که هنوز نتیجه آرای اکثریت در آن مشخص نیست، تاثیر منفی گذاشته‌است.

دونالد ترامپ، رقیب کلینتون، در این مدت بر شدت حملات خود افزود و در سخنرانی‌هایش گفت انتخاب نامزد حزب دمکرات «تهدیدی» برای آمریکا خواهد بود. کلینتون در این مدت تاکید کرد که اف‌بی‌آی در ایمیل‌های تازه، هیچ نکته و مشکلی پیدا نخواهد کرد. بیشتر بخوانید

اکنون با بسته شدن پرونده تازه، برایان فالون، سخنگوی کلینتون، گفته است «خوشحالیم که مسئله حل شده است، اما می‌شد به این موضوع [یافته‌نشدن اقدام مجرمانه] همان اول هم، بدون فرستادن نامه [جیمز کومی در هفتم آبان‌ماه به کنگره] به راحتی رسید».

از سوی دیگر، رینس پریبوس، دبیر کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه گفته هرچند تحقیقات به یافتن عمل مجرمانه منتهی نشده، اما خود گواه آن است که کلینتون «قانون‌شکنی» کرده و «به مردم آمریکا دروغ گفته است».

انتخابات آمریکا هشتم نوامبر برگزار می‌شود و ۴۵مین رئیس‌جمهوری آن کشور نیز از ژانویه سال آینده هدایت دولت را در دست خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG