لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۴

اصغر فرهادی: حتی اگر استثنا قائل شوند در مراسم اسکار شرکت نمی‌کنم


آقای فرهادی پیشتر در سال ۲۰۱۲ به عنوان تنها کارگردان ایرانی، جایزه اسکار بهترین فلیم غیر انگلیسی زبان را برای «جدایی نادر از سیمین» دریافت کرده است.
آقای فرهادی پیشتر در سال ۲۰۱۲ به عنوان تنها کارگردان ایرانی، جایزه اسکار بهترین فلیم غیر انگلیسی زبان را برای «جدایی نادر از سیمین» دریافت کرده است.

اصغر فرهادی، کارگردان فیلم فروشنده یکی از نامزدهای دریافت جایزه اسکار، با انتقاد از فرمان منع موقت ورود شهروندان ایران و شش کشور دیگر به آمریکا، گفته است که حتی اگر در مورد حضورش در مراسم اسکار استثنایی قائل شوند، دراین مراسم شرکت نخواهد کرد.

آقای فرهادی در متنی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده و رسانه‌های ایران آن را بازنشر داده‌اند، تأکید کرده که سفرش به آمریکا با «اما و اگرهایی» همراه است که برای او «به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست»، حتی اگر برای سفرش به آمریکا استثنایی قائل شوند.

او در عین حال یادآور شده که قصد تحریم مراسم اسکار را نداشته، چرا که اعضای این آکادمی «مخالف افراطی‌گری و تندروی‌هایی هستند» که این روزها درباره سفر شهروندان کشورهای دیگر به آمریکا در حال اعمال است.

فیلم فروشنده که به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شده، یکی از پنج نامزد اصلی دریافت جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان است.

آقای فرهادی پیشتر در سال ۲۰۱۲ به عنوان تنها کارگردان ایرانی، جایزه اسکار بهترین فلیم غیر انگلیسی زبان را برای «جدایی نادر از سیمین» دریافت کرده است.

در همین حال آکادمی اسکار، احتمال عدم حضور عوامل فیلم فروشنده در مراسم اهدای جوایز اسکار امسال را در پی صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ، نگران‌کننده خوانده است.

پیش از این ترانه علیدوستی، یکی از بازیگران فیلم فروشنده اعلام کرده بود که در اعتراض به سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد.

این واکنش با استقبال علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، روبه‌رو شد و او روز یکشنبه بدون ذکر نام گفت که «موضع هنرمند گرامی‌مان در تحریم حضور در جشنواره هنری آمریکا، نمونه‌ای از غیرت ملی ملت ایران» است.

«تندروها جهان را به ما و دیگران تقسیم می‌کنند»

آقای فرهادی در نوشته خود گفته است که تندروها در همه جای دنیا با وجود جنگ‌ها و دعواهای سیاسی با یکدیگر، «بسیار شبیه به هم به جهان می‌نگرند و برای درک جهان، چاره‌ای جز تقسیم آن به دو بخش ما و دیگران ندارند، تا همواره با ساختن تصویری هولناک از دیگران، مردم کشورشان را دچار ترس از آن‌ها بکنند».

او اضافه کرده: «این فقط محدود به آمریکا نیست. در کشور من نیز تندروها اینگونه‌اند. سال‌هاست در دو سوی اقیانوس عده‌ای تندرو تلاش‌شان بر آن است تا از مردم کشور مقابل تصویری غیرواقعی و هولناک بسازند و از تفاوت‌های بین ملت‌ها و فرهنگ‌ها اختلافات، و از اختلافات دشمنی‌ها و از دشمنی‌ها ترس ایجاد کنند».

این برنده ایرانی جایزه اسکار نوشته است که ترس مردم «ابزار مهمی برای توجیه افراطی‌گری و تندروی صاحبان ذهن‌های بسته» است، و «تحقیرهای امروز ملت‌ها، بذری برای خشونت‌های فردا» است.

آقای فرهادی تأکید کرده که از نظر او شباهت‌های بین انسان‌ها، در سرزمین‌ها، فرهنگ‌ها و ادیان مختلف بسیار گسترده‌تر از تفاوت‌هاست، ابراز امیدواری کرده که شرایط کنونی منجر به «شکاف بیشتر بین ملت‌ها» نشود.

بر اساس فرمان اجرایی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده، که روز جمعه صادر شد، صدور روادید برای شهروندان هفت کشور از جمله ایران دست کم برای مدت ۹۰ روز متوقف می‌شود و از ورود پناهجویان یا شهروندان این کشورها به خاک آمریکا جلوگیری خواهد شد.

این محدودیت شامل دارندگان روادید مهاجرتی و غیرمهاجرتی می‌شود و گفته شده در مورد دارندگان کارت اقامت دائم آمریکا نیز «مورد به مورد» تصمیم‌گیری خواهد شد.

صدور این فرمان واکنش‌های گسترده ای را از جمله در ایران به دنبال داشته، و روز یکشنبه نیز سفیر سوئیس در تهران، به عنوان حافظ منافع آمریکا، برای دریافت یادداشت اعتراض ایران، به وزارت خارجه احضار شده است.

XS
SM
MD
LG