لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

ایرباس ۳۳۰ به ایران نزدیک می‌شود


 ایرباس ۳۳۰
ایرباس ۳۳۰

پس از اینکه یک شرکت برزیلی به دلیل مشکلات مالی درخواست خرید دو فروند ایرباس ۳۳۰ را لغو کرد این دو هواپیما به ایران ایر تحویل داده خواهند شد این در حالی است که سفارشات ایران ایر به دلیل پر بودن ظرفیت ایرباس چندین ماه بعد به تولید خواهند رسید.

شرکت ایران ایر تا پایان سال جاری قرار است دو فروند ایرباس ۳۳۰ را تحویل بگیرد سفارشی که به دلیل لغو درخواست خرید یک شرکت برزیلی به علت مشکل مالی زودتر به خطوط هوایی ایران ایر ملحق خواهند شد. با ورود این هواپیما‌ها پروازهای لغو شده ایران ایر در مسیر‌های آسیایی مانند چین و مالزی دوباره به جریان خواهند افتاد.

شرکت ایران ایر با زمینگیر شدن هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ تمامی پروازهای دوربردش را چند وقتی است به طور موقت تعطیل کرده است.

این شرکت که تا چند سال پیش حتی پروازهایی تا آمریکای لاتین داشت، در سالهای اخیر به تدریج پروازهای دوربرد خود را کم کرده است. در همین راستا ابتدا این شرکت پرواز ژاپن خود را متوقف کرد و پس از آن پروزاهای این شرکت به مالزی و چین هم متوقف شدند.

این در حالی است که کشورهای شرق آسیا بخصوص چین و مالزی بیشترین مسافران پروازهای خارجی دوربرد به سمت ایران را دارند. هم اکنون بخشی از این حمل نقل را شرکت ماهان و بخش دیگری را هم شرکت های چینی و شرکت ایر آسیا برعهده گرفته اند.

با دریافت ایرباس ۳۳۰ مسیرهای از دست رفته این شرکت دوباره احیا خواهد شد.

تا یک سال پیش ایرانایر حدود ۵۰ فروند هواپیمای عملیاتی داشت اما وضعیت فرسودگی به حدی است که امسال ناوگان این شرکت تنها ۲۶ هواپیمای عملیاتی دارد که با اضافه شدن یک فروند ایرباس ۳۲۱ این تعداد به ۲۷ فروند رسیده است و بااضافه شدن دو فروند ایرباس ۳۳۰ و دو فروند هواپیمای‌ای تی آر ۷۲ تا پایان سال ۹۵ تعداد هواپیماهای عملیاتی این شرکت به ۳۱ فروند می رسد.

قرار است در سال آینده حدود ۱۶ فروند هواپیما جدید شامل مدل‌های سری ۳۲۰ و ۳۳۰ ایرباس وای تی آر ۷۲ به ناوگان این شرکت افزوده شود که با این تعداد مجموع ناوگان این شرکت به ۴۷ فروند خواهد رسید که تا حدودی از حالت بحرانی کنونی خارج خواهد شد.

مدل نئو جدیدترین مدل ایرباس ۳۳۰ است که تولید آن از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است. این هواپیما قادر به حمل ۴۰۰ مسافر است و ۱۲ هزار کیلومتر برد پروازی دارد. سفارش‌های ایران ایر بیشتر شامل مدل نئو که پیشرفته‌ترین مدل است می شود.

دو فروند هواپیمای ۳۳۰ بر اساس سفارش شرکت هواپیمایی اویانکا برزیل ساخته شده بودند و قرار بود از طریق فرودگاهی در اسپانیا به برزیل منتقل شوند. اما قبل از تحویل نهایی، شرکت برزیلی اقدام به لغو سفارش خرید خود از ایرباس به دلیل مشکلات مالی کرد.

به همین خاطر این دو هواپیما به فرانسه منتقل شده است تا پس از رنگ آمیزی مجدد و نقش بستن نام هما روی بدنه اش، بهزودی و در هفته های آینده به ایران ایر تحویل داده شوند.

ایران در مجموع سفارش خرید ۱۰۰ فروند ایرباس را داده که ۳۸ فروند آن شامل مدل ایرباس ۳۳۰ در سری‌های مختلف می شود.

اگر قیمت را در کنار عواملی مانند برد، تعداد صندلی و آشنایی خطوط هوایی ایران با ایرباس قرار دهیم، بهترین گزینه برای خرید در کلاس هواپیماهای پهنپیکر در ایران، ایرباس اِی۳۳۰ است.

ایرباس ۳۳۰ در سری ۲۰۰ قادر به حمل۲۵۰ و در سری ۳۰۰ قادر به حمل ۳۰۰ مسافر در دو کلاس پروازی است قیمت این هواپیما هم بین ۲۳۰ تا ۲۶۰ میلیون دلار است ؛ این مدل از نظر برد پروازی ۱۱ هزار کیلومتر برد دارد و می تواند بسیاری از پروازهای دوبرد ایران ایر را پوشش دهد.

مدل نئو جدیدترین مدل ایرباس ۳۳۰ است که تولید آن از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است. این هواپیما قادر به حمل ۴۰۰ مسافر است و ۱۲ هزار کیلومتر برد پروازی دارد. سفارش‌های ایران ایر بیشتر شامل مدل نئو که پیشرفته‌ترین مدل است می شود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفته است:«به زودی دو فروند ایرباس ۳۳۰ قارهپیما و چند فروند هواپیمای‌ای تی آر وارد کشور میشود. همچنین ۹فروند هواپیمای ای۳۲۱ و ای۳۳۰ در سال ۹۶ تحویل میشود. برای خرید این هواپیما از یک روش ساده اجاره به شرط تملیک استفاده کردیم و شرکت ایران ایر هواپیما را به یک رقم اولیه خریداری می کند... خرید هواپیما به روش لیزینگ در ایران برای اولین بار صورت گرفته است. به دلیل تحریم‌ها علیه ایران، طی چند سال اخیر اقتصاد حمل و نقل هواپیمایی را به دست خارجی‌ها دادیم و مردم ایران در سالهای گذشته ۴ تا ۵ میلیارد دلار سالانه پول بلیت برای سفر به خارج از کشور پرداخت کردند.»

XS
SM
MD
LG