لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

تابش: مشکل رد صلاحیت احتمالی روحانی مرتفع شده است


نایب رئیس فراکسیون امید مجلس «از مرتفع شدن مشکل رد صلاحیت» حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ «با هدایت مقامات عالی‌رتبه نظام» خبر داد و تأکید کرد که هدف جنگ روانی علیه رئیس‌جمهور، منصرف شدن او از کاندیداتوری در انتخابات است.

محمدرضا تابش روز یکشنبه ۱۷ بهمن، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت که اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، به صورت«یکپارچه» از حسن روحانی حمایت خواهند کرد اما در عین حال باید «جانب احتیاط» را هم رعایت کنند.

او تأکید کرد که «جنگ روانی شدید» علیه حسن روحانی با هدف نامزد نشدن او در انتخابات ریاست جمهوری آینده انجام می‌شود و ممکن است آقای روحانی «در برابر این هجمه‌ها دوام نیارد و عطای ریاست‌جمهوری را به لقایش ببخشد».

آقای تابش با اشاره به گفته‌های سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که «رد صلاحیت رئیس‌جمهور مستقر در آستانه رقابت‌های انتخاباتی دوره بعد، بی‌سابقه است».

او اضافه کرد: «با این حال حتی اگر برخی اعضای شورای نگهبان چنین قصد و انگیزه‌ای هم داشتند، این مشکل با هدایت مقامات عالی‌رتبه نظام مرتفع شده است».

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس جزئیات بیشتری درباره به گفته او «مرتفع شدن مشکل رد صلاحیت روحانی با هدایت مقامات عالی‌رتبه نظام» بیان نکرده است.

وب‌سایتها و شخصیت‌های سیاسی در ایران در برخی مواقع که امکان نام بردن صریح از رهبر جمهوری اسلامی را ندارند از او با عنوان «یک مقام عالی‌رتبه نظام» نام می‌برند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، روز چهارشنبه ۱۵ دی‌ماه، اعلام کرده بود که این شورا همواره صلاحیت رؤسای جمهور «مستقر» را نیز در دوره دوم نامزدی آنان بررسی می‌کند و «هیچ تضمینی» نیست که رئیس‌جمهور «مستقر» دوباره تأیید صلاحیت شود.

۱۰ روز پس از این سخنان نیز نجات‌الله ابراهیمیان، دیگر عضو شورای نگهبان، تأکید کرده بود که از نظر حقوقی فرقی میان رئیس‌جمهور و دیگران نیست، و ممکن است صلاحیت رئیس‌جمهور هم رد شود.

این سخنان واکنش برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب را به دنبال داشت و عباس عبدی آن را ناشی از نداشتن «درک درست» از نظام سیاسی ایران دانسته بود.

فیض‌الله عرب‌سرخی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، نیز هدف از مطرح شدن بحث رد صلاحیت حسن روحانی را «تضعیف روحیه اصلاح‌طلبان» دانسته بود.

حسن روحانی روز ۲۸ دی در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود از دادن پاسخ صریح به پرسشی درباره احتمال رد صلاحیتش خودداری کرده و گفته بود که «ما را با شورای نگهبان دعوا نیاندازید».

پیش از این سخنان نیز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، با اشاره به این که آقای روحانی هنوز نامزدی خود را اعلام نکرده احتمال رد صلاحیت او را «پوچ و غیرمنطقی» خوانده بود.

پیشتر برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله مرتضی الویری ضمن تأکید بر حمایت از حسن روحانی اعلام کرده‌اند که اصلاح‌طلبان به دلایلی مانند احتمال نامزد نشدن، رد صلاحیت و رأی نیاوردن آقای روحانی، باید در کنار او «نامزد پوششی» معرفی کنند.

به گفته آقای الویری، هدف از معرفی «نامزد پوششی» رقابت با آقای روحانی نیست، بلکه برای خالی نبودن دست این جریان سیاسی در «بزنگاه» احتمالی‌ است.

در همین حال نایب رئیس فراکسیون امید مجلس نیز گفت که «شرط عقل حکم می‌کند، به فرد دیگری هم در کنار» حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده فکر کرد.

به گفته آقای تابش، اصلاح‌طلبان هنوز درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ وارد مصادیق نشده‌اند، اما اگر قرار باشد به مصادیق بپردازند، حتماً باید نظرات حسن روحانی، فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرایان معتدل را باید بشنوند.

محمدرضا خاتمی، علی شکوری‌راد و برخی دیگر از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب اعلام کرده‌اند که نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ فقط حسن روحانی است.

در مقابل گروه‌های اصولگرا نیز اعلام کرده‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد و حزب مؤتلفه اسلامی مصطفی میرسلیم، وزیر ارشاد در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، را به عنوان نامزد خود معرفی کرده است.

روز پنجم دی نیز یک گروه جدید اصولگرا با نام «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» اعلام موجودیت کرد که محمدحسین رحیمیان، نماینده سابق رهبر جمهوری اسلامی در بنیاد شهید رئیس هیئت مؤسس این گروه است و مهدی چمران، یحیی آل‌اسحاق، علیرضا مرندی و حمیدرضا حاجی بابایی، چهره‌های اصولگرا، از جمله دیگر اعضای این گروه هستند.

گمانه‌زنی‌هایی درباره حمایت این گروه از مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در دولت محمود احمدی‌نژاد، مطرح شده اما او نامزدیش در انتخابات را تکذیب کرده است.

برخی رسانه‌ها از سعید جلیلی، محمدرضا باهنر، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل، عزت‌الله ضرغامی و احمد توکلی به عنوان رقبای احتمالی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نام برده‌اند.

محمدرضا باهنر، احمد توکلی و عزت‌الله ضرغامی اعلام کرده‌اند که تصمیمی برای نامزدی در انتخابات آینده ندارد. محمدباقر قالیباف نیز نامزد شدن خود را به معرفی نامزد واحد از سوی اصولگرایان مشروط کرده است.

غلامعلی حداد عادل در این باره اظهار نظر نکرده و سعید جلیلی نیز نامزدی خود در این انتخابات را تأیید یا تکذیب نکرده و گفته است: «چیزی که تداوم نظام را تثبیت می‌کند این است که حرکت همواره باید رو به جلو باشد».

XS
SM
MD
LG