لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

شمخانی: با روسیه در سوریه قرارگاه مشترک داریم


علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی با اعلام این‌که ایران و روسیه در سوریه «قرارگاه مشترک» دارند و در بُعد نظامی «کار مشترک» می‌کنند گفت که «برخی از حوادث از جمله استفاده از فضای هوایی ایران که صورت گرفت در همین چارچوب بود.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی شمخانی روز سه‌شنبه (۳۰ آذر) در یک نشست مطبوعاتی گفت «ما یک قرارگاه مشترک در سوریه داریم که ایران در آن با کمک روسیه کار مستشاری جهت کمک به ارتش سوریه و نیروهای مقاومت انجام می‌دهد.»

وی با اظهار این‌که «یک کار مشترکی با محوریت عراق، سوریه، ایران و روسیه در جهت طراحی مبارزه با تروریسم در بعد نظامی داریم، افزود که «سفر اخیر نماینده آقای پوتین به تهران نیز در همین چارچوب بود.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود که «روسیه هم‌پیمان ما در جنگ با تروریسم بوده و در این عرصه در حوزه‌های سیاسی و نظامی به خوبی درخشیده است.»

شمخانی اضافه کرد که «علیرغم تلاش‌های گسترده دشمنان برای مخدوش نمودن این همکاری با درایت رهبران دو کشور هماهنگی‌های فیمابین در حد بسیار بالایی» است.

ایران و روسیه در جنگ داخلی سوریه همکاری نظامی و سیاسی مشترکی دارند که دامنه این همکاری به استفاده جنگنده‌های روسی از پایگاه هوایی «نوژه» در شهر همدان نیز کشیده شد.

وزارت دفاع روسیه روز ۲۶ مردادماه سال جاری برای نخستین بار اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور برای بمباران مواضع مخالفان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از پایگاه شکاری همدان استفاده کرده‌اند.

همدان میزبان پایگاه سوم شکاری نیروی هوایی ایران به نام شاهرخی (نوژه) است که انتشار این خبر در آن زمان با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد و مخالفان و موافقان دربارهٔ این موضوع اظهارنظر کردند.

این نخستین بار پس از انقلاب ۱۳۵۷ است که ایران به طور رسمی تأیید کرد یک کشور خارجی از پایگاه‌های نظامی آن استفاده کرده است که همین مسئله با مخالفت برخی نمایندگان مجلس مواجه شد.

عزت‌الله یوسفیان ملا، رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس ۱۲ آذر ماه امسال به طور علنی اعلام کرد که استفاده روسیه از پایگاه هوایی «نوژه» در همدان از سوی روسیه «اشتباه» بوده است.

این نماینده مجلس همچنین افزوده بود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، می‌تواند «برخلاف قانون اساسی دستور دهند که معمولاً رهبری معظم انقلاب این کار را انجام نمی‌دهند.»

وی همچنین هشدار داده بود که «وزیر دفاع حق شکستن قانون اساسی را ندارد و اگر این کار [صدور اجازه استفاده روسیه از پایگاه نوژه] انجام شود، قطعاً مجلس با این اقدام برخورد خواهد کرد.»

این در حالی است که حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران هم ششم آذر در مورد احتمال استفاده مجدد روس‌ها از پایگاه هوایی نوژه همدان گفته اگر شرایط اقتضاء کند این کار انجام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG