لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

اوباما از تلاش ترکیه برای ایجاد آتش‌بس سراسری در سوریه استقبال کرد


خواهر برادر نوجوان سوری باقی‌مانده‌های محل سکونت خود در حلب را به مکانی دیگر انتقال می‌دهند. دوم ژانویه ۲۰۱۷.
خواهر برادر نوجوان سوری باقی‌مانده‌های محل سکونت خود در حلب را به مکانی دیگر انتقال می‌دهند. دوم ژانویه ۲۰۱۷.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده طی گفت‌وگویی تلفنی با رجب طیب اردوغان، از تلاش‌های آنکارا برای ایجاد آتش‌بسی سراسری در سوریه، استقبال کرده‌است.

بنا به بیانیه منتشر شده از طرف کاخ سفید در ۱۴ دی ماه، اوباما در مورد حمله به کلوب رینا در استانبول در سال نوی میلادی، که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته و در مورد حمله ۱۷ دسامبر به نیروهای امنیتی که «بازهای آزادی کرستان»، شاخه‌ای از پ‌کا‌کا مسئولیت آن‌را برعهده گرفته، به رئیس‌جمهوری ترکیه تسلیت گفته‌است.

در این بیانیه گفته شده رهبران دو کشور تاکید کرده‌اند آمریکا و ترکیه برای مقابله با تروریسم، متحد با یکدیگر خواهند ایستاد.

در بخشی دیگر از گفت‌وگوهای اوباما و اردوغان، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از «تلاش‌های جاری ترکیه، در همکاری با بازیگران سیاسی منطقه، در جهت ایجاد آتش‌بسی سراسری در سوریه و احیای مذاکراتی سیاسی میان حکومت سوریه و مخالفان آن» استقبال کرده‌است.

کاخ سفید می‌گوید اوباما و اردوغان بر پیشرفت‌های اخیر در کارزار نظامی علیه «داعش» در عراق و سوریه تاکید کرده و توافق کرده‌اند که هر دو کشور باید به همکاری‌ها و تعاملات میان خود ادامه داده و آن را افزایش دهند.

این نخستین بار از زمان آغاز طرح آتش‌بس توافقی میان ترکیه و روسیه در مورد سوریه است که دولت آمریکا بیانیه‌ای رسمی در مورد استقبال رئیس‌جمهوری ایالات متحده منتشر می‌کند. البته پیش از این وزیران خارجه ترکه و آمریکا گفت‌وگو کرده بودند و وزارت خارجه ایالات متحده نیز ساعاتی پس از توافق آتش‌بس از آن استقبال کرده بود.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نــهم دی ماه گفته بود «اخبار آتش‌بس در جنگ داخلی سوریه تحولی مثبت است... هرگونه تلاشی برای متوقف کردن خشونت‌ها، نجات جان انسان‌ها و ایجاد شرایطی برای ازسرگیری مذاکرات سازنده سیاسی مورد استقبال قرار خواهد گرفت».

پیش از گفته‌های مارک تونر، در همان روز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در سخنانی تلویزیونی خبر داد که حکومت بشار اسد با شماری از مخالفان مسلح این کشور توافقنامه آتش‌بس امضا کرده و دو طرف «آماده آغاز مذاکرات صلح» هستند.

آتش‌بس تازه در پی گفت‌وگوها میان رهبران و مقام‌های ترکیه و روسیه حاصل شده‌است. تـَرکِ تخاصم، گروه‌های حکومت اسلامی و شاخه القاعده را در بر نمی‌گیرد.

در عین حال گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد شماری از شورشیانِ طرف مذاکرات -برنامه‌ریزی‌شده در آخر ژانویه در قزاقستان- گفته‌اند به دلیل حملات ارتش سوریه در اطراف دمشق، از گفت‌وگوها خارج می‌شوند.

طی دو هفته گذشته و پیش از آن‌که توافق تازه آتش‌بس حاصل شود، ارتش و متحدان بشار اسد، دست به تشدید حملات خود در مناطق اطراف پایتخت زدند؛ مناطقی که تامین‌کننده بخش عمده‌ای از آب دمشق و حواشی آن به شمار می‌رود و در کنترل شماری از شورشیان از جمله «فتح‌الشام»، شاخه القاعده، است. دولت سوریه شورشیان را متهم به مسموم کردن آب کرده، شورشیان این اتهام را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG