لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین با محور همکاری‌های منطقه‌ای


دیدار حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در اجلاس سال گذشته صادرکنندگان گاز در تهران
دیدار حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در اجلاس سال گذشته صادرکنندگان گاز در تهران

رؤسای جمهوری ایران و روسیه شامگاه روز دوشنبه هشتم آذر، در تماس تلفنی بر ادامه همکاری با یکدیگر در زمینه به گفته آنان «مبارزه با تروریسم در سوریه» و «حل‌و‌فصل بحران‌های منطقه» تأکید کردند.

بر اساس گزارش دفتر ریاست جمهوری ایران، حسن روحانی در این دیدار با اشاره به همکاری‌های مشترک ایران و روسیه «در مبارزه با تروریسم از جمله در سوریه» و «اثرات تاریخ‌ساز» این همکاری‌ها در تقویت ثبات منطقه از «مذاکره سیاسی» به عنوان تنها راه حل بحران سوریه نام برد.

بر اساس این گزارش، ولادیمیر پوتین نیز دراین تماس تلفنی تأکید کرد که ایران و روسیه «شرکای یکدیگر در زمینه حل‌و‌فصل بحران‌های منطقه بوده و خواهند بود، و این همفکری و همکاری ها به‌ویژه در سوریه تا نجات مردم سوریه از دست تروریست‌ها ادامه می‌یابد».

رئیس‌جمهور روسیه در این تماس تلفنی همچنین حادثه برخورد دو قطار مسافری در استان سمنان را به دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

بر اساس این گزارش، رؤسای جمهوری دو کشور همچنین با تأکید بر ضرورت هماهنگی بیشتر میان همه تولیدکنندگان نفت در عرصه جهانی، «توافق کردند» که در این مسیر، «همکاری‌های لازم» را به عمل آورند.

ایران و روسیه مهم‌ترین حامیان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به شمار می‌روند. ارتش روسیه در پشتیبانی از نیروهای اسد، دست به حملاتی هوایی زده که به گفته مسکو هدف از آنها «گروه‌های تروریستی» هستند.

ایران نیز که نا مدت‌ها حضور خود در سوریه را مستشاری توصیف می‌کرد، به ویژه در یکسال گذشته اذعان کرده که شماری از نیروهای نظامی‌اش که از آنها به عنوان «مدافعان حرم» یاد می‌کند، در همراهی با نیروهای دولتی سوریه کشته شده‌اند، و اخیراً رئیس سازمان بنیاد شهید ایران، شمار این نظامیان کشته شده در سوریه را بیش از یک هزار تن اعلام کرده است.

در عین حال همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه سوریه، فراتر از همفکری است و از جمله در ۲۶ مرداد امسال وزارت دفاع روسیه برای نخستین بار اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور برای بمباران مواضع مخالفان بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از پایگاه همدان استفاده کرده‌اند.

انتشار این گزارش اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت و حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، از «اعلام» حضور جنگنده‌های ارتش روسیه در پایگاه هوایی همدان، انتقاد کرده و گفته بود که روسیه در این مورد «بی‌معرفتی» کرده ‌است.

در نهایت بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه یکم شهریور خبر داده بود که استفاده روسیه از پایگاه همدان پایان یافته است.

با این حال وزیر دفاع ایران روز شنبه ششم آذر در مورد احتمال استفاده مجدد روس‌ها از پایگاه هوایی نوژه همدان گفته بود که اگر شرایط اقتضا کند، این کار انجام خواهد شد.

کمی پس از انتشار این سخنان، ویکتور اوزروف، رئیس کمیته دفاعی مجلس علیای پارلمان روسیه نیز نظر مشابهی را اعلام کرده و گفت که این امر ممکن است در پی دور شدن ناو هواپیمابر روسیه از نزدیکی مرزهای سوریه و اعزام آن به مأموریت‌های دیگر لازم شود.

XS
SM
MD
LG