لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

انتقاد تند دادستان کل از وزارت ارشاد: «مرگ بر آزادی» کاربران در اینترنت


دادستان کل ایران با انتقاد از عملکرد کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و وزارت ارشاد٬ از مقام‌های مسئول در زمینه فعالیت آن‌لاین خواست تا «سیاست‌بازی‌ها و حرف‌های عوام‌فریب» را کنار بگذارند. به گفته این مقام، آزادی اینترنتی با اسارت تفاوتی ندارد.

به گزارش خبرگزاری «میزان»٬ محمد‌جعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز سه‌شنبه، ۱۶ آذر، گفت که از عملکرد اعضای کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در برخورد با «شبکه‌های ضد دین» در اینترنت گلایه‌مند است.

آقای منتظری افزود به عملکرد وزارت ارشاد در این زمینه «نمره خوبی» نمی‌دهد و عملکرد برخی اعضای این کارگروه نیز «صفر» است.

این مقام قضایی از اعضای کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه خواست برای مبارزه با «فضای آلوده» در شبکه‌های اجتماعی٬ با پلیس «فتا» همکاری داشته باشند.

دادستان کل کشور همچنین افزود که دادستانی برای برخورد با «نابه‌سامانی‌ها» انگیزه دارد و امیدوار است سایر نهاد‌های مسئول نیز با هماهنگی و ارتباط بتوانند در این زمینه اقدامات «جدی‌تر» داشته باشند.

وی «فضای آلوده» و فعالیت «شبکه‌های ضد دین» را نشانه «کوتاهی دستگاه‌های مسئول» دانست و از متولیان این دستگاه‌ها خواست تا دست از «سیاست‌بازی‌ها و حرف‌های عوام‌فریب» بکشند.

آقای منتظری منظور خود از «عوام‌فریبی» را روشن نکرد، اما در ادامه و در واکنش به آزادی عمل کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «مرگ بر این آزادی که همه چیز را به نابودی می‌کشاند٬ این آزادی نیست بلکه کمال اسارت است.»

شبکه‌های اجتماعی در ایران با وجود محدودیت‌‌های فراوان و فیلترینگ به یکی از اصلی‌ترین ابزار ارتباطی و فضای باز برای فعالیت‌های گوناگون مردم تبدیل شده و دامنه استفاده از این امکانات در ایران روزبه روز نیز رو به افزایش است.

دو روز پیش نیز محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران، با انتقاد از این موضوع گفته بود که فضای مجازی می‌تواند «دین و اسلام را از بیخ ریشه‌کن» کند و «صد برابر از بی‌حجابی بدتر» است.

موحدی کرمانی با انتقاد از رواج «تله‌‌سکس و سکس اینترنتی» در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان افزوده بود در حال حاضر «میلیون‌ها سایت در راستای ترویج فساد، فحشا، فیلم و عکس مستهجن» فعالیت می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران همچنین مدعی شد که «اینترنت سبب تشویق به خودکشی، ارائه راه‌کارهای آسان برای خودکشی، انواع مفاسد جنسی، ایجاد شبهه، دعوت به بی‌غیرتی، کمک به شورش و فروش اسلحه» می شود.

پیش از او هم وزیر کشور ایران با انتقاد از «ولنگاری» در فضای آن‌لاین از قوه قضاییه خواسته بود که با این گونه رفتارها در فضای اینترنت برخورد شود.

بر اساس اعلام مقام‌های مسئول، در حال حاضر ۸۵ درصد ایرانیان به اینترنت موبایل دسترسی دارند و در ایران ۴۶ میلیون کاربر اینترنت وجود دارد که ۲۹ میلیون نفر از آنها جوان هستند.

کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا، با اعلام این آمار افزود که «تهدیدات فضای مجازی واجد اهمیت» است و در این فضا «ایجاد بحران و نارضایتی با هدف کاهش و حذف اعتماد عموم به مسئولان دنبال می‌شود.»

شورای عالی فضای مجازی در ایران هم در راستای نظارت بر بخشی از فعالیت‌ ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی مصوب کرد که کانال‌های اطلاع‌رسانی در این شبکه‌ها که بیش از پنج‌ هزار عضو داشته باشند باید احراز هویت شوند و از نهادهای مسئول مجوز بگیرند.

سانسور اینترنت و مطبوعات در ایران همواره مورد انتقاد سازمان ملل و نهادهای مدافع حقوق بشر بوده و از جمله سازمان گزارشگران بدون مرز جمهوری اسلامی را به «سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی» متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG