لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

انتقاد معاون وزیر خارجه ایران از مواضع «برخی از مقامات بریتانیا»


بر اساس گزارش وزارت خارجه ایران، مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای این وزارتخانه، در دیدار با همتای بریتانیایی خود از مواضع مقامات این کشور درباره جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

توبیاس ال‌وود، معاون خاورمیانه و آفریقای وزیر خارجه بریتانیا، در سفری یک روزه به تهران در روز چهارشنبه، ۲۹ دی، با مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران، دیدار کرد.

معاون وزیر خارجه ایران در این دیدار تاکید کرد که هرگونه پیشرفت در روابط تهران - لندن باید در چارچوب منافع دوجانبه و بر اساس احترام متقابل باشد.

بر اساس گزارش وزارت خارجه ایران، آقای تخت روانچی همچنین از مواضع اخیر برخی از مقامات بریتانیا در مورد جمهوری اسلامی انتقاد کرده و این گونه مواضع را «برخلاف روند توسعه روابط دو کشور در چارچوب تفاهمات قبلی» دانست.

وی همچنین خواستار اجرای دقیق تعهدات پیش بینی شده در توافق اتمی وین توسط همه کشورهای گروه ۵+۱ شد.

در گزارش وزارت خارجه ایران به جزئیات اعتراض آقای تخت روانچی به مواضع مقامات بریتانیا اشاره‌ای نشده است.

با این حال ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه، ۱۷ آذر، خطاب به شورای همکاری کشورهای خلیج فارس گفت که بریتانیا به این کشورها کمک خواهد کرد در برابر «اقدامات ستیزه‌جویانه ایران در منطقه» بایستند.

در آن زمان این سخنان واکنش گسترده مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال داشت و روز شنبه ۲۰ آذر، نیز نیکلاس هاپتون، سفیر بریتانیا در تهران، به وزارت خارجه ایران احضار و «اعتراض شدید» دولت ایران به اظهارات نخست ‌وزیر این کشور در نشست شورای همکاری خلیج فارس به او ابلاغ شد.

در واکنش به این سخنان رهبر جمهوری اسلامی نیز روز شنبه ۲۷ آذر، با اظهار این‌ که به باور او «انگلیس از دو قرن پیش، همیشه منبع شر و نکبت برای ملت‌ها در منطقه ما بوده» گفت که «آن ‌وقت آن مسئول انگلیسی بی‌شرمانه می‌گوید ایران تهدید منطقه است».

آیت‌الله علی خامنه ای روز یک‌شنبه، ۱۹ دی، نیز بریتانیا را متهم کرد که به دنبال «تجزیه» کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، لیبی و یمن و همچنین «آموزش و تسلیح افراد بومی در منطقه از جمله ایران است».

سفر معاون وزیر خارجه بریتانیا به ایران در حالی انجام شده است که نازنین زاغری راتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی، که از فروردین‌ماه در ایران بازداشت شده، همچنان زندانی است.

از سوی دیگر ریچارد راتکلیف، همسر خانم زاغری، اعلام کرده که ایران خواستار پرداخت بدهی خرید تسلیحاتی پیش از انقلاب در برابر آزادی همسرش است. مقام‌های ایران این موضوع را رد کرده‌اند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، در آذرماه گفته بود دولت کشورش تلاش می‌کند پرونده خانم زاغری ‌ارتکلیف را «به سرعت حل کند».

XS
SM
MD
LG