لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

هیئت نظارت بر نمایندگان: سخنان محمود صادقی در شأن نمایندگی نبود


محمود صادقی، نماینده مجلس.
محمود صادقی، نماینده مجلس.

محمود صادقی٬ نماینده تهران در مجلس، روز سه شنبه ۳۰ آذر با انتقاد از اعلام عمومی موارد اتهامی از سوی هیئت نظارت بر نمایندگان٬ پیش از ابلاغ به او٬ این اقدام را «خلاف قانون» عنوان کرد. این هیات گفته بود که آقای صادقی در بیشتر موارد اتهامی، «اظهارنظرهای خارج از شأن نمایندگی» بیان کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا٬ محمود صادقی در واکنش به انتشار اخباری درباره نظر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مورد شکایت‌ها از وی گفت که «موارد اتهامی علیه نمایندگان، ابتدا باید به نماینده ابلاغ و پس از اخذ دفاعیات او در جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، نسبت به اعلام عمومی آن اقدام شود.»

آقای صادقی افزود امروز(سه شنبه) «صرفا از طریق رسانه‌ها» مطلع شده که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تشکیل جلسه داده و موارد اتهامی را بررسی کرده و نظر هیات به رسانه‌ها اعلام شده و هیچ اطلاعی به او داده نشده است.

وی از اینکه هیئت نظارت بر نمایندگان مجلس٬ «هیچ دفاعیه‌ای» از وی اخذ نکرده و تنها دو هفته پیش از این٬ مواردی را به اطلاع وی رسانده است، اظهار نارضایتی کرد.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: اقدام اعضای هیئت نظارت٬ «خلاف قانون بوده و آن‌ها باید ابتدا نظر هیات را به بنده ابلاغ کرده و پس از استماع دفاعیات من، تصمیم‌گیری کرده و موضوع را رسانه‌ای می‎‌کردند.»

این عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس همچنین گفت: پیش از این تنها شکایت‌های مربوط به پرونده بورسیه‌ها به وی اعلام شده بود.

آن‌طور که محمود صادقی گفته، موضوع هفت شکایت علیه وی٬ مربوط به یک اتهام٬ اما از سوی هفت شخص مختلف مطرح شده است و «به نظر می‌رسد سعی دارند عدد شکایت‌ها {علیه وی} را اضافه کنند.»

وی افزود: با پیگیری از نایب رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان متوجه شده «۱۴ مورد از اتهاماتش، خارج از حیطه وظایف نمایندگی» تشخیص داده شده است.

در این ارتباط، به نوشته ایلنا، منوچهر جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، روز سه شنبه اعلام کرد که ۱۴ مورد از ۱۶ مورد اتهامی صادقی بر اساس تشخیص این هیات در «شأن نمایندگی» نبوده و «خارج» از وظایف نمایندگی است.

به گفته وی٬ موضع‌گیری‌های محمود صادقی در مواردی چون حساب‌های قوه قضائیه٬ آیت الله صادق آملی لاریجانی٬ یاشار سلطانی و قانون اساسی از جمله این موارد بوده است.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس گفت:‌ «بر این اساس قرار شد بعد از جمع‌بندی پرونده توسط هیئت، پرونده جهت رسیدگی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال شود.»

محمود صادقی٬ نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار موضوع حساب‌های ويژه در قوه قضائیه را در صحن علنی مجلس مطرح کرد و خواستار پاسخگویی رئیس قوه قضائیه در این زمینه شد.

به دنبال حضور شبانه ماموران دادستانی در مقابل منزل وی برای بازداشتش و مخالفت گسترده از سوی علی لاریجانی٬ رئیس و علی مطهری٬ نایب رئیس مجلس، و شماری دیگری از نمایندگان قوه مقننه٬ آنها خواستار رسیدگی به شکایت از وی در مجلس و از سوی هیئت نظارت بر نمایندگان شدند.

آقای صادقی نیز اندکی بعد سخنان خود در دانشگاه شیراز علیه آیت الله صادق آملی لاریجانی را «نسبتا تند» خواند و از او عذرخواهی کرد.

با این حال٬ عباس جعفری دولت‌آبادی٬ دادستان تهران٬ روز ۲۳ آذر اعلام کرد قوه قضائیه در رابطه با برخی اظهارات اخیر محمود صادقی اعلام جرم کرده است.

به گفته آقای دولت ‌آبادی٬ محمود صادقی با ۱۵ اتهام روبرو است که شامل هشت شاکی خصوصی و هفت فقره اعلام جرم عمومی است.

XS
SM
MD
LG