لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

نامه دو هزار بهایی و فعال حقوق بشر به روحانی؛ «شرایط برای تحصیل بهاییان فراهم شود»


بیش از دو هزار بهایی در داخل و خارج از ایران همراه با تعدادی از فعالان حقوق بشری و نیز برخی از فعالان سابق دانشجویی در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی، خواستار ایجاد شرایطی برای ادامه تحصیل شهروندان بهایی در ایران شدند.

به نوشته سایت «بهایی‌نیوز»، امضاءکنندگان این نامه که روز ۲۰ آبان انتشار یافت، با اشاره به اینکه محرومیت شهروندان بهایی از ورود به دانشگاه با عنوان «نقص پرونده» صورت می‌گیرد، نوشته‌اند که این محرومیت «به علت اعتقاد شخصی مذهبی و از سلسله تضییقات وارد بر جامعه بهایی ایران» صورت می گیرد.

در سال‌های اخير، گزارشگران ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد همراه با اتحاديه اروپا، آمريکا و شماری از نهادهای بین‌المللی حقوق بشری از ادامه تبعيض و نقض حقوق شهروندان بهايی در ايران انتقاد کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز ۲۰ مرداد در گزارش سالانه خود درباره آزادی‌های دینی در جهان به نقل از مرکز اسناد حقوق بشر ایران اعلام کرد که ۸۲ بهایی در ایران زندانی هستند.

به گفته جامعه بهاییان اروپا، حدود ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند. با این حال، قوانین جمهوری اسلامی ایران آیین بهایی را به عنوان دین به رسمیت نمی‌شناسد.

ممنوعیت از تحصیل در دانشگاه، محرومیت از طیف گسترده‌ای از مشاغل، اخراج از بخش دولتی و‌ ایجاد محدودیت‌های متعدد در بخش خصوصی، از جمله محدودیت‌ها علیه شهروندان بهایی در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

به نوشته سایت بهایی نیوز، امضاءکنندگان نامه خطاب به حسن روحانی نوشته‌اند که حق تحصیل «یکی از حقوق بنیادین شهروندی» است؛ حقی که به گفته آنها در این سال‌ها نقض شده و «رویای مشترک ما و شما را برای ساختن ایرانی آباد به چالش کشیده و آیه‌های آزادی را یک به یک به سخره گرفته است».

آنها همچنین اشاره کرده‌اند که تلاش جوانان بهایی برای ورود به دانشگاه و تحصیل، حتی «مترادف حبس‌های طولانی مدت» شده است.

امضاءکنندگان این نامه چنین اقداماتی را «مغایر با دیدگاه شرع انور اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» و میثاق‌نامه‌های حقوق بشر و اعلامیه‌های جهانی دانسته و پرسیده‌اند: «علی‌رغم چنین موازین الهی و قانونی، برای ما و شاید نسل‌های آینده فهم این نکته آسان نباشد که چرا در عصری که برخورداری از حقوق شهروندی مورد ستایش است، چنین اقداماتی صورت می گیرد؟»

به نوشته بهایی نیوز، از جمله امضاءکنندگان نامه، مهرانگیز کار، مهناز پراکند، رضا علیجانی، علی اصغر رمضانپور و محمد نوری‌زاد هستند.

پیشتر در ایران نیز شماری از نواندیشان دینی از «ستم» علیه بهاییان انتقاد کرده‌اند، شماری از دانشگاهیان و فرهیختگان از رفتار حکومت با آن‌ها ابراز «شرمساری» کرده‌اند، و گروه‌های شهروندی نیز برای پیگیری برخی تبعیض‌ها علیه آن‌ها شکل گرفته ‌است. این اظهارنظرها و اقدامات نیز با واکنش‌های تند قوه قضایی و امنیتی رو به ‌رو شده‌ است.

پیشتر، جامعه جهانی بهایی مستقر در ژنو سوئیس، روز ۱۷ آبان اعلام کرده بود که بیش از صد مغازۀ متعلق به بهاییان در سراسر ایران از جمله در شهرهای ساری، قائم‌شهر و بندر عباس به دست مقام‌های ایرانی مهر و موم شده است.

به نوشته سایت این جامعه، پلمب مغازه‌های متعلق به بهاییان به این دلیل صورت گرفت که صاحبان آنها در دو روز تعطیل ایام بهایی یعنی روزهای ۱۲ و ۱۳ آبان‌ماه کار نکرده‌اند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد پلمپ شدن محل کسب و کار شماری از بهاییان در ایران منتشر شده بود.

XS
SM
MD
LG